۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

تغذیه در دوره ترک اعتیاد

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/07/17
امتیاز به نوشته:
5/5

ترک اعتیاد و کمک به افرادی که می‌خواهند به زندگی سالم و بدون دغدغه خود بازگردند، یک مرحله موقتی اما ویژه است. عوامل متعددی در تسریع و تسهیل این روند موثر واقع می‌شوند که می‌توانند انگیزه فرد بیمار را برای اتمام دوره ترک و رسیدن به مرحله پاکی افزایش دهند. یکی از مواردی که در زندگی هر فرد سالم و بیماری اهمیت دارد نوع تغذیه است؛ زیرا علاوه بر سلامتی جسمی، سلامت روان او را تضمین می‌کند.

در کلینیک دکتر جوادی تلاش متخصصین باتجربه بر آن است که با ساده‌ترین روش‌ها بیماران مبتلا به اعتیاد را یاری کنند. از این رو تصمیم گرفتیم که امروز درمورد نقش تغذیه در دوره ترک اعتیاد صحبت کنیم و به معرفی غذاهای خوب برای ترک اعتیاد بپردازیم.

نقش تغذیه در دوره ترک اعتیاد

اغلب بیماران مبتلا به اعتیاد فقط به دوره سم زدایی یا نهایتاً مصرف قرص‌های مکمل و مولتی ویتامین‌ها توجه می‌کنند. این افراد معمولاً به کیفیت مواد غذایی مصرفی توجهی ندارند، در صورتی که نقش آنتی اکسیدان ها، فیبر ها و دیگر مواد غذایی در بهبود مغز و شرایط جسمانی بیمار بسیار پررنگ هستند.

 

در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی هدف از برگزاری کمپین‌های آموزشی و تخصصی ترک اعتیاد این است که بیماران با کمترین درد و آسیب و بهترین روش‌ها بتوانند این مرحله سخت و مهم را پشت سر بگذرانند. هرگز نباید از تغذیه معتادان در حال ترک غافل شد. همه ما می‌دانیم که برای رسیدن به یک درمان قطعی و نهایی می بایست تمامی مراحل درمان به صورت کامل انجام شود. در دوره درمان و بعد از آن نقش تغذیه می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

نقش تغذیه در دوره ترک اعتیاد

مواد غذایی مناسب حین ترک اعتیاد

مصرف مواد غذایی مناسب و مفید برای بدن، سبزیجات و میوه های مفید و ارگانیک، برای سلامت فرد مبتلا به اعتیاد بسیار مهم است. تا زمانی که فرد از نظر جسمانی شرایط مناسبی را نداشته باشد، مطمئناً نمی‌تواند مسیر سخت و طولانی ترک اعتیاد را به راحتی پشت سر بگذارد.

به شما پیشنهاد می کنیم برای ترک سریع تریاک این مواد غذایی را فراموش نکنید:

آب: اگرچه واقعاً غذا نیست، اما آب شما را هیدراته نگه می دارد، سموم را دفع می کند و به بدن شما کمک می کند تا مواد مغذی ضروری را جذب کند.
میوه ها و سبزی ها: در مورد تغذیه، این موضوع بی فایده است. فراموش نکنید که بشقاب خود را با گزینه هایی مانند کلم پیچ، آووکادو، کلم، کاهو، بروکلی و اسفناج پر کنید.
گوشت های بدون چربی: گوشت هایی مانند مرغ کبابی، غذاهای دریایی و بوقلمون دارای چربی کم اما پروتئین بالایی هستند.
تنقلات با پروتئین بالا: تخم مرغ آب پز، پنیر و ماست همگی غذاهایی با پروتئین بالا هستند که باید مصرف کنید.
روغن ها و چربی های خوب: روغن ها و چربی ها برای یک رژیم غذایی متعادل ضروری هستند. گزینه های سالم عبارتند از روغن زیتون، آجیل، دانه ها، ماهی و برخی از محصولات لبنی.
سوپرغذاها: غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی وقتی به طور منظم در رژیم غذایی شما گنجانده شوند، تاثیر بسیار خوبی دارند. نمونه های عالی عبارتند از سیب زمینی، دارچین، بادام، جوانه گندم، شیر خام و دانه های کتان.

البته توجه داشته باشید که برای ترک اعتیاد مانند ترک تریاک، کمک گرفت

ن از یک کلینیک تخصصی بسیار اهمیت دارد.

[bannershortcode image_src=”https://drjavadiclinic.com/wp-content/uploads/2020/10/banner-implant.jpg” image_width=”932″ image_height=”273″ image_alt=”ایمپلنت نالتروکسان” phone=”02179441″ title=”بهترین روش برای جلوگیری از بازگشت به اعتیاد” phone_text=”02179441″ first_link=”https://drjavadiclinic.com/service/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%b1%d9%88%da%a9%d8%b3%d8%a7%d9%86/” first_link_title=”ایمپلنت نالتروکسان” second_link=”https://drjavadiclinic.com/contact-us/” second_link_title=”تماس با ما”]ایمپلنت نالتروکسان از جدیدترین متدهای روز دنیا است که برای تضمین عدم بازگشت به اعتیاد استفاده می‌شود.[/bannershortcode]

 غذایی مناسب برای ترک اعتیاد چه ویژگی‌هایی دارد؟

زمان و میزان مواد غذایی که یک بیمار در دوره ترک و پس از آن مصرف می‌کند اهمیت دارد. پس واضح است که قسمت‌های مختلف بدن افراد مبتلا به اعتیاد از جمله معده آن‌ها در طول سال های طولانی آسیب می‌بیند؛ درنتیجه توانایی زیادی برای هضم ندارد و بهترین روش این است که در این دوره حجم غذا کمتر و وعده‌های آن بیشتر شود.

به کار گرفتن ترفندهایی مانند استفاده از مواد غذایی مفید برای ترک اعتیاد یا روش‌هایی مانند آر تی ام اس جزو راه حل‌های جانبی ترک اعتیاد محسوب می‌شوند. اما همین ترفندهای جانبی هستند که می توانند دوره سم زدایی و فرآیند ترک دادن بیمار را آسان کنند، پس نباید از آن ها غافل شویم.  در ادامه به بررسی نقش تغذیه در دوره ترک اعتیاد می‌پردازیم.

بهترین مواد غذایی مفید برای ترک اعتیاد و کاهش درد خماری

معمولاً در غذایی بیماران مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر حاوی مقدار زیادی مواد قندی است. از آنجایی که مصرف بیش از حد مواد قندی باعث التهاب داخلی بدن و در نتیجه منجر به تشدید حالات خماری می شود، باید این ماده غذایی با مواد مفیدتری جایگزین شود.

در پروسه ترک کراک فرد باید پروتئین، سبزیجات و آب بسیار بیشتری مصرف کند، زیرا عضلات بدن تخریب شده اند. اما رایج‌ترین مواد غذایی که در ترک اعتیاد برای همه افراد مفیدند شامل موارد زیر می شوند.

غذاهای حاوی پروتئین، نجات دهنده افراد مبتلا به اعتیاد

قرار دادن پروتئین به عنوان یکی از غذاهای خوب برای ترک اعتیاد، ضمن بازسازی عضله باعث به تعادل رساندن هورمون های موثر در خلق و خوی فرد می شود. مصرف پروتئین برای این افراد، کاهش احساس ناراحتی، عصبانیت و اضطراب را به همراه دارد و روند عوارض مرحله درمان را کمتر می کند. انواع پروتئین های گیاهی و حیوانی و تخم مرغ جزو این دسته از برنامه های غذایی به حساب می آیند و برای افرادی موثر است که تصمیم به ترک شیشه گرفته اند.

نقش تغذیه در حین ترک اعتیاد

تأثیر مصرف ویتامین های گروه B و مواد معدنی در روند ترک اعتیاد

از آنجایی که مصرف ویتامین‌های گروه B نظیر B1، B6، B12 و B2 باعث عملکرد صحیح سیستم تمرکز و کاهش درد و کرختی می شوند، می توانند به هنگام خماری برای کاهش فشارهای روحی به کمک فرد بیایند. استفاده از مواد معدنی همچون روی، كروم، منيزيوم، سلنيوم و گلوتامين باعث بهبود وضعیت دفاعی بدن در فرد مبتلا به اعتیاد می شود.

نقش فیبرها را در ترک اعتیاد دست کم نگیرید

همه افرادی که در مرحله ترک مواد مخدر هستند، باید سبزیجات، میوه های مفید و غلات را در برنامه غذایی خود قرار بدهند. فیبر‌ها باعث تنظیم سطح قند خون، کاهش کلسترول و همچنین تسهیل کار دستگاه گوارش می شوند؛ به همین دلیل همه افراد در طول دوره ترک ماده مخدر از ترک زولپیدم گرفته تا مواد مخدر قوی‌تر مانند شیشه، باید از فیبر‌ها استفاده کنند.

امگا 3، مهم‌ترین غذای مفید برای ترک اعتیاد

بیمارانی که در مرحله ترک اعتیاد هستند تا جای ممکن باید از چربی‌های گیاهی و طبیعی و همچنین مواد غذایی حاوی امگا 3 تغذیه کنند. زیتون، روغن زیتون، ماهی، میگو، روغن کتان، روغن گردو و تخم مرغ جزو این دسته مواد هستند. بسیار منطقی است، هزینه های گزافی که در طی چند سال برای تهیه مواد مخدر صرف می شد حالا برای خوردن مواد غذایی مفید و سالم کردن بدن خرج بشوند. این هزینه می تواند در بهبود سلامتی افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر بسیار حائز اهمیت باشد.

 

رژِیم غذایی مناسب برای ترک اعتیاد

مایعات فراوان مهم‌ترین عامل موثر در درمان اعتیاد

تا اینجا همه غذاهای مناسب برای ترک اعتیاد را شناختیم، اما این نکته را فراموش نکنیم که نوشیدن مایعات فراوان خصوصاً شیر تازه جزو مهم‌ترین مواد غذایی هستند که می توانند روند سم زدایی را تسریع کنند. نوشیدن شیر نه تنها باعث رساندن کلسیم و پروتئین به بدن این افراد می شود، بلکه به ترمیم بافت دهان، مجاری تنفسی و ریه ها نیز کمک می کند. نوشیدن آب هم می تواند به جذب مواد غذایی دیگر، افزایش میزان سم زدایی، جلوگیری از یبوست و تصفیه کبد و کلیه ها کمک کند.

آیا مصرف ویتامین برای ترک اعتیاد موثر است؟

توجه داشته باشید که هیچ ویتامین یا داری گیاهی‌ای به طور رسمی از از مراجعی مانند سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان و ترک اعیاد تایید نشده است. با این حال تحقیقات مختلفی توسط متخصصین به عمل آمده که نشان می‌دهد در صورت مصرف برخی مواد مخدر مشکلات مختلفی در  الگوی خوراک بیمار به وجود می‌آید که ویتامین و مولتی ویتامین می‌تواند بسیار موثر باشد.

حتما قبل از مصرف ویتامین ها و داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی از ویتامین ها یا محصولات گیاهی ممکن است با دارو هایی که درحال مصرف هستید تداخل داشته باشند.

بهترین ویتامین ها برای ترک اعتیاد

مولتی ویتامین: از آنجایی که کمبود مواد مغذی در اکثر مصرف کنندگان مواد مخدر رایج است، پزشک ممکن است مولتی ویتامین تجویز کند. کمبود ویتامین ها علائم مختلفی دارد که درمان آن‌ها می‌تواند مسیر درمان اعتیاد را بسیار هموارتر کند.

ویتامین C: ویتامین C نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می‌کند. این ویتامین در بیمارانی که در حال ترک هروئین بودند مورد مطالعه قرار گرفته،‌ و تا حدی در کنترل علائم ترک اعتیاد به بیمار کمک کرده است.

ویتامین B: ویتامین های گروه B به پاکسازی و دفع سریع سموم از بدن کمک می‌کنند. آن‌ها به تبدیل قند به انرژی، تولید سلول‌های خونی و بهبود عملکرد گوارش کمک می‌کنند.

ویتامین E: ویتامین E به کاهش آسیب‌های وارد شده به بدن در اثر مواد شیمیایی کمک می‌کند. این ویتامین عملکرد سلول های خونی را بهبود می‌بخشد و به ترمیم آسیب پوستی که ممکن است نتیجه مصرف مواد مخدر باشد کمک می‌کند.

کدام مواد غذایی برای ترک اعتیاد مناسب نیستند؟

برخی از خوراکی ها هستند که بهتر است در دوره ترک و حتی تا مدتی بعد از ترک اعتیاد هم مصرف نشوند. به عنوان مثال محرک‌ها و مواد قندی جزو همین دسته به حساب می آیند. برخی از مهم‌ترین مواد غذایی که باید در طول دوره ترک اعتیاد به حداقل میزان مصرف برسند شامل موارد زیر می شوند.

  • نوشیدنی‌های گازدار
  • نوشیدنی‌های انرژی زا
  • نوشیدنی‌های الکلی
  • قهوه
  • آبنبات، شیرینی‌جات و قند و شکر
  • فست فود و غذاهای بسیار چرب

نقش تغذیه در دوره ترک اعتیاد

در مجموع اهمیت دادن به  غذا و استفاده از غذاهای خوب برای افرادی که قصد ترک اعتیاد دارند، حائز اهمیت است. اگر همه ما از تأثیرات مواد غذایی بر روی فرآیندهای روحی و جسمی آگاه شویم، می توانیم به اهمیت انتخاب مواد غذایی مناسب برای ترک اعتیاد پی ببریم. کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی با داشتن امکاناتی ویژه، این تغذیه مناسب را هنگام بستری به بیماران درگیر اعتیاد ارائه می دهد.

1402/07/17

17 پاسخ به “تغذیه در دوره ترک اعتیاد”

  1. سعیده گفت:

    سلام من شوهرم ۳ساله ک شیره تریاک و تریاک مصرف میکنه الان خیلی کم کرده مصرفشو و میخواد ترک کنه البته یه مدت بود ک به قول خوش ترک کرد و۱۰روزو نخورد و نکشید ولی دوباره رفت سمتش خیلی بدن درد داره چه کارهایی من میتونم بکنم که دردشون کمتر شه چه غذاهایی بخورن تو این دوره ترک اعتیادش ؟خیلی ممنون

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای کنترل عوارض ناشی از قطع مصرف مواد مخدر مثل تریاک حتما باید با پزشک متخصص ترک اعتیاد مشورت کنید، پزشک با توجه به علائم ترک اعتیاد، نوع و مدت زمان مصرف هر فرد ممکن است برای کنترل درد و علائم داروهایی تجویز کند. برای راهنمایی های بیشتر می‌توانید با شماره 41 22 22 22 – 021 تماس بگیرید، مشاوران ما در کلینیک آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند.

  2. بهزاد کردستانی گفت:

    با سلام و عرض خستە نباشی ، در مورد برادرم سوالاتی دارم !
    برادر من چند سال قبل اعتیاد بە ترامادل داشت ، در مورد ترک آن با من مشورت کرد ، من هم زیر نظر پزشک مربوطە و با نسخە ایشان تعداد ٦۰۰ قرص B2 کە در مدت شش ماە و بە ندرت از روزی ۳ قرص تا ترک کامل از B2 استفادە کند ، حال بعد از سپری شدن سە سال برادرم هنوز هم روزیم یک قرص و نصف قرص مصرف میکنە و بسیار نا امید از اینکە بتونە این قرصهارو کنار بذارە، خواستم اگە شما پیشنهادی یا راە حلی در نظر داری ، راهنمایی کنی بسیاااااااار ممنون میشیم . حتا اگە بستری و سم زدایی فوق سریع هم باشە ، مهم نسیت فقط ترک کنە .

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام
      ترک قرص ب2 مانند هر مخدر دیگری بصورت یکباره ممکن نیست و نیاز به مراحل و روش های درمانی متناسب با شرایط جسمی و روحی فرد دارد. همیشه بهترین روش ها، روش های ترکیبی هستند که می‌توانند نتیجه یک ترک بدون بازگشت را به همراه داشته باشند. جهت ترک اعتیاد به روش سم زدایی سریع با شماره 41 22 22 22 – 021 تماس بگیرید.

  3. حسین شهبان گفت:

    سلام من شربت متادون استفاده میکنم الان دو روزه که ترک کردم درد دارم چکارکنم که درد نداشته باشم عرق سرد نکنم

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      برای ترک متادون و کنترل علائم ناشی از قطع مصرف آن نیاز به ویزیت اولیه دارید. به روانپزشک ترک اعتیاد در این مرکز مراجعه کنید. جهت تعیین وقت ویزیت و مشاوره ترک اعتیاد متادون با شماره 41 22 22 22 – 021 تماس بگیرید.

  4. فرهاد گفت:

    با عرض سلام به خدمت شما سروران گرامی
    برادرم چند سالی است تریاک مصرف میکند واین نزدیک پنج ماه است که مصرف نمی کند یعنی تو این پنج ماه پنج گرم مصرف کرده است و هر شب یک چهارم قرص متادون بیست مصرف میکند خودش سکته قلبی کرده و زیر نظر کمیته امداد است البته بچه هاش میتونیم چه چبزی جا گزین متادون کنیم چون وقتی میخواد بخوابد استرس دارد نمیتواند بخوابد واز ترس کرونا هم نمیاد دکتر در راه خدا یک داروی بگید یک هفته الی ده روزه دیگه تا داروی دیگه مصرف نکند در راه به خاطر بچه هایش ولا سه دختر ویک پسر یک ساله داره به خاطر بچه هاتون کمکی کنید به امید خدا

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام وقت بخیر
      توجه داشته باشید که به هیچ عنوان دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنند، اگر خود بیمار امکان ویزیت حضوری ندارند می‌توانید خودتون با تعیین وقت قبلی از پزشک متخصص راهنمایی بگیرید. در این وب سایت ما امکان ارائه و پیشنهاد دارو را بدون نظر مستقیم پزشک نداریم. چرا که تجویز دارو نیازمند بررسی شرح حال کامل بیمار و سوابق پزشکی است. برای دریافت راهنمایی بیشتر می‌تواند با مشاوران ما در کلینیک دکتر جوادی تماس بگیرید.

  5. مسافر گفت:

    سلام خسته نباشید، از این که وقت میزارید و راهنمایی های لازم را میکنید سپاسگزارم
    یک سوال داشتم، چه نوشیدنی یا چه خوراکی سم زدایی متادون را سریعتر انجام میدهد؟

    مثلاً من خودم مصرف تریاک داشتم و وقتی شیر، یا هندوانه، میخوردم بشدت خمار میشدم و انگار مصرف مواد را خنثی میکرد الان هشت روز هست که با متادون تدریجی ترک کردم و از امروز هم مصرف متادون را کاملا تدریجی قطع کردم، فقط هشت روز متادون مصرف کردم، الان سوالم این بود برای اینکه متادون سریعتر از بدنم دفع بشه چه نوشیدنی یا خوراکی مصرف کنم

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام دوست عزیز
      در ابتدا شما باید اطلاع داشته باشید که درمان اعتیاد به معنای قطع هر گونه مصرف مواد مخدر است و جایگزین کردن آن با متادون نادرست است، چون عوارض و خطرات متادون به نسبت از تریاک بیشتر است.
      برای دریافت مشاوره در خصوص سوالتون می‌توانید با شماره 41 22 22 22 – 021 تماس بگیرید.

  6. ناصر ابراهیمی گفت:

    بسیار مفید

  7. ebadbaei گفت:

    با سلام خدمت شما همیاران عزیز من بعد از ۵ ماه پاکی از موادمخدر هرویین وشیشه لغزش کردم علت لغزشم این بود که رفیق زمان گذشته که باهم مصرف میکردیم را دیدم که داره از ساقی مواد میخره آنجا من وسوسه شدم بعد که خونه رسیدم همان شخص زنگ زد و به من گفت بیا خانه ؛خوب منم چون لذت مواد اومده بود سراغم رفتم ولی آن روز مصرف نکردم پیش اش ولی بعد از سه روز مصرف کردم ؛الان هم درست یک ماه میشه که من هرروز دارم مصرف میکنم ؛ولی از امروز میخوام قطع مصرف کنم واقعا دیگه حالم خراب میکنه اشتهامو کور کرده قیافمو تابلو کرده رفتارم پرخاشگر شده ؛خوابم را گرفته روزی ۵۰ تومان فقط هزینه موادم میشه بعدشم حالت خراب میبنی که چه خسارتی به بدنت داری میزنی ؛جلسات na یکی از قوی ترین درمانی بود که به من و خیلی های دیگر کمک میکرد ولی متاسفانه از شیوع کرونا بسته شد؛خدایا هر چه زودتر جلسات را باز کن و به تمام بیمارها که گرفتار این اعتیاد خانمانسوز شدند کمکشان کن.مچکر از راهکار های خوبتون.

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام دوست عزیز
      هیچ وقت برای شروع دیر نیست، ولی اگر مجدداً غیر اصولی ترک کنید، دوباره بعد از مدتی گریبان گیر اعتیاد می‌شوید. شما باید ابتدا از لحاظ روحی به این باور برسید که هیچ وقت دیگر سمت مواد مخدر نمیروید، حتی اگر بصورت رایگان در اختیارتون قرار بگیره. برای دریافت مشاوره و شرکت در جلسات گروه درمانی با شماره 41 22 22 22 – 021 تماس بگیرید.

  8. الهه ضیایی گفت:

    سلام خسته نباشید
    من معتاد به متادون هستم و میخوام در خانه ترک کنم
    و خیلی استرس دارم و دو بار هم در کمپ ترک کردم و زیاد درد نکشیدم و الان میخوام در خانه ترک کنم و میترسم بیشتر از کمپ درد بکشم
    لطف میکنید راهنمایی کنید چی بخورم و چه داروهایی استفاده کنم که کمتر درد خماری بکشم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • hdmteam گفت:

      ترک در منزل تنها در صورتی موفق خواهد بود که بیمار توانایی کنترل وسوسه و میل به مصرف را داشته باشد . در غیر اینصورت لغزش و مصرف تنها فرد را از ادامه مسیر درست، دور خواهد کرد. لطفاً در انتخاب روش درمان اعتیاد بیشتر دقت کنید.

  9. ا ق خ گفت:

    سلام من به شخصی علاقه مندم که به تازگی متوجه شدم یعنی خودشون گفتن که دو سال پیش مواد مصرف میکردند و الان پاک هستن. اما حال بد و حالت افسردگی بعد از اون براشون باقی مونده و ایشون حاضر به رفتن پیش روانشناس یا روان پزشک هم نیست چطور میشه کمک کرد ؟؟

    • hdmteam گفت:

      تنها روانشناس میتواند نوع افسردگی او را تشخیص و درمان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 8 =