سم زدایی هروئین

سم زدایی هروئین  چیست؟

مصرف مداوم هروئین بر مراکز پاداش مغز شما تأثیر می‌گذارد و با سرعت زیادی منجر به تحمل نسبت به هروئین خواهد شد. تحمل به هروئین به این معنی است که برای داشتن اثرات اولیه به مقدار بیشتری از هروئین نیاز دارید. اگر این کار را ادامه دهید وابستگی و سپس اعتیاد به هروئین ایجاد می‌شود.

در زمان وابستگی و اعتیاد به این ماده، اگر بخواهید برای ترک هروئین اقدام کنید، علائم ترک هروئین ایجاد می‌شود. بروز عوارض ترک به این علت است که بدن به حضور هروئین عادت کرده و حالا به نبود آن یا کاهش دوز آن واکنش نشان خواهد داد.

توصیه می‌شود تا سم زدایی هروئین تحت نظارت پزشکی انجام شود. زیرا عوارض ترک آن می‌تواند بسیار ناراحت کننده و ناخوشایند باشد. در صورتی که برای ترک هروئین در منزل اقدام کنید، آن هم بدون دریافت کمک حرفه‌ای، به احتمال بسیار زیاد دچار عود خواهید شد. اما با ترک هروئین در یک مرکز سم‌زدایی پزشکی(نظیر کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی)، می‌توان علائم ترک و شدت میل به هروئین را به حداقل رساند.

انواع سم زدایی هروئین

دو رویکرد عمده برای سم زدایی وجود دارد که عبارتند از:

• روش بوقلمون سرد: که شامل قطع مصرف یکباره هروئین از بدن است. این فرایند به دلیل تغییرات ناگهانی در بدن با علائم ترک شدید همراه خواهد بود و احتمال عود بالایی دارد.
  • سم زدایی تدریجی هروئین از بدن: این رویکرد شامل کاهش دوز تدریجی هروئین است تا اینکه به میزان صفر برسد. در این روش علائم ترک هروئین با شدت کمتری ایجاد می‌شوند، زیرا به بدن فرصت داده می‌شود تا با شرایط جدید و بدون حضور هروئین عادت کند.

علائم سم زدایی هروئین  چیست؟

سم زدایی هروئین با یک سری علائم ترک همراه است. در واقع ترک هروئین شامل علائمی مشابه علائم آنفولانزا خواهد بود. علائم در روز دوم یا سوم به اوج خود می‌رسد و پس از یک هفته یا بیشتر فروکش می‌کند .

افراد در طول سم زدایی هروئین تجربه منحصر به فردی دارند، اما برخی از رایج ترین علائم ترک هروئین عبارتند از:

• میل به هروئین
  • استفراغ و حالت تهوع
  • درد معده و اسهال
  • تغییرات در خلق و خو
  • اختلال در الگوهای خواب و بی قراری

مدت زمان سم زدایی هروئین

بیشتر علائم ترک هروئین در 24 ساعت اول پس از آخرین دوز هروئین ظاهر می شود. این علائم پس از 36 ساعت تا 72 ساعت سم‌زدایی به اوج خود می‌رسد و معمولاً بین 7 تا 10 روز ادامه می‌یابد. کسانی که به طور مزمن هروئین مصرف می کنند، ممکن است با علائمی مواجه شوند که یک ماه یا بیشتر طول می‌کشد.

جدول زمانی سم زدایی  هروئین

بطورکلی در طول سم زدایی هروئین، جدول زمانی زیر را تجربه خواهید کرد:

روزهای 1 و 2 سم زدایی هروئین

علائم ترک می تواند ابتدا پس از 6 ساعت ظاهر شود. دردهای عضلانی در روز اول سم زدایی هروئین آغاز می‌شوند. این دردها در 48 ساعت اول سم زدایی تشدید خواهند شد. همچنین ممکن است بی خوابی، حملات پانیک، اضطراب، لرزش و اسهال را تجربه کنید.

روزهای 3 تا 5 سم زدایی هروئین

در این بازه زمانی سم زدایی می‌توان انتظار داشت که حالت تهوع، استفراغ، لرز، تعریق و گرفتگی شکم را تجربه کنید.

روزهای 6 و 7 سم زدایی هروئین

ترک هروئین پس از یک هفته یا بیشتر به پایان می‌رسد. حالت تهوع و درد فروکش می‌کند. اگرچه احساس خستگی و دویدن خواهید کرد، اما در این مرحله از سم زدایی از نظر فیزیکی نیز احساس بهتری خواهید داشت.

در برخی از افراد علائم پس از ترک حاد نیز ایجاد می‌شود. این علائم می‌توانند ماه ها به شکل بی خوابی، تحریک پذیری، خستگی، اضطراب و افسردگی باقی بمانند.

برای بهبود علائم در طول سم زدایی هروئین  چکار باید کرد؟

برای بهبود علائم ترک، متخصصین مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی، از روش های نوین ترک اعتیاد و روان درمانی بهره می‌گیرند. استفاده از داروی ترک هروئین به این منظور است که علائم ترک در طول سم زدایی برطرف شوند . دارودرمانی توسط پزشک ترک اعتیاد و روانشناس ترک اعتیاد برای برطرف کردن علائم ترک جسمی و روانی تجویز خواهد شد. اما برخی از علائم ترک روانی باید توسط روانشناس ترک اعتیاد حاضر در کلینیک دکتر جوادی درمان شوند. همچنین روان درمانی بخشی از فرایند درمان اعتیاد به هروئین است تا در طول آن به علت گرایش بیمار به هروئین پی ببریم و بتوانیم اعتیاد او را بصورت اصولی درمان کنیم.

خواهان انجام سم زدایی هروئین در مرکز دکتر جوادی هستید؟ کافیست با ما تماس بگیرید و از خدمات درمانی کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی برخوردار شوید.