ترک ترامادول

ترک اعتیاد ترامادول در کلینیک دکتر جوادی

با توجه به اینکه داروهایی مانند ترامادول برای مصارف درمانی تجویز می‌شوند، اما حتی در صورت پیروی از برنامه تجویز شده، ترامادول می‌تواند از لحاظ فیزیکی و روانی وابستگی ایجاد کند. اما آمارهای اوردوز ترامادول نشان می‌دهد که همه افراد از دستور عمل های پزشک پیروی نمی‌کنند و با سوءمصرف این مواد موجب ایجاد صدمات غیرقابل جبرانی برای خود می‌شوند. ترک اعتیاد به ترامادول امکان‌پذیر است و بهترین راه برای شروع ترک ترامادول مشاوره از متخصصین ترک می‌باشد.

ترامادول چیست؟

ترامادول یک شبه مخدر است که برای دردهای خفیف مانند ناراحتی‌های پس از عمل توسط پزشک برای بیمار تجویز می‌شود. این مسکن های شبه مخدر در صورت استفاده مداوم و طولانی مدت، افزایش دوز مصرفی و مصرف بدون تجویز و نظارت پزشک می‌توانند وابستگی شدید و اعتیاد ایجاد کنند. اگر به هر روشی غیر از آنچه پزشک برای بیمار در نظر داشته است از قرص ترامادول استفاده کرده‌اید، باید برای ترک ترامادول به مراکز تخصصی ترک اعتیاد مراجعه کنید.

ترامادول برای تسکین دردهای شدید تا متوسط به کار می‌رود. این کار با تغییر نحوه پاسخ مغز و سیستم عصبی به درد انجام می‌شود. قرص‌ها و کپسول‌های ترامادول فقط برای افرادی که پیش بینی می‌شود برای تسکین درد شبانه روزی به دارو نیاز دارند، استفاده می شود.این دارو در کلاس داروهای موسوم به مسکن‌های افیونی (مواد مخدر) است.

علائم ترک اعتیاد ترامادول

سم زدایی ترامادول از بدن و دیگر اپیوئیدها (Opioid) ممکن است کمی سخت باشد اما زندگی بیمار را تهدید نمی‌کند. علائم ترک ترامادول می‌تواند از نظر مدت و شدت متغیر باشد که به طول مدت و دوز مصرف، استفاده از مواد دیگر، مشکلات پزشکی، روحی و شرایط خاص هر فرد بستگی دارد. علائم ترک اعتیاد ترامادول می‌تواند شامل این موارد باشد:

• اضطراب
  • مردمک های گشاد
  • سر درد و بدن درد
  • بی خوابی
  • زود رنجی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • آبریزش بینی و چشم
  • درد شکمی یا اسهال
  • رعشه

اگر هر یک از علائم بالا را تجربه کردید، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. مصرف برخی داروهای دیگر در طول درمان اعتیاد به ترامادول ممکن است خطر بروز مشکلات تنفسی یا مشکلات جدی، تهدیدکننده زندگی، کما را افزایش دهد. در صورت مصرف یا تصمیم به مصرف هر دارویی حتماً به پزشک خود بگویید.

درمان اعتیاد ترامادول در کلینیک دکتر جوادی

ترامادول ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی و یا تهدید کننده در تنفس شود، به خصوص در 24 تا 72 ساعت اول درمان و بخصوص زمانیکه دوز مصرفی بیمار بیشتر باشد. پزشک در طول دوره ترک اعتیاد قرص، تمام علائم بیمار را با دقت تحت نظارت قرار خواهد داد. دانستن اینکه چه انتظاراتی باید داشته باشید در ترک اعتیاد ترامادول به شما کمک می‌کند بهترین روش سم زدایی را انتخاب کنید. درمان اعتیاد ترامادول در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی با یک مصاحبه و ارزیابی کامل بیمار توسط روانشناس متخصص ترک اعتیاد آغاز می‌شود. روانپزشک از بیمار در رابطه با تاریخچه سلامت ذهنی، تاریخچه خانواده، الگو و مواد مصرفی و اینکه مصرف مواد چه جنبه‌هایی از زندگی بیمار را تحت شعاع قرار داده پرس‌وجو می‌کند. این مصاحبه همچنین شامل توضیحاتی در رابطه با قوانین مرکز، آگاهی از فرم‌های حریم خصوصی و یک چارچوب کلی از انتظارات در طول پروسه درمان می‌شود.

درمان بستری و سرپایی اعتیاد به ترامادول

ترک اعتیاد ترامادول می‌تواند به صورت درمان‌های بستری و غیر بستری (سرپایی) ارائه شود. هر دو نوع درمان جلسات مشاوره گروهی یا انفرادی را ارائه می‌دهد، اما از آنجایی که در نوع بستری بیمار در مرکز تحت نظارت شبانه روزی کادر پزشکی نگهداری می‌شود، این نوع درمان موثرتر است. بازپروری بستری به بیماران این امکان را می‌دهد تا جدا از زندگی روزمره تمرکز خود را کاملا بر روی ترک اعتیاد در یک محیط امن و کم استرس بگذارند.

درمان سرپایی اعتیاد بهترین گزینه برای بیمارانی است در خانه آنها محیطی آرام حاکم است، از شبکه های حمایتی قوی و آگاه برخوردارند یا نمی‌توانند برای مدت بیش از یک ماه یا بیشتر شغل خود و یا خانه را برای حضور در مرکز بازپروری ترک کنند. درمان غیر بستری بسیار مفید است زیرا به بیمار این امکان را می‌دهد تا خدمات بازپروری باکیفیت را دریافت کند در حالی که هنوز مشغول به زندگی و کار عادی است.

ترک ترامادول چقدر طول می‌کشد؟

بازپروری های بستری دوره های درمان 10 الی 14 روزه را ارائه می‌دهند. اگرچه طول مدت درمان می‌تواند با توجه به شرایط هر بیمار تا 20 روز هم به طول انجامد. تحقیقات نشان داده‌اند که دوره های درمان طولانی، موثرترین درمان برای جلوگیری از بازگشت اعتیاد است. در طول دوره بازپروری بیمار می‌تواند:

• مهارت های جلوگیری از عود اعتیاد و سوء مصرف را بیاموزد
  • مکانیزم های مثبت برای تعامل با عوامل استرس زا را بیاموزد
  • شرایط مختلف را بشناسد تا از بازگشت اعتیاد جلوگیری کند
  • یک گروه حمایتی متشکل از دوستان هوشیار خود تشکیل دهد
  • به یک بینش از ریشه اعتیاد خود دست یابد
  • مشکلات پزشکی و روانی زمینه ای که باعث اعتیاد یا پیشرفت اعتیادشان می‌شود را شناسایی کنند

چگونه اعتیاد به ترامادول در زنان باردار مدیریت می‌شود؟

اگر درگیر اعتیاد به ترامادول هستید و در این شرایط باردارید یا قصد دارید باردار شوید به روانپزشک متخصص ترک اعتیاد مراجعه کنید. اگر ترامادول را به طور مرتب در دوران بارداری مصرف کنید، ممکن است نوزاد شما بعد از تولد علائم ترک، زندگی او را تهدید کند. اگر کودک شما هر یک از علائم زیر را تجربه کرد، فوراً به پزشک کودک بگویید:

• تحریک پذیری
  • بیش فعالی