ترک آلپرازولام (زاناکس)

ترک اعتیاد آلپرازولام در کلینیک دکتر جوادی

آلپرازولام نیز مانند بسیاری از بنزودیازپین‌ها به عنوان دارویی شناخته می‌شود که خطر سوءمصرف و ایجاد وابستگی به آن کم است. آلپرازولام به گیرنده‌های گابا (GABA) در مغز متصل می‌شود. گابا ماده‌ای شیمیایی است که به طور طبیعی در مغز وجود دارد. افزایش میزان گابا در مغز فعالیت تحریک کنندگی مغز را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه افرادی که دچار اضطراب هستند، در اثر مصرف آلپرازولام آرام می‌شوند. امروزه سوءمصرف بنزودیازپین‌ها، به ویژه آلپرازولام رواج یافته است و به همین دلیل ترک اعتیاد آلپرازولام نیز اهمیت پیدا کرده است. اما بدلیل وابستگی بدن بعد از مصرف طولانی مدت این مسکن‌های خواب آور، ترک اعتیاد به قرص نیازمند برنامه درمانی تحت نظر دکتر متخصص ترک قرص می‌باشد. در غیر این صورت بیمار دچار لغزش شده و یا به اشتباه نوع مواد مصرفی خود را تغییر می‌دهد و دچار نوع دیگری از اعتیاد می‌گردد.

قرص آلپرازولام چیست؟

قرص آلپرازولام با نام تجاری زاناکس نیز شناخته می‌شود. آلپرازولام در گروه داروهای بنزودیازپینی قرار می‌گیرد. بسیاری از پزشکان داروی آلپرازولام را برای یک دوره چهار هفته ای یا بیشتر با هدف مدیریت اختلال‌ها و علائم اضطراب تجویز می‌کنند. چنانچه دستور مصرف توصیه شده از سوی پزشک رعایت شود، اکثر بیماران دوره درمان با آلپرازولام را بدون هیچ مشکلی به پایان می‌رسانند. با این حال برخی بیماران به اثر آرامبخشی آلپرازولام وابسته می‌شوند. چنانچه مصرف این دارو بیشتر از مدت زمان توصیه شده از سوی پزشک ادامه داده شود، دارو وابستگی جسمی و روحی ایجاد می‌کند. در این زمان احتمال دارد که مصرف کنندگان برای این که بتوانند مصرف آلپرازولام را قطع کنند و بدون این دارو به زندگی خود ادامه دهند، به درمان ترک اعتیاد قرص آلپرازولام نیاز پیدا کنند.

خطرات سوءمصرف آلپرازولام و اعتیاد به آن

اکثر افرادی که به درمان اعتیاد آلپرازولام نیاز پیدا می‌کنند، مصرف این دارو را به دلایلی غیرپزشکی شروع کرده‌اند. برخی مصرف کنندگان آلپرازولام را نه برای کاهش اضطراب، بلکه برای تجربه احساس سرخوشی‌ای مصرف می‌کنند که از مصرف مواد آرامش‌بخش دیگری مانند الکل یا مواد افیونی به دست می‌آید.

اما مصرف به چنین دلایلی مشکل‌ساز می‌شود، چرا که این آرامبخش‌ها همگی مانند سرکوب کننده‌های سیستم تنفسی عمل می‌کنند و مصرف همزمان آنها منجر به ناراحتی تنفسی شدید می‌شود. ناراحتی تنفسی می‌تواند کما، اوردوز یا حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

عده‌ای نیز سوء مصرف آلپرازولام را برای اجتناب از اضطراب و عصبی شدن شروع می‌کنند که در واقع عوارض جانبی ناخوشایند سوءمصرف محرک‌ها است. این بار نیز سلامتی به خطر می‌افتد و ترکیب داروهای آرام بخش و محرک به عوارضی از قبیل سکته مغزی، حمله قلبی یا دیگر مشکلات قلبی ـ عروقی دامن می‌زند. به همین دلیل است که ترک اعتیاد به قرص آلپرازولام تحت نظر متخصص ضروری است، چرا که سوء مصرف آلپرازولام عوارض مرگباری را به دنبال دارد.

ترک اعتیاد قرص زاناکس

یکی از دلایلی که ایجاب می‌کند، بیماران وابسته به قرص زاناکس (آلپرازولام) برای ترک اعتیاد و ایجاد تغییرات درازمدت به مراکز تخصصی ترک اعتیاد قرص مراجعه کنند، این است که قطع مصرف این مسکن های خواب آور با علائم آزاردهنده جسمی و روانی همراه است. بنابراین چنانچه سم‌زدایی قرص و درمان تحت نظر پزشک متخصص انجام شود، نتیجه موفقیت‌آمیزی به دست می‌آید.

مدت زمان سم‌زدایی قرص آلپرازولام و خارج شدن کامل دارو از بدن به مدت زمان مصرف و میزان مقاومت بدن در برابر این دارو بستگی دارد.

هرچند علائم جسمی قطع مصرف قرص های خواب آور برای درمان بی‌خوابی کشنده نیست، اما این علائم می‌تواند آنقدر شدید باشد که بیمار را از ادامه درمان منصرف کند و به سوءمصرف دوباره زاناکس سوق دهد. فرآیند ترک اعتیاد در برنامه‌های درازمدت از طریق تجویز داروهای مکمل قابل تحمل می‌شود. از جمله علائمی که بیماران در نتیجه قطع مصرف زاناکس با آنها مواجه می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تحریک‌پذیری
  • دمدمی مزاجی
  • سرگیجه و گیجی
  • استفراغ و حالت تهوع

علائمی از قبیل درد مفصلی، سردرد، خشکی دهان، ناتوانی در تمرکز کردن و خستگی شدید نیز ممکن است در برخی افراد تجربه شود.

بهترین درمان تخصصی برای ترک اعتیاد قرص آلپرازولام

از آنجایی که زاناکس یا آلپرازولام قرص خواب آور قوی است، پزشکان معمولاً در ابتدا دوز پایین‌تری از این قرص را تجویز می‌کنند و سپس دوز دارو را ظرف چند هفته با توجه به شرایط بیمار افزایش می‌دهند. بیماران در روزهای اول مصرف آلپرازولام احساس خواب‌آلودگی و گیجی می‌کنند، البته این عوارض به مرور زمان کاهش می‌یابد. اثر خواب‌آوری آلپرازولام دلیل وابسته شدن بسیاری از بیماران به این دارو است.

چنانچه بیمار مصرف آلپرازولام را به یکباره قطع کند، دوباره دچار اضطراب می‌شود. تحمل اضطراب در کنار علائم خماری گفته شده بیماران را وسوسه می‌کند تا زاناکس را بار دیگر برای رفع این علائم آزاردهنده مصرف کنند.

مراجعه به مرکز تخصصی ترک اعتیاد برای ترک قرص آلپرازولام ضروری است؛ چرا که بیمار علاوه بر تحمل علائم قطع مصرف آلپرازولام و رفتار اعتیادآور باید با اضطراب اصلی که دلیل اصلی مصرف آلپرازولام بوده و اکنون با قطع مصرف دارو دوباره شروع شده است، کنار بیایند. در نتیجه بهتر است بیماران تحت نظر متخصصین مجرب و با تجربه این مرکز که می‌توانند تحمل این شرایط را برایشان آسانتر کنند، تحت درمان قرار بگیرند.

اگر فکر می‌کنید خود یا یکی از عزیزانتان دچار وابستگی و اعتیاد به قرص آلپرازولام شده‌اید، تردید نکنید و همین امروز برای درمان اقدام کنید. علاوه بر این که وابستگی به آلپرازولام خطرناک است، شما می‌توانید با مراجعه به مراکز تخصصی ترک اعتیاد قرص مراحل سیر درمان را تحت نظر کادر روانپزشکی و روانشناسی کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی سپری کنید و در زمان کوتاه بهبودی خود را تضمین کنید.

خدمات مرتبط