علائم ترک متادون

متادون یک داروی تجویزی برای درمان دردهای شدید و همچنین برای درمان اعتیاد موادی مانند هروئین، در بسیاری از مراکز ترک اعتیاد است. در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی از این دارو به هیچ عنوان استفاده نمی‌شود، زیرا هدف متخصصین این مجموعه درمان اعتیاد شماست، نه گرفتار آمدن در دام اعتیاد دیگر! بله درست است متادون پتانسیل بالایی برای سوءمصرف دارد و می‌تواند منجر به اعتیاد شود. اگر به هر دلیلی متادون مصرف کرده‌اید و حالا دچار اعتیاد به آن شده‌اید، باید بدانید که ترک متادون از واجباب است. ترک اعتیاد متادون مانند هر ماده اعتیادآور دیگر با علائم ترک متادون همراه است.

چرا علائم  ترک متادون بروز می کند؟

اما حالات ترک متادون چرا بوجود می‌آید؟ علائم ترک متادون به دلیل عادت بدن به حضور این ماده ایجاد می‌شود. زمانیکه شما قصد قطع مصرف متادون یا کاهش دوز آن را دارید، بدن که به حضور آن مقدار متادون سازگار شده است، شروع به نشان دادن واکنش‌هایی بصورت علائم ترک متادون می‌کند. این حالات ترک متادون به دلیل قطع مصرف یا کاهش دوز این ماده بروز می‌کند.

ترک شربت  متادون چه علائمی دارد؟

علائم ترک متادون که در طی فرایند سم زدایی متادون بروز می‌کنند، معمولاً 24 تا 36 ساعت پس از آخرین مصرف دارو ظاهر می‌شوند. در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی، فرآیند سم زدایی توسط پزشک تحت نظارت قرار می‌گیرد و بدین ترتیب کنترل و مدیریت خواهد شد. مدت زمان ترک متادون و ماندگاری علائم مذکور از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما ممکن است از 2 الی 3 هفته تا 6 ماه طول بکشد.

در 30 ساعت اول شما حالات های ترک متادون زیر را ممکن است تجربه کنید:

• اضطراب
  • بی قراری
  • تعریق
  • چشمان اشک آلود
  • آبریزش بینی
  • خمیازه
  • مشکل خواب

در ابتدا، علائم ترک متادون ممکن است شبیه آنفولانزا باشد. اما بر خلاف آنفولانزا، این علائم ترک تا چند روز شدید باقی می‌ماند. برخی از این حالات ممکن است پس از حدود سه روز به اوج خود برسد. این شامل:

• درد عضلانی
  • مور مور شدن
  • حالت تهوع شدید
  • گرفتگی عضلات
  • هوس مواد مخدر

حالت های ترک متادون، احتمالاً در طول هفته اول، در بدترین حالت خود خواهند بود. برخی از علائم ممکن است حتی بیش از یک هفته طول بکشد که شامل سطح پایین انرژی، اضطراب، مشکلات خواب و افسردگی است. اما نیاز نیست نگران باشید، در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی، شما تحت نظارت متخصصین هستید و علائم ترک شما مدیریت و کنترل خواهند شد. از اینرو از شدت آن‌ها کاسته می‌شود.

اما برای برخی از افراد به اینجا ختم نمی‌شود و ممکن است تا ماه‌ها درگیر برخی از علائم ترک متادون باشند.

حالات بعد از  ترک متادون

همانگونه که گفتیم بروز علائم ترک متادون از فردی به فردی دیگر متفاوت است. برخی افراد ممکن است حدود یک هفته درگیر حالت های ترک متادون باشند و برخی دیگر ممکن است حالات بعد از ترک متادون یا علائم ترک پس از حاد  PAWS  را نیز تجربه کنند. تمامی این موارد به شرایط روحی و جسمی شما، میزان اعتیاد و… وابسته خواهد بود. علائم ترک پس از حاد PAW باعث می‌شود که بیماران اثرات ترک را برای چندین هفته، ماه یا حتی سالها احساس کنند.

حالت های بعد از ترک متادون شامل موارد زیر می‌تواند باشد:

• ایجاد یا تشدید اختلالات سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و اختلال دوقطبی
  • تمرکز ضعیف
  • اختلال در الگوهای خواب
  • بی‌تفاوتی
  • بی‌حالی
  • از دست دادن اشتها
  • نوسانات خلقی

حالات بعد از ترک متادون، لزوماً یک وضعیت دائمی نیست. بنابراین لازم نیست به دلیل ترس از آن، از درمان اجتناب کنید. حتی بر حالت های بعد از ترک متادون نیز، می‌توان با دریافت یک برنامه درمانی تنظیم شده از متخصصین کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی، غلبه کرد.

برای  ترک متادون از مرکز دکتر جوادی کمک بگیرید!

بسیاری از افراد از ترس بروز علائم ترک متادون از درمان اعتیاد خود اجتناب می‌کنند، اما اکنون که حالات ترک متادون و حالات های بعد از ترک متادون را شناختید، باید استرس تان کمتر شده باشد. زیرا با دریافت کمک حرفه‌ای می‌توانید بر علائم مذکور غلبه کرده و آن‌ها را بهبود ببخشید. متخصصین کلینیک روانپزشک و ترک اعتیاد دکتر جوادی با بهره گیری از روش های نوین درمان اعتیاد و ارائه امکانات رفاهی درصدد هستند تا شما کمترین درد و خماری را در طول فرایند سم زدایی متادون و بعد از آن داشته باشید. کافیست با تماس بگیرید تا روند ترک متادون شما ایمن و راحت باشد. توجه داشته باشید که سختی ترک متادون تنها یک هفته است، اما اعتیاد به آن همیشه با شما خواهد بود! بنابراین اگر خواهان زندگی سالم و طبیعی هستید، با ما تماس بگیرید ما در این مسیر همراه شما هستیم.