۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

ازدواج با فرد معتاد؛ مشکلات زندگی یک معتاد

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/14
امتیاز به نوشته:
5/5

ازدواج با فرد معتاد، شاید یکی از چالش برانگیزترین مواردی باشد که یک نفر می‌تواند با آن درگیر شود‌. با این وجود که احتمال چنین مواردی بسیار کم است، ولی احتمال دارد فردی عاشق شخص دیگری باشد که آن شخص به مواد مخدر یا مشروبات الکلی اعتیاد داشته باشد. بزرگ‌ترین چالش زمانی است که فرد باید بین عشق یا پذیرفتن ازدواج با فرد معتاد یکی را انتخاب کند و این تصمیم‌گیری قطعاً برای فرد بسیار دشوار خواهد بود‌. در این مقاله قصد داریم به موضوع ازدواج با فرد معتاد و مشکلات زندگی با آن فرد بپردازیم‌. اگر شما هم با مشکلاتی از این قبیل مواجه هستید و یا به این موضوع علاقه‌مند هستید تا انتهای این مقاله که توسط تیم ما در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی تهیه شده‌است، همراه باشید.

 

تاثیر اعتیاد بر روابط خانوادگی

ازدواج با فرد معتاد، قطعاً آینده زندگی شما را قطعاً دچار سختی و چالش‌های بزرگ می‌کند‌. با گذر زمان وابستگی افراد معتاد به مواد مخدر بیشتر می‌شود و حتی پس از مدتی شما می‌توانید مواد مخدر را در زندگی‌تان به‌عنوان یک رقیب نگاه کنید که بین شما و همسرتان قرار گرفته است. در این مرحله اکثراً افراد معتاد مواد مخدر را انتخاب می‌کنند و این شما هستید که کنار گذاشته خواهید شد. بسیاری بر این باورند که با‌ ترحم و نادیده گرفتن می‌توان مشکلات را با گذر زمان حل کرد ولی این افراد سخت در اشتباه هستند و با گذر زمان و بدون تلاش و برنامه‌ریزی برای ‌ترک تنها مشکلات بیشتر می‌شوند.

اعتیاد به‌صورت مستقیم بر روی روابط خانوادگی و اجتماعی افراد تأثیر می‌گذارد‌. اولین مشکلاتی که در روابط خانوادگی از طریق اعتیاد خود را نشان می‌دهد، خشم و فضای مشوش خانواده است که ممکن است هرلحظه فضای خانه شما به دعوا و بحث کشیده شود که قطعاً تأثیرات منفی بر روی روابط خانوادگی شما خواهد گذاشت. خشم و اعتیاد می تواند روابط خانوادگی را تحت الشعاع قرار دهد.

علاوه بر اینکه اعتیاد بر روابط خود شخص با دیگر اعضای خانواده تأثیر می‌گذارد، بلکه بر روی روابط دیگر اعضای خانواده با شخص معتاد نیز تأثیرگذار خواهد بود. روابط خانوادگی در خانواده‌هایی با همسر معتاد از یک سری قوانین نانوشته پیروی می‌کنند که از برخی از این قوانین می‌توان به مواردی همچون انکار و سخن نگفتن از مشکلات که مبادا فضای خانه دچار بحث و درگیری شود یا عدم اعتماد در بین اعضای خانواده اشاره کرد.

همچنین مشاهده کنید : خانواده درمانی برای ترک اعتیاد

 

تأثیر اعتیاد بر روی میل جنسی

بسیاری از افراد بر این باور هستند که سوءمصرف مواد مخدر به روابط جنسی آن‌ها کمک می‌کند‌. این افراد تصور می‌کنند که با مصرف کم مواد مخدر‌ یا نوشیدنی‌های الکلی می‌توانند روابط جنسی خود را بهبود ببخشند. به این صورت که مصرف کم مواد مخدر یا سوءمصرف آن باعث می‌شود که فرد رابطه طولانی‌تری را تجربه کند و دیرتر ارضا شود و یا میل آن‌ها به رابطه بیشتر شود و لذت بیشتری از یک رابطه ببرند؛ اما این افراد توجهی به آینده این موضوع ندارند‌. هنگامی‌که بدن آن‌ها به این دوز از مصرف مواد عادت کند آن‌ها برای لذت بردن بیشتر نیازمند این هستند که مصرف خود را بیشتر کنند و در این مرحله فرد از یک سوء مصرف‌کننده به مصرف‌کننده دائمی یا معتاد تبدیل می‌شود.

درست است که سوءمصرف موادمخدر میل به رابطه را بیشتر می‌کند و طول زمان رابطه را افزایش می‌بخشد ولی تجربه نشان داده است اکثر افرادی که دچار سوءمصرف مواد مخدر هستند در ادامه به یک مصرف‌کننده دائمی مواد تبدیل می‌شوند.

پس‌ازاینکه فرد از مرحله سوءمصرف می‌گذرد و به یک فرد معتاد تبدیل می‌شود با مشکلات جنسی رو به رو خواهد شد که قطعاً بر روابط خانوادگی فرد تأثیر زیادی خواهد گذاشت. از مشکلات جنسی که افراد معتاد با آن درگیر هستند، در اکثر آقایان مشکلات نعوظ و عدم ارضا مشاهده می‌شود و همچنین در بانوان نیز عدم رسیدن به ارگاسم و حاملگی‌های ناخواسته به دلیل عدم رعایت نکات پیشگیری از حاملگی و همچنین افزایش طول قاعدگی را به همراه خواهد داشت‌. از دیگر مواردی که افراد معتاد ممکن است با آن مواجه شوند مشکل بیماری‌های مقاربتی است. مشکلات جنسی فقط در زمان مصرف گریبان گیر افراد معتاد نیست بلکه در برخی افراد ممکن است حتی پس از ‌ترک نیز فرد مشکلات جنسی خود را داشته باشد و درمان آن مدت‌زمان زیادی به طول بینجامد.

 

شناسایی نشانه‌های اعتیاد

نشانه‌های ظاهری مصرف مواد در کسانی که در ابتدای دوره مصرف مواد مخدر هستند بسیار کم هست به صورتی که حتی ممکن است خانواده و اطرافیان فرد نیز حتی متوجه مصرف مواد مخدر شخص نشوند؛ اما این عدم حضور نشانه‌ها برای مدت‌زمان کوتاهی است. با افزایش مصرف مواد نشانه‌های ظاهری و رفتاری در شخص معتاد دیده می‌شود‌. همان‌طور که می‌دانید‌ ترک در مراحل اولیه مصرف بسیار آسان‌تر از ‌ترک‌کردن در حالتی است که فرد کاملاً درگیر مواد مخدر شده‌ و مدت زمان زیادی مصرف‌کننده است خواهد بود‌. به همین منظور بسیار مهم است که اعتیاد شخص را در مراحل اولیه تشخیص دهیم و او را به ‌ترک تشویق کرده و از طریق روش‌های درمانی صحیح و با مراجعه به کلینیک‌های معتبر از مصرف مواد جلوگیری کنیم. برخی از نشانه‌هایی که در شناسایی اعتیاد فرد معتاد به شما کمک می‌کند شامل موارد زیر هستند:

  • مشکلات مالی: یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که افراد معتاد با آن درگیر هستند مشکلات مالی است. این افراد به دلیل مصرف دائمی مواد مخدر مجبور به پرداخت هزینه‌ای برای رفع خماری و تهیه مواد هستند‌. لازم است بدانید با گذشت زمان با توجه به این موضوع که مصرف مواد در این افراد بیشتر می‌شود بیشتر با مشکلات مالی مواجه می‌شوند.
  • تغییرات فیزیکی: افرادی که معتاد می‌شوند پس از مدت نه‌چندان طولانی مصرف مواد خودش را در ظاهر این افراد نمایان می‌کند‌. یکی از قسمت‌های که سریع دچار تغیر فیزیکی می‌شود صورت فرد معتاد است‌. علت اصلی این تغییر نیز فشارهای خماری است که شخص معتاد می‌کشد.
  • تغییرات شخصیتی: یکی دیگر از تغییراتی که اعتیاد فرد را نشان می‌دهد تغییرات شخصیتی است. البته تغییرات شخصیتی ممکن است به دلایل مختلفی مثل بی‌پولی، فشارهای زندگی و… باشد و درعین‌حال یکی از نشانه‌ها و علامت‌های اعتیاد است ولی به‌تنهایی نمی‌تواند دلیل کافی بر اعتیاد شخص باشد.
  • تغییر عادت‌ها: یکی از تأثیراتی که مواد مخدر بر روی فرد معتاد می‌گذارد تغییر عادت‌ها در رفتار است. عادت‌های شخصی فرد به دلیل به‌هم‌ریختگی هورمن‌های بدنی ممکن است به هم بریزد‌. یکی از این تغیر عادت‌ها می‌تواند تغییر در ساعت و میزان خواب شخص باشد‌.
  • دروغ گفتن: افراد معتاد برای اینکه دیگران به راز آن‌ها پی نبرند شروع به‌ دروغ‌گویی می‌کنند‌. این دروغ‌گویی آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند که برای هر دروغی مجبور به گفتن دروغ دیگری می‌شوند‌.

 

حفظ زندگی مشترک یا طلاق با همسر معتاد

در ایران اکثراً بانوان درگیر این موضوع هستند که همسرانشان دچار اعتیاد می‌شوند و اعتیاد مواد مخدر در آقایان متأهل بیشتر است‌. البته گاها به‌صورت برعکس نیز ممکن است این مشکل رخ دهد‌. اکثر افراد وقتی در این شرایط قرار می‌گیرند، بین دوراهی ادامه زندگی مشترک و طلاق قرار می‌گیرند که انتخاب بسیار سختی خواهد بود. برای اینکه انتخاب صحیحی داشته باشید بهتر است با یک پزشک روانشناس و یا یک پزشک در حوزه ترک اعتیاد مشاوره داشته تا بتوانید با توجه به شرایط زندگی‌تان و شرایط شخصیتی همسرتان بهترین انتخاب را داشته باشید تا بعداً دچار پشیمانی نشوید.

در این قسمت شاید بهتر باشد برخی موارد را که به‌صورت موردی برای شما در ادامه آورده‌ایم بررسی کنید‌. قطعاً بررسی این موارد در تصمیم‌گیری به شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد. این موارد شامل:

  • بعد از جدایی برای همسرم چه اتفاقی می‌افتد؟
  • آیا همسر معتادتان برای بهبود تلاش می‌کند؟
  • آیا همسرتان حاضر به پذیرش این موضوع است که معتاد شده و باید ‌ترک کند؟
  • ارزش‌های خانواده برای همسرتان چقدر مهم است؟
  • شخصیت همسرتان را از هر لحاظ در نظر بگیرید

ولی این امید برای زندگی شما وجود دارد که اگر همسرتان قصد ترک دارد می‌توانید با مراجعه به کلینیک‌های معتبر ترک اعتیاد همچون کلینیک ما این مشکل  را نیز پشت سر بگذارید.

 

 

1402/11/14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − دو =