درمان افسردگی

افسردگی یک بیماری روانی قابل درمان است. با این حال بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، کمتر از 50 درصد افرادی که در سراسر جهان مبتلا به افسردگی تشخیص داده می‌شوند، تحت درمان قرار می‌گیرند.
از آنجایی که افراد مبتلا به افسردگی نمی‌خواهند بیماری‌شان را بپذیرند، بیشتر از آن که از درمان‌های تخصصی بهره بگیرند، سعی می‌کنند علائمشان را از طریق ایجاد تغییر در سبک زندگی بهبود دهند. برخی بیماران نمی‌دانند که چطور باید افسردگی را مدیریت کنند و بیماری تشخیص داده شده را نادیده می‌گیرند، به این امید که بیماری سرانجام برطرف شود. اما این کار تنها به تشدید بیماری می‌انجامد.

اگر اقدامی تخصصی برای درمان افسردگی انجام نشود، این بیماری ادامه پیدا می‌کند و هر روز شدیدتر می‌شود. اختلال افسردگی جنبه‌های مختلفی از زندگی فرد، از جمله روابط را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. درمان نکردن افسردگی منجر به تشدید علائم می‌شود و سلامتی بیمار را به خطر می‌اندازد.

درمان دارویی و گفتگو درمانی دو رویکرد متداولی هستند که معمولاً برای درمان افسردگی به کار برده می‌شوند، البته چنانچه نتیجه رضایت‌بخشی از این دو روش به دست نیاید، می‌توان از روش‌های دیگر نیز بهره گرفت. روانشناسان ما در کلینیک دکتر جوادی ترکیب مشاوره و تجویز دارو را موثرتر از هر یک از این روش‌ها به تنهایی می‌دانند.

مشاوره برای درمان افسردگی

جلسات مشاوره‌ای که در کلینیک دکتر جوادی برگزار می‎‌شود به بیماران کمک می‌کند تا دیدگاه متفاوتی درباره علل افسردگی‌شان پیدا کنند، شرایط کلی‌شان را از دید فردی بی‌طرف بررسی کنند و روش‌های جدیدی را برای ایجاد تغییر در زندگی یاد بگیرند که برای بهبود روابط و حل مشکلاتشان مفید باشد.

مشاوره مزایای متعددی برای بیماران افسرده دارد. مشاوره افسردگی به بیماران کمک می‌کند تا به شناخت بهتری از الگوهای روابطشان برسند، روابط بهتر و سالم‌تری را برقرار کنند و روابط فعلی‌شان را بهبود دهند.

سریعترین درمان افسردگی

بیماران افسرده به سختی می‌توانند انگیزه‌ای برای دنبال کردن یک طرح برای درمان افسردگی و اضطراب پیدا کنند. با این توصیف درمان متکی بر تعهد بیمار برای حضور در جلسات مشاوره یا مصرف داروهای تجویز شده در بسیاری از موارد نمی‌تواند درمانی منطقی و واقع‌بینانه باشد.

1.درمان بستری

اما بیمار در روش درمان بستری تحت نظارت شبانه‌روزی کادر پزشکی قرار دارد، همچنین حمایت ویژه و همه جانبه‌ای را برای درمان افسردگی دریافت می‌کند. متخصصین اعصاب و روان در زمان بستری بیمار، اطمینان حاصل می‌کنند که شخص داروها را طبق دستور مصرف می‌کند و در جلسات مشاوره فردی و گروهی شرکت می‌کند.

چنانچه محیط خانه به گونه‌ای نباشد که بیمار حمایت کافی را برای انجام یک درمان موفق دریافت کند، درمان بستری ضرورت می‌یابد. بیماران بستری در محیط کلینیک فضای لازم را برای تمرکز کردن بر روی بهبود حالشان در اختیار دارند و از خواسته‌ها و عامل‌های استرس‌زای معمول دور می‌شوند.

2.الکتروشوک درمانی (ECT)

اگر بیمار واکنش مناسبی به مشاوره یا درمان دارویی نشان ندهد، پزشک الکتروشوک درمانی ECT را توصیه می‌کند؛ در این روش تحریک الکتریکی کوتاه مدتی بر مغز اعمال می‌شود. الکتروشوک درمانی (شوک درمانی) روش موثری است که متاسفانه رسانه‌های عمومی تصویر نامناسبی را از آن به عنوان درمانی بی‌رحمانه ارائه داده‌اند. حال آن که الکتروشوک درمانی در واقعیت درمانی پزشکی است که توسط متخصصین مجرب و آموزش دیده و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. الکتروشوک درمانی یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان افسردگی شدید به شمار می‌آید.

چون شوک درمانی اثرگذاری سریعی دارد، بسیاری از پزشکان این روش را برای درمان افسردگی شدید، روانی یا خودکشی انتخاب می‌کنند. منتظر ماندن برای اثرگذاری داروهای ضدافسردگی یا مشاوره برای بیماری که به خودکشی فکر می‌کند، خطرناک است.

3.تحریک مکرر مغناطیسی مغز (rTMS)

سازمان غذا و دارو مناسب بودن تحریک مکرر مغناطیسی مغز (rTMS) را برای درمان افسردگی اساسی که به دیگر روش‌های درمان واکنش نشان نداده است، تایید کرده است. آرتی‌ام‌اس نوعی درمان مبتنی بر تحریک مغز است که از سال 1985 برای درمان افسردگی به کار برده شده است.

در این روش از مغناطیس برای تحریک نقاط خاصی از مغز استفاده می‌شود. چنانچه مشاوره و درمان دارویی کمکی به درمان افسردگی نکند، متخصص درمان rTMS را توصیه می‌کند. معمولاً ابتدا داروهای ضدافسردگی تجویزی به مدت حداقل چند ماه مصرف می‌شود، اگر درمان دارویی موثر نباشد، متخصص سلامت روان امکان انجام تحریک مغناطیسی را بررسی می‌کند.

داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی

برخی بیماران داروهایی را برای درمان افسردگی مصرف می‌کنند، اما چون اثرگذاری داروها آنی نیست، بیماران که متوجه بهبودی در وضعیتشان نمی‌شوند، مصرف دارو را قطع می‌کنند. به علاوه عوارض جانبی داروهای ضدافسردگی در چند روز نخست چنان آزاردهنده است که بیماران را به این فکر می‌اندازد که به داروی متفاوتی نیاز دارند یا پیش‌بینی می‌کنند که این دارو کمکی به بهبود حالشان نخواهد کرد.

چنین طرز فکری کمکی به درمان افسردگی نمی‌کند، چرا که عوارض جانبی داروها در اکثر موارد ظرف چند روز از بین می‌رود. از جمله عوارض جانبی داروهای ضدافسردگی می‌توان به اسهال، حالت تهوع، سردرد و خستگی شدید اشاره کرد.

مصرف بعضی داروها و ویتامین‌ها نیز می‌تواند برای درمان افسردگی مفید باشد. هرچند سودمندی منیزیم در بهبود علائم افسردگی نشان داده شده است، اما مصرف منیزیم معمولاً توصیه نمی‌شود. افسردگی به درمان مناسب نیاز دارد و هر چند ویتامین‌ها می‌توانند مفید باشند، اما بیماری را درمان نمی‌کنند.

درمان افسردگی و اختلال‌های همزمان

ابتلا به بیماری‌های مختلف معمولاً علائم افسردگی را می‌پوشاند یا علائم به اشتباه به بیماری دیگری نسبت داده می‌شود، در نتیجه اقداماتی برای برطرف کردن علائم انجام می‌شود، اما توجهی به علت اصلی بروز علائم، یعنی افسردگی نمی‌شود. افسردگی یک واکنش هیجانی عادی به بیماری دیگری مانند اختلال سوءمصرف مواد نیست، بلکه می‌تواند عامل ابتلا به بیماری‌های دیگر باشد. بنابراین بسیار مهم است که هر دو بیماری همزمان درمان شود تا احتمال برخوردار شدن از زندگی سالم و پاک در آینده افزایش یابد.

اختلال همزمان به حالتی گفته می‌شود که بیمار همزمان به ناراحتی روانی (مانند افسردگی) و اختلال سوءمصرف مواد مبتلا باشد. افسردگی و اعتیاد معمولاً در کنار هم رخ می‌دهند. بیمارانی که تحت درمان اختلال همزمان قرار می‌گیرند، معمولاً مداخله‌ها و مراقبت‌های لازم را همزمان برای هر دو اختلال دریافت می‌کنند تا احتمال موفقیت درمان افزایش یابد.

چنانچه هر دو اختلال به طور همزمان درمان شود، بیمار می‌تواند علائم هر اختلال را مدیریت کند. اگر عارضه همزمان اختلالی مانند سوءمصرف مواد مخدر باشد، باید طرح درمان جامعی برای بیمار تهیه شود؛ درمان معمولاً با سم زدایی مواد از بدن شروع می‌شود و با مشاوره و مراقبت‌های پس از درمان ادامه می‌یابد. بیماران در حال ترک و درمان برای ایجاد زندگی جدید به حمایت اطرافیان نیاز دارند.

افسردگی و سوءمصرف مواد

اگر بیمار سوءمصرف مواد مخدر یا الکل را در طول درمان افسردگی ادامه دهد، ممکن است افسردگی‌اش تشدید شود. مشاوره پس از سم زدایی در کلینیک دکتر جوادی برای درمان اختلال‌های همزمان افسردگی و سوءمصرف مواد به کار برده می‌شود. درمان همزمان هر دو اختلال پس از پاکسازی بدن از مواد مخدر به دو روش سرپایی یا بستری انجام می‌شود.

رفتاردرمانی به بیماران کمک می‌کند تا رفتارهای مخرب مربوط به سوءمصرف مواد را که مانع درمان افسردگی می‌شود و علائم اعتیاد را شدیدتر و غیرقابل تحمل می‌کند را بهتر درک کنند. درمان اختلال‌های همزمان ایجاب می‌کند که تاکتیک‌هایی برای پرهیز از محرک‌های مصرف مواد مخدر در بیمار نهادینه شود، بیمار با تکیه بر حمایت اطرافیانش تغییرات مثبتی را در سبک زندگی ایجاد کند و برنامه‌های عملیاتی و کاربردی برای مواقع عود اعتیاد تهیه شود. بیمار به کمک این روش‌ها رفتارهای منفی را شناسایی می‌کند و اهداف مثبتی را برای خود تعریف می‌کند.

اگر خود یا یکی از عزیزانتان به درمان نیاز دارید، همکاران ما در کلینیک دکتر جوادی آماده‌اند تا به شما کمک کنند. بیماران دچار افسردگی می‌توانند درمان‌های موثری را در این مرکز دریافت کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره افسردگی همین امروز با ما تماس بگیرید.

خدمات مرتبط