مدت زمان ترک کوکائین

زمانیکه شما از کوکائین برای مدت طولانی استفاده بکنید، بدن و مغز شما برای تطبیق حضور دائمی آن خود را تنظیم می‌کند. در این شرایط ترک کوکائین منجر به یک دوره ترک خواهد شد، جایی که بدن و ذهن یک بار دیگر باید با تغییرات ناگهانی سازگار شوند. سم زدایی کوکائین شامل تلاش مغز و بدن برای بازگشت به حالت طبیعی است و اغلب تا زمانی که مغز به حالت قبل از مصرف کوکائین برگردد، ناراحتی و علائم مختلفی وجود خواهد داشت. هر چه شدت اعتیاد شما بیشتر، طبیعتا طول مدت ترک کوکائین نیز بیشتر می‌شود. بسیاری از شما عزیزان که قصد درمان اعتیاد به این ماده را دارید، از متخصصین کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی می‌پرسید: ” ترک کوکائین چند روز طول میکشد؟” در این مطلب قصد داریم تا بطور خاص به مدت زمان ترک کوکائین بپردازیم، بنابراین اگر خواهان ترک اعتیاد به این ماده هستید، توصیه می‌کنیم با ما همراه باشید.

در مدت زمان ترک کوکائین چه اتفاقی می‌افتد؟

در طول مدت ترک کوکائین، شما شاهد علائم ترک کوکائین خواهید بود. همانگونه که اشاره کردیم عوارض ترک کوکائین به علت واکنش بدن به شرایط عدم حضور کوکائین اتفاق می‌افتد. در حقیقت بدن که به حضور کوکائین عادت کرده است، در طی سم زدایی کوکائین دچار شوک شده و حالا باید دوباره برای عدم حضور کوکائین تنظیم شود. این شوک بزرگ با علائم ترک کوکائین بروز می‌یابند. علائمی در مدت زمان ترک کوکائین بروز می‌کنند عبارتند از:   تحریک، بی قراری، خستگی، درد و ناراحتی، افسردگی، لرز، درد عصبی و عضلانی، افزایش اشتها و…

متخصصین کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی با استفاده از رویکردهایی مانند داروی ترک کوکائین و روان درمانی طول مدت ترک کوکائین و ماندگاری علائم مذکور را کاهش خواهند داد.

مدت زمان  ترک کوکائین به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل زیر در شدت علائم ترک کوکائین و زمان ماندگاری آن‌ها بسیار موثر هستند:

• جنسیت
  • ژنتیک
  • شرایط جسمانی و وجود بیماری های مزمن فیزیکی
  • شرایط روانی فرد و وجود اختلالات روحی
  • میزان مصرف کوکائین و دفعات مصرف آن
  • انتخاب روش سم زدایی

بنابراین باید گفت که هر چه شدت اعتیاد بیشتر باشد، شدت علائم ترک بیشتر بوده و مدت زمان ترک کوکائین نیز افزایش می‌یابد.

ترک کوکائین چند روز طول می کشد؟

همانگونه که گفتیم مدت زمانی که طول می‌کشد تا کوکائین از بدن شما خارج شود، بسته به میزان مصرف آن متفاوت است. به عنوان مثال، علائم ترک فردی که در بازه زمانی کم، تعداد مصرف بالایی از کوکائین را داشته است، می‌تواند در عرض یک تا چهار روز فروکش کند. اما اگر فردی سال‌ها به‌شدت کوکائین مصرف کرده باشد، ممکن است سه تا دوازده هفته پس از آخرین مصرف، همچنان علائم ترک کوکائین را داشته باشد. اما بطور کلی مدت زمان ترک کوکائین را می‌توان بصورت زیر تعریف کرد.

طول مدت  ترک کوکائین

1. 1.5 تا 3 ساعت
     کوکائین نیمه عمر کوتاهی دارد، بنابراین ناراحتی ناشی از عدم حضور آن به سرعت احساس می‌شود. این باعث کندی فعالیت و خستگی می‌شود.
  2. 3 ساعت تا 3 روز
     این مدت زمان ترک کوکائین می‌تواند یکی از شدیدترین و ناراحت‌کننده‌ترین دوره‌ها باشد که با علائم جسمی و روانی حاد مانند لرزش، بی‌قراری، درد و کابوس‌های شبانه همراه است.
  3. 4 تا 7 روز
    این دوره با دوره های کم و زیاد ولع مصرف کوکائین و همچنین تحریک پذیری، اضطراب و افسردگی مشخص می‌شود.
  4. یک هفته
     ممکن است بعد از یک هفته احساس بهتری داشته باشید، اما هوس‌ها می‌توانند بدون هیچ هشداری دوباره ظاهر شوند. علائم ترک نیز می‌تواند هر لحظه بازگردد.
  5. دو هفته
     در پایان دو هفته، احتمالاً هنوز میل به کوکائین وجود خواهد داشت، اما برخی از علائم ترک کوکائین شروع به از بین رفتن خواهند کرد.

با توجه به جدول زمانی ترک کوکائین حالا می‌دانیم که معمولا درمان اعتیاد به کوکائین حدود دو هفته، معادل 14 روز، طول می‌کشد. اگر در این بازه زمانی تحت نظارت متخصصین اعتیاد کلینیک روانپرشکی و ترک اعتیاد دکتر جوادی باشید و خودتان نیز اراده کافی را داشته باشید، می‌توان مطمئن بود که ترک تضمینی کوکائین حاصل شود.