ترک قرص اعصاب

علل اعتیاد به قرص اعصاب قرص اعصاب

قرص‌های اعصاب با تأثیر بر هورمون‌ها و مواد شیمیایی موجود در مغز، به کاهش علائم بیماری‌های روانی کمک می‌کنند. در شرایطی که فرد به مدت طولانی از داروهای اعصاب استفاده کند، ممکن است مغز با مقدار داروی مصرف شده، سازگاری پیدا کند و برای تجربه احساس مشابه به مقدار بیشتری از دارو نیاز داشته باشد.

البته این موضوع بیشتر برای افرادی صادق است که یک سال یا بیشتر از داروهای اعصاب استفاده کرده باشند. شایع‌ترین داروهای اعصاب که ممکن است مورد سوءمصرف قرار گیرند شامل موارد زیر است:

• مهارکننده‌های انتخابی باز جذب سروتونین
  • مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین
  • داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای
  • بنزودیازپین ها
  • مسدود کننده‌های بتا
  • بوسپیرون
  • مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز

از آنجایی که زنان بیشتر از مردان از داروهای اعصاب استفاده می‌کنند، احتمال بروز اعتیاد  زنان از شیوع بیشتری برخوردار است

علایم ترک داروی اعصاب داروی اعصاب

افرادی که به صورت مداوم از داروهای اعصاب استفاده می‌کنند، ممکن است در صورت ترک ناگهانی این داروها علایم نامطلوبی را تجربه کنند که به آن سندرم ترک گفته می‌شود. در شرایطی که بیمار از لحاظ روحی و جسمی به داروهای اعصاب وابستگی پیدا کرده باشد، کاهش ناگهانی یا توقف مصرف دارو سبب بروز عوارض خطرناکی برای بیمار خواهد شد. بسیاری از افراد، علائم ترک داروی اعصاب را با بازگشت مجدد بیماری اشتباه می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود که دوباره به مصرف داروی اعصاب روی بیاورند. شدت علائم ترک داروی اعصاب به نوع داروی مورد استفاده، مقدار و مدت زمان مصرف بستگی دارد. این علائم معمولاً شامل سردرد، بی خوابی، اضطراب، تنش، تعریق، مشکل در تمرکز، لرزش، اختلالات حسی، خستگی، ناراحتی معده و از دست دادن اشتها، وزوز گوش، روان پریشی، مشکلات گوارشی، درد عضلانی، ضعف، سرگیجه است. در شرایطی که میزان وابستگی به داروی اعصاب زیاد باشد، قطع ناگهانی دارو سبب بروز  علایم شدیدی مانند بی قراری، پارانویا، دلیریوم و تشنج خواهد شد. علائم قطع داروی اعصاب معمولاً در عرض چند روز پس از قطع مصرف شروع می‌شود و ممکن است برای دو تا چهار هفته یا بیشتر ادامه پیدا کند.

No Data Found

روش های درمان وابستگی به داروهای اعصاب داروهای اعصاب چیست؟

زیاده دروی در مصرف قرص اعصاب سبب بروز وابستگی جسمی و روانی شدیدی به ادامه استفاده از این داروها می‌شود. در این شرایط ترک ناگهانی یا کاهش قابل توجه دارو، سبب بروز عوارض نگران کننده‌ای برای بیماران خواهد شد. طی کردن مراحل ترک قرص اعصاب زیر نظر پزشک ترک اعتیاد در یک کلینیک تخصصی ترک اعتیاد بهترین روش برای درمان مصرف قرص اعصاب است.

استفاده از استراتژی‌های مخروطی (کاهش تدریجی دارو) با توجه به ویژگی‌های فردی هر بیمار تأثیر زیادی در کاهش علایم ناراحت کننده ترک خواهد داشت. از سویی دیگر به‌کارگیری داروهای جایگزین و استفاده از روان درمانی نیز تأثیرات عمیقی در بهبود وضعیت بیماران دارد. روند کاهش تدریجی دارو طی چند هفته انجام می‌شود و بیشتر بیماران در حدود 4 تا 8 هفته پاسخ مناسبی به سم زدایی و ترک اعتیاد می‌دهند. البته علائم ترک برخی از داروها ممکن است حدود یک سال نیز در بدن بیمار ادامه داشته باشد و به تدریج بهبود پیدا کند. به عنوان مثال برای ترک کامل داروی دیازپام (بیش از 30 میلی گرم در روز) در حدود 4 هفته زمان لازم است.

لازم به ذکر است که ترک قرص اعصاب با نیمه عمر کوتاه‌تر ممکن است دشوارتر از انواعی باشد که از نیمه عمر بیشتری برخوردار هستند. هر چه مدت زمان بیشتری از داروی اعصاب مصرف کرده باشید، مدت بیشتری طول می‌کشد تا برای همیشه آن را کنار بگذارید. البته پاسخ بیمار و توانایی تحمل علایم تأثیر زیادی در تعیین سرعت روند کاهش دارو دارد که این موضوع توسط پزشک متخصص ارزیابی می‌شود.

مراحل داروهای اعصاب داروهای اعصاب

تکنیک های کمکی برای کاهش علایم ترک قرص اعصاب قرص اعصاب

• متخصصان توصیه می‌کنند که بیماران در کنار درمان‌های تخصصی ترک اعتیاد، بهتر است از تکنیک‌های زیر برای کاهش علایم استفاده کنند:
  • ورزش منظم
  • درمان شناختی رفتاری CBT
  • ذهن آگاهی و مدیتیشن
  • اصلاح سبک زندگی
  • آروماتراپی
  • اجتناب از کافئین

استفاده از گروه درمانی و گفتگو با افرادی که تجربیات مشابهی داشته اند نیز تاثیر زیادی در کاهش نگرانی و فشار روانی ترک داروی اعصاب دارد.

روش ترک قرص اعصاب قرص اعصاب در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی

هرگز بدون مشورت با روانپزشک اقدام به ترک قرص اعصاب نکنید، زیرا ممکن است با این کار خود را در معرض عوارض شدید ترک قرار دهید. افرادی که از داروهای اعصاب استفاده می‌کنند، باید به صورت منظم تحت نظر پزشک قرار داشته باشند تا دچار اعتیاد و وابستگی به مصرف دارو نشوند.

اگر نگران اعتیاد خود یا یکی از عزیزانتان به داروهای اعصاب هستید، هر چه سریع‌تر به مرکز نگهداری اعتیاد دکتر جوادی مراجعه فرمایید. برای تجربه ایمن‌ترین روش ترک قرص اعصاب مراجعه به کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تصمیم هوشمندانه است. برنامه درمانی بیماران در این مرکز با ارزیابی دقیق وضعیت بیمار و شرایط منحصر به فرد جسمی و روانی وی تعیین می‌شود. بیماران با پشت سر گذاشتن تدریجی مراحل سم زدایی بدون تجربه عوارض ناراحت کننده، از وابستگی و اعتیاد به داروهای اعصاب رها شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی تماس حاصل فرمایید.