سم زدایی شیشه

سم زدایی شیشه به روند حذف شیشه از بدن گفته می‌شود. سم زدایی ترک تدریجی شیشه معمولا اولین گام در درمان اعتیاد به این ماده است و برای مدیریت علائم ترک شیشه از آن استفاده می‌شود. شما می‌توانید بسته به شدت اعتیاد خود، برای سم زدایی شیشه  یکی از خدمات درمانی بستری و یا سرپایی را انتخاب کنید.

سم زدایی بستری، شامل خدمات اقامت در یک مرکز درمانی خوب مانند مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی است و در طول آن متخصصان اعتیاد بصورت 24 ساعته سلامت شما را تحت نظر خواهند داشت. سم زدایی سرپایی شامل مراجعه به کلینیک در زمان های خاصی در طول هفته است و شما با دریافت خدمات سرپایی از پشتیبانی دارویی برخوردار خواهید بود.

اگر اعتیادتان سنگین باشد، توصیه متخصصین اعتیاد استفاده از سم زدایی شیشه بستری است و اگر اعتیادتان سبک باشد و بخواهید برای ترک شیشه در منزل اقدام کنید، می‌توانید از خدمات سرپایی بهره بگیرید.

نحوه سم زدایی شیشه  چگونه است؟

سم زدایی شیشه می‌تواند دشوار باشد، اما با دریافت کمک حرفه‌ای از متخصصین مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی می‌توانید آن را بصورت ایمن انجام دهید. مراحل انجام سم زدایی شیشه بصورت ایمن عبارت است از:

برای سم زدایی شیشه به دنبال کمک پزشکی باشید

برای سم زدایی شیشه باید حتما کمک حرفه‌ای دریافت کنید، به خصوص اگر بطور منظم شیشه مصرف کرده باشید. متخصصین پزشکی قادرند تا سلامتی شما کنترل کنند، علائم ترک شیشه را مدیریت نمایند و هر گونه عارضه ای را که در طول سم زدایی شیشه اتفاق می‌افتد، برطرف بکنند.

ترک تدریجی شیشه را فراموش نکنید

استفاده از روش بوقلمون سرد، یعنی قطع یکباره شیشه، می‌تواند منجر به علائم ترک بسیار خطرناک و ناخوشایند گردد. اما ترک تدریجی شیشه که شامل کاهش تدریجی دوز شیشه مصرفی است، شدت علائم ترک را کاهش داده و روند درمان را متعادل می‌کند.

دارودرمانی در طی سم زدایی شیشه

استفاده از داروها می‌تواند به مدیریت علائم ترک در طول سم زدایی کمک شایانی بکند و منجر به بهبود آن‌ها گردد.

پشتیبانی تغذیه ای در طول سم زدایی شیشه

یکی از خطرات و علائم ترک، سوءتغذیه و بی اشتهایی است. اما با دریافت برنامه غذایی از متخصصین مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی قادر خواهید بود، این مورد را برطرف کنید و بدن تان را برای مقابله با سایر عوارض ترک قوی نگه دارید.

استراحت و خود مراقبتی

سم زدایی شیشه می‌تواند بدن شما را از جسمی و احساسی تحت شعاع قرار دهد. بنابراین استراحت کافی، انجام ورزش و مدیتیشین را فراموش نکنید.

مراقبت های بعد از سم زدایی را حتما انجام دهید

انجام سم زدایی به تنهایی کافی نیست و لازم است تا از روان درمانی و دارودرمانی نیز برای ترک اصولی شیشه بهره بگیرید.

هدف از انجام سم زدایی شیشه چیست؟

هدف ترک تدریجی شیشه، مدیریت ایمن علائم ترک بروز یافته در زمان سم زدایی است. علائم ترک می‌توانند بسیار ناخوشایند باشند، اما استفاده از سم زدایی شیشه بصورت تدریجی منجر به کاهش شدت علائم مذکور خواهد شد. این علائم بطور مختصر عبارتند از:

• میل شدید به شیشه
  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • نوسانات خلقی
  • لرز
  • تعریق
  • تهوع

برای بهبود علائم ترک ناشی از سم زدایی شیشه چه کاری می‌توان انجام داد؟

می‌دانیم که در طول سم زدایی شیشه، علائم ترک ایجاد می‌شود. برای بهبود علائم ترک لازم است تا روش های دارو درمانی و روان درمانی بهره بگیرید تا فرایند شما راحت تر و ایمن تر طی شود.

داروی ترک شیشه شامل داروهای ضد افسردگی و یا ضد روانپریشی برای مدیریت علائم افسردگی یا اضطراب و داروهایی برای رفع علائم فیزیکی ترک شیشه مانند تهوع و سردرد است.

سم زدایی شیشه به تنهایی برای ترک تضمینی شیشه کافی نیست و پس از اتمام آن، باید جلسات روان درمانی با رویکردهایی مانند رفتار درمانی یا گروه های حمایتی انجام شود تا علاوه بر ترک اعتیاد جسمی، اعتیاد روانی نیز برطرف گردد. همچنین روان درمانی می‌تواند برخی از علائم ترک روانی ناشی از سم زدایی را نیز بهبود ببخشد.

آیا سم زدایی شیشه در منزل ممکن است؟

ترک شیشه در خانه بطور کلی توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند شما را خطرات زیادی مواجه کند. ترک شیشه در منزل می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد و منجر به علائم ترک جسمی و روانی جدی شود، از اینرو دریافت کمک حرفه‌ای از ضروریات آن است.

سم زدایی شیشه به تنهایی شما را با خطر عود مواجه می‌کند، زیرا ناچار هستید از روش بوقلمون سرد استفاده کنید. همانگونه که گفتیم در این روش شدت علائم بروز یافته بسیار زیاد بوده و عموما افراد در مقابل آن ایستادگی نمی‌کنند و به مصرف مجدد شیشه روی می‌آورند.

اما دریافت کمک حرفه‌ای و بهره گیری از روش های ترک اعتیاد مانند دارودرمانی و روان درمانی این فرایند را برای شما تسهیل خواهد کرد.

در برخی موارد افراد ممکن است سم زدایی شیشه را به دلیل هزینه، نگرانی در مورد حریم خصوصی و راحتی در منزل انجام دهند. خطرات ترک شیشه در خانه عبارت است از:

• افزایش خطر علائم شدید ترک، از جمله تشنج، توهم و افکار خودکشی
  • کم آبی بدن و عدم تعادل الکترولیت به دلیل استفراغ یا اسهال
  • کمبودهای تغذیه ای ناشی از رژیم غذایی نامناسب یا عدم دسترسی به تغذیه مناسب
  • افزایش خطر عود به دلیل کمبود پشتیبانی و منابع

بطور کلی ترک شیشه در منزل توصیه نمی‌شود، اما اگر بر آن اصرار دارید، می‎توانید از خدمات سرپایی کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی استفاده کنید.

در این مطلب بطور خاص در مورد سم زدایی شیشه صحبت کردیم. حالا می‌دانیم که به منظور سم زدایی شیشه اصولی باید کمک حرفه‌ای دریافت کنید. در این راستا می‌توانید از خدمات بستری و سرپایی مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی بهره بگیرید. کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی با بهره گیری از متخصصین اعتیاد و ارائه امکانات رفاهی درصدد است تا اعتیاد شما به شیشه را بصورت اصولی درمان کند. کافیست با ما تماس بگیرید و گام اول را برای یک زندگی سالم وبدن شیشه بردارید