۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

قرص دتا | کپسول ترک اعتیاد دتا هندی چیست و چه عوارضی دارد؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/14
امتیاز به نوشته:
5/5

این روزها مصرف نوعی کپسول گیاهی به نام دتا برای ترک اعتیاد، بسیار فراگیر شده است به طوری که حتی در عطاری‌ها نیز به صورت دست ساز آماده می‌شود و به فروش می‌رسد. این کپسول ممکن است که در ابتدا احساس سرخوشی و انرژی به فرد بدهد اما عوارض ناخوشایندی به همراه دارد و حتی در برخی از موارد ممکن است که منجر به مرگ شود.

در این مقاله قصد داریم به موضوع قرص دتا و مصرف آن بپردازیم؛ تا انتها با ما همراه باشید.

 

قرص دتا چیست و چه ترکیباتی دارد؟

قرص دتا که در بازار با نام‌های دتای هندی و دراگون نیز شناخته می‌شود، دارویی دست ساز است که از موادی مانند آویشن هندی، خشخاش، فلفل قرمز، دارچین در آن استفاده شده است. اما ماده اصلی به کار رفته در این قرص میراگنین است؛ این ماده برای سلامتی بسیار خطرناک است و ممکن است تشنج، کما و مرگ را به همراه داشته باشد. از موارد دیگری که در ساخت قرص دتا به کار می‌رود، می‌توان به ترامادول، بوپرنورفین و قرص دیفنوکسیلات اشاره کرد.

 

علت خطرناک بودن قرص دتا چیست؟

دیفنوکسیلات و ترامادول که در ترکیبات قرص دتا مشاهده می‌شوند، به خودی خود داروهای خطرناکی هستند و در این مورد، در شرایط کاملا غیر بهداشتی و بدون اندازه‌گیری‌های دقیق و نسبت‌های معین برای ساخت این کپسول استفاده می‌شوند؛ علاوه بر آن، پیش از این از عوارض مصرف میراگنین نیز که ماده اصلی تشکیل دهنده قرص دتا است صحبت کردیم. استفاده تمام این داروهای خطرناک و تاریخ گذشته، در نسبت‌ها و اندازه‌های نادرست، بدون نظارت پزشک و تولید شده در شرایط کاملا غیر بهداشتی، این کپسول را به یکی از مضرترین و خطرناک‌ترین مواد برای سلامتی تبدیل کرده است.

 

قرص دتا هندی

عوارض مصرف کپسول دلتا چیست؟

استفاده از این قرص و قرص‌های مشابه مانند قرص ب ۲ برای ترک تریاک، منجر به بروز عوارض مصرف این گونه قرص‌ها می‌شود. استفاده از فلفل قرمز در ترکیبات قرص دتا، پوششی برای مزه بد آن است اما با توجه به مقدار آن، می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی همچون التهاب معده شود.

فلفل قرمز و ترامادون ترکیباتی هستند که باعث به وجود آمدن اختلال در دستگاه گوارش و مشکلات زیادی برای سیستم گوارشی، کبد و قلب می‌شوند؛ از طرف دیگر قرص دتا به عنوان داروی ترک اعتیاد بدون درد و خماری معرفی می‌شود، اما نه‌تنها به فرد در مراحل درمان اعتیاد کمک نمی‌کند، بلکه به علت وجود مخدرهای گوناگون در این قرص، حال روانی و جسمی فرد بدتر می‌شود.

مصرف قرص دتا نه‌تنها باعث آسیب‌های کلیوی و کبدی جبران ناپذیری می‌شود، بلکه منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز می‌شود؛ از طرف دیگر به دلیل اثرات منفی این قرص در سیستم عصبی انسان، شخص را دچار بیماری‌های اعصاب و روان می‌کند.

برخی دیگر از عوارضی که بر اثر مصرف قرص دتا بر بدن وارد می‌شود، ناشی از تداخل دارویی مواد استفاده شده در این کپسول با برخی از داروها و مخدرهای دیگر است؛ به همین دلیل است که تاکید می‌شود قبل از هر اقدامی با پزشک مشورت کنید.

 

نظر وزارت بهداشت در مورد تا هندی

برخلاف جمله‌ای که در تبلیغات این قرص گفته می‌شود، قرص دتا هیچ گونه مجوزی، نه‌تنها از وزارت بهداشت ایران، بلکه از هیچ سازمانی مربوط به سلامتی در دنیا، ندارد.

وزارت بهداشت ایران پیش از این در خصوص مصرف اینگونه کپسول‌های ترک اعتیاد دست ساز که اغلب با ادعای گیاهی بودن در بازار عرضه می‌شوند هشدار داده است؛ وزارت بهداشت نیز تاکید کرده که هیچ نظارتی بر محتوا و تولید این گونه داروهای ترک اعتیاد ندارد و افراد باید از مصرف قرص دتا و قرص‌های مشابه در بازار جدا خودداری کنند.

همچنین بخوانید : روش‌های مختلف ترک سیگار

 

چگونه قرص دتا را ترک کنیم؟

قرص دتا نیز مانند سایر مواد مخدر باید در کلینیک‌های ترک اعتیاد معتبر، تحت نظر پزشکان و روان‌پزشکان مجرب، با کمک دارو و روان‌درمانی ترک شود؛ اما تفاوتی که در ترک قرص دتا با مواد مخدر وجود دارد این است که با مصرف یک ماده مخدر، درمان و رفع عوارض آن مشخص است اما با توجه به مواد مخدر گوناگونی که در این قرص استفاده می‌شود، حتماً باید ترکیبات آن بررسی بشود تا با توجه به مواد اعتیاد آوری که در آن استفاده شده است، درمان صورت بگیرد.

مصرف قرص دتا به منظور ترک اعتیاد، نه‌تنها وضعیت فرد معتاد را بهتر نمی‌کند، بلکه اوضاع را پیچیده‌تر نیز می‌کند، به همین دلیل است که نباید مصرف قرص دتا را به صورت خودسرانه و به یکباره قطع کرد، حتماً باید با پزشک مشورت شود و فرد تحت نظر قرار بگیرد.

 

کلام پایانی

مصرف قرص دتا برای ترک اعتیاد صرفا از چاله به چاه افتادن است و هرگز حتی به اندازه یک قدم فرد را در جهت ترک اعتیاد پیش نمی‌برد اما دردسرهای تازه‌ای برای او درست می‌کند، آسیب‌های جسمی زیادی به بدن وارد می‌کند و حال روانی او را بدتر می‌کند.

برای ترک اعتیاد به جای کمک گرفتن از افراد غیر متخصص و سودجو که وزارت بهداشت ایران و سازمان غذا و دارو در خصوص آن‌ها هشدار داده است، ضروری است که به بهترین مرکز ترک اعتیاد مراجعه کنید و از پزشکان و روانشناسان متخصصی که برای این کار تحصیل کرده‌اند و  سالیان سال است بیماران زیادی را در جهت ترک اعتیاد و بازگشت دوباره به زندگی همراهی کرده‌اند، کمک بگیرید.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و مشاوره می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

1402/11/14

6 پاسخ به “قرص دتا | کپسول ترک اعتیاد دتا هندی چیست و چه عوارضی دارد؟”

  1. مرتضی احسانی گفت:

    سلام با عرض ادب.من هدود یک سال این قرص رو مصرف کردم ولی الان تصمیم کرفتم.بزارم کنار.الان سه روز میشه اقدام کردم.دست پام درد میکنه.سلفه دارم. همین

    • hdmteam گفت:

      ترک یابویی نه تنها کمکی به ترک قطعی شما نمی‌کند، بلکه فشار روحی و روانی را تشدید کرده و شخص بعد ترک یابویی ممکن است بشدت از نظر روحی و جسمی آسیب ببیند. لطفاً برای حفظ آرامش و سلامتی خود در این مسیر با متخصص ترک اعتیاد در ارتباط باشید.

  2. مرتضی گفت:

    باسلام.ممنون ازمطلب خوبتون. دتاهندی از هرویین وکراک خطرناکتره من مصرف کنندش بودم تمام سیستم بدن وخشک میکنه پوست وازبین میبره چنان حالتهای بدعصبی به ادم دست میده که میخوادخودش وبکشه. بیقراری سدید افسردگی شدید. دتاهندی یکیی ازعوارضش رفتن بالای دوزروزبه روزهستش درکل یه آشغال به تمام معناست بخداطرف بره هرویین وکراک بکشه بهترازاین دتاهست

  3. مجیدشاپوران گفت:

    سلام میخوام ترک کنم کپسول رو.
    میشه راهنماییم کنی.!؟

    • hdmteam گفت:

      سلام
      بله میتوانید با روش های سم زدایی تدریجی و سریع ، درمان ترک اعتیاد خود را آغاز کنید . برای اطلاع از پروسه درمانی با مشاوران ترک اعتیاد ما در ارتباط باشید. 02122222241

  4. رحیم گفت:

    باسلام خدمت مدیرمحترم وهمه همکاران گرانقدرتان
    سلام گرمی هم به آقای دکتر جوادی عزیزوزحمنکش
    خدا اجرتون بده وطول عمر باعزت وسلامتی نصیبتون کنه انشاالله
    بسیارمتشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + شش =