۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

چه مواد مخدری باعث قرمزی چشم و خارش بدن می شوند؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/14
امتیاز به نوشته:
5/5

سوء مصرف مواد مخدر عوارض زیادی را بر روان و بدن تحمیل می‌کند. از این عوارض می‌توان به قرمزی چشم و خارش بدن اشاره کرد. همه مخدرها عوارض یکسان ندارند، اما خارش و قرمزی چشم یکی از عوارض شایع چندین مورد از مواد مخدر است. اما چه مواد مخدری باعث قرمزی چشم و خارش بدن می‌شوند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با مواد مخدری که باعث خارش بدن می‌شوند آشنا شویم و علت و عوارض آن را نیز بررسی کنیم.

مواد مخدری که باعث قرمزی چشم ها می شود؟

اگر کسی در میان عزیزان شما مواد مخدر مصرف می‌کند، ممکن است بتواند بسیاری از علائم را پنهان کند اما تغییراتی که در چشم‌ها رخ می‌دهد، به راحتی قابل پنهان کردن نیست. این علائم از قرمز شدن چشم تا تغییر اندازه مردمک، بسته به نوع مخدر مصرفی می‌تواند متفاوت باشد‌. در بیشتر موارد، مواد مخدری مانند شیشه، هروئین، کوکائین، حشیش و ماری‌جوانا باعث قرمزی چشم می‌شوند.

• علت قرمزی چشم ها در اثر مواد مخدر

مصرف این مواد مخدر می‌تواند چشم‌ها را قرمز و تر نشان دهند. این قرمزی به این دلیل اتفاق می‌افتد که این مواد مخدر، باعث تحریک و ملتهب شدن رگ‌های خونی می‌شوند و فشارخون را نیز افزایش می‌دهند. این التهاب رگ‌ها و افزایش فشار خون در نهایت منجر به قرمز شدن چشم‌ها می‌شود. این مواد مخدر می‌توانند باعث خونریزی چشم و حتی منجر به آسیب قرنیه شوند.

مواد مخدری که باعث خارش بدن می شوند؟

از دیگر عوارض فیزیکی و ناخوشایند مصرف بسیاری از مواد مخدر از جمله هروئین، متادون و تریاک، می‌توان به خارش شدید پوست اشاره کرد. خارش بدن بعد از مصرف شیره تریاک و هروئین ممکن است از نشانه‌های مصرف طولانی مدت یا حتی مصرف بیش از حد این مواد باشد. خارش ایجاد شده توسط مواد افیونی ممکن است نوعی اختلال روانی را با خود به همراه داشته باشد که در ادامه به این عارضه نیز می‌پردازیم. پیش از آن علت خارش پوست پس از مصرف مواد مخدر را بررسی خواهیم کرد.

• علت خارش پوست بدن بعد از مصرف مواد مخدر

علت خارش پوست ناشی از اعتیاد به هروئین و تریاک موضوعی است که تا چند سال پیش برای محققان نیز مجهول بود، اما تحقیقات در سال‌های اخیر نشان داده است که به صورت کلی مواد افیونی احتمالاً به دو طریق باعث ایجاد احساس خارش می‌شوند.

برخی از مواد افیونی می‌توانند باعث واکنش سیستم ایمنی بدن شوند و بر یکی از پروتئین‌های گیرنده اصلی در بدن تاثیر بگذارند؛ از طرفی دیگر سیستم ایمنی نیز در پاسخ به این مهاجم خارجی، هیستامین آزاد می‌کند و بدن واکنش آلرژیک نشان می‌دهد که در نتیجه، این واکنش باعث خارش می‌شود. تحقیقات نشان داده است که میزان هیستامین در مصرف کنندگان مواد افیونی مانند هروئین و تریاک سه برابر بیشتر از کسانی است که این مواد مخدر را مصرف نمی‌کنند. این واکنش به معنی حساسیت به مواد مخدر نیست بلکه صرفا یک واکنش شبه آلرژیک است.

 

خراش بدن ناشی از مواد مخدر

 

از طرف دیگر، برخی نورون‌های پوست، دارای گیرنده‌هایی هستند که هروئین و برخی دیگر از مواد افیونی به راحتی به این گیرنده‌ها در پوست متصل می‌شوند و به محض این که ارتباط بین هروئین و گیرنده‌ها برقرار شد، نورون‌ها فعال می‌شوند و سیگنال‌های خارش را به سمت مغز ارسال می‌کنند.

• عوارض خارش پوست ناشی از مصرف مواد مخدر

قطعا خارش پوست عوارضی را نیز به دنبال دارد؛ از این عوارض می‌توان به کندن پوست اشاره کرد. برخی از افراد معتاد به هروئین و تریاک به کندن پوست خود روی می‌آورند؛ این موضوع می‌تواند آن قدر شدید شود که پوست فرد دچار خونریزی و زخم شود. با ترک تریاک یا سایر مواد مخدر، این مشکل برطرف می شود. این اختلال در حالت شدیدتر با نام علمی درماتیلومانیا نامیده می‌شود؛ در این شرایط فرد نمی‌تواند از آسیب زدن به پوست خود دست بردارد و با اصرار این رفتار را تکرار می‌کند. هر چند که این اختلال آسیب جدی به بدن وارد نمی‌کند اما ممکن است که آثار زخم بر روی پوست باقی بماند، علاوه بر آن، این رفتار با اضطراب و افسردگی همراه است. برای اجتناب از کندن پوست بهتر است چند مورد را رعایت کنید:

• خود را مشغول به کاری کنید و دست‌های خود را مشغول نگه دارید؛
• دستکش بپوشید؛
• عوامل محرک را شناسایی کنید؛
• سعی کنید در برابر هوس خود مدت طولانی‌تری را مقاومت کنید و هر بار بر این زمان بیافزایید؛
• وسایلی مانند موچین و سنجاق که فکر می‌کنید ممکن است با آن‌ها به پوست خود آسیب برسانید را از دسترس خود دور کنید؛
• همیشه ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید و از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید تا در نهایت پوست شما بر اثر این اختلال، کم‌ترین آسیب را ببیند.

برای متوقف کردن خارش راه‌هایی مانند استفاده از داروهای ضد حساسیت و ضد خارش نیز وجود دارد، اما بهترین و موثرترین راه مشورت با پزشک ترک اعتیاد است. مشورت با یک پزشک حاذق و شروع پروسه درمان ترک اعتیاد بهترین راه‌حل و یک روش دائمی برای از بین بردن یا کاهش تمام عوارض جسمی و روانی اعتیاد است.

سخن پایانی

در این مقاله به دو مورد از شایع‌ترین عوارض مصرف مواد مخدر، یعنی قرمزی چشم‌ها و خارش پوست پرداختیم و در خصوص ارتباط مصرف مواد مخدر و قرمزی چشم ها صحبت کردیم. با این موضوع که چه مواد مخدری باعث قرمزی چشم و خارش بدن می‌شوند، آشنا شدیم. در نهایت موضوع خارش پوست بدن پس از مصرف مواد افیونی را با جزئیات بررسی کردیم و از عوارض آن‌ها گفتیم. هیچ وقت برای نجات از این شرایط دیر نیست، همه این عوارض، در صورتی که به موقع برای ترک و درمان اقدام نشود، می‌تواند عوارض جبران ناپذیری بر بدن داشته باشد. بهتر است تا آسیب جدی بر بدن وارد نشده، در یک کلینیک ترک اعتیاد معتبر با همراهی پزشکان حاذق و تیمی متخصص برای ترک اقدام کنید.

1402/11/14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 3 =