۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/14
امتیاز به نوشته:
5/5

مصرف مواد مخدر بر روی قسمت‌های مختلف بدن تاثیرات مختلفی می‌گذارد و این تاثیرات وابسته به نوع مواد مخدر و میزان مصرف در بازه‌های زمانی مختلف کوتاه‌‍مدت و بلندمدت است. در ابتدا مواد مخدر بدن را به حالت نشئگی در می‌آورد و در اثر مصرف مداوم یا همان اعتیاد به این مواد اثرات طولانی مدت و مضرات آن بر بدن نمایان می‌شود

ما در این مقاله قصد داریم به تاثیر مواد مخدر بر گشاد شدن مردمک چشم بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کامل این تاثیر را مورد بررسی قرار دهیم.

مواد مخدر و تاثیر آن بر بینایی و مردمک چشم

مواد مخدر روی مردمک، غشا بیرونی و قرنیه چشم تاثیر می‌گذارد. اگر این عوارض مورد پیگیری به موقع فرد قرار نگیرد مشکلات زیادی را برای فرد به همراه خواهد داشت.

تاثیرات طولانی مدت مواد مخدر بر روی چشم‌ها می‌تواند بسیار شدید باشد، به گونه‌ای که حتی در مواردی امکان بروز آب مروارید، کاهش قدرت بینایی موقت یا دائم و گلوکوم یا آب سیاه وجود دارد.

تاثیراتی که مصرف مواد مخدر و اعتیاد به این مواد روی قلب و سیستم اعصاب می‌گذارد نیز باعث دچار عارضه‌های مختلفی برای چشم می‌‎شود؛ زیرا وقتی فردی مدت زیادی مواد مخدر مصرف می‌کند و به آن اعتیاد پیدا می‌کند، سیستم اکسیژن رسانی به چشم دچار مشکل می‌شود و همین باعث آب مروارید و انواع بیماری‌های چشم می‌شود.

از طرفی مشکلاتی که مواد مخدر برای سیستم اعصاب به وجود می‌آورد، چشم‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و به این صورت قدرت بینایی فرد را به شدت تحت تاثیر می‌گذارد.


در همین زمینه بخوانید: ترک تریاک


 

چرا مردمک چشم گشاد می شود؟

گشاد شدن مردمک چشم یا به اصطلاح پزشکی میدریازیس همان باز شدن عنبیه چشم است که به علت فعال شدن دو ماهیچه، اسفنکتر (عضله تنگ کننده) عنبیه و ایریس (عضله گشاد کننده) عنبیه می‌باشد که در زیر به بررسی این ماهیچه‌ها می‌پردازیم:

سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن، که در حالت استراحت فرآیندهای خودکار بدن فرد را کنترل می‌کند، موجب واکنش اسفنکتر می‌شود. سیستم عصبی سمپاتیک، که واکنش بدن را در حالت جنگ یا گریز کنترل می‌کند، موجب ایجاد واکنش در عضله گشاد کننده می‌شود.

برخی از داروها، به خصوص محرک‌های روان گردان و اعتیاد به مواد مخدر، تأثیر زیادی بر هر دو ماهیچه دارند و باعث گشاد شدن مردمک چشم می‌شود.

با توجه به نوع ماده مخدر و میزان مصرف، مواد مخدر تاثیر جداگانه یا ترکیبی بر روی سیستم عصبی پاراسمپاتیک یا سمپاتیک می‌گذارد. این اتفاق زمانی می‌افتد که عناصر داروها بر انتقال دهنده‌های عصبی در مغز تأثیر می‌گذارند که تا حدی میدریازیس را تحت کنترل قرار داده و باعث گشاد شدن مردمک چشم‌ها می‌شود.

 

مواد مخدر

مصرف چه مواد مخدری باعث گشادی مردمک چشم می شود؟

بسیاری از داروها و مواد مخدر انتقال دهنده‌های عصبی مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند و در نتیجه مردمک‌ها نیز نسبت به این تأثیر واکنش نشان می‌دهند. این موادها شامل:

  • اکستازی یاMDMA
  • ال اس دی یا LSD
  • سیلوسایبین
  • مسکالین
  • کوکائین
  • شیشه

با توجه به نوع اعتیاد و مواد مخدر، این مواد اثرات مختلفی روی چشم می‌گذارند که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد:

حشیش، گل، ماریجوانا

حشیش، گل، ماری جوانا و سایر موادی که دارای THC هستند که باعث قرمز شدن غیرعادی چشم مصرف‌کننده می‌شود. همچنین پایین چشم این افراد تیره می‌شود و کمی پف می‌کند.

تاثیر ماری جوانا در عملکرد شبکه‌ی چشم

تحقیقات اخیر محققان نشان می‌دهد که مصرف ماده مخدر ماری‌جوانا به بینایی انسان آسیب جدی وارد می‌کند. در این تحقیقات، دانشمندان اثرات مصرف ماده مخدر کانابیس را بر سیستم عصبی بدن و علی‌الخصوص عصب چشم مورد بررسی قرار دادند.

یافته‌های این تحقیقات نشان می‌دهد مصرف منظم ماری‌جوانا و اعتیاد به آن در سیستم عصبی مرکزی و سیستم پردازش شبکیه چشم اثرات جبران‌ناپذیری به جا می‌گذارد.

اعتیاد به این ماده مخدر بینایی فرد را با تحریک اعصاب چشم و ایجاد اختلال در سیستم عصبی شبکیه چشم هدف قرار می‌دهد.

 


در همین زمینه بخوانید: ترک ماری جوانا


کوکائین، شیشه

اعتیاد و مصرف مواد محرک مانند کوکائین و شیشه باعث می‌شود که چشمان فرد به شکل غیرعادی باز باشد، همچنین مردمک کمی گشاد می‌شود.

LSD

مصرف مواد توهم زا ال اس دی (LSD) که به آن اسید هم گفته می‌شود، مردمک چشم را به طرز عجیبی گشاد می‌کند، به طوریکه چشمان فردی که تحت تاثیر این مواد است به صورت مداوم روی سوژه‌ها و اشیاء اطراف می‌چرخد و نمی‌تواند روی چیزی تمرکز کند.

تریاک، قرص ترامادول یا هروئین

مصرف مواد مخدر افیونی مانند تریاک، قرص ترامادول یا هروئین باعث کاهش ضربان قلب فرد و میزان هوشیاری می‌شود. در چنین حالتی چشمان فرد حالتی خواب آلود و خمار به خود می‌گیرد. پس از ترک هروئین و دیگر مواد افیونی این حالات درمان خواهد شد. پس بهتر است فرد در چنین حالتی هرچه سریع تر برای ترک اقدام کند.


در همین زمینه : روش های ترک شیشه


تاثیر مورفین بر مردمک چشم

مغز انسان که مرکز پیچیده‌ترین واکنش‌ها است به تدریج دارای تجربیاتی می‌گردد که فرد را قادر به زیستن می‌کند، ورود مرفین (یا هروئین) کار دستگاه اعصاب را در سطوح مختلف تغییر می‌دهد و در صورتی که این تغییر تداوم یابد آن دستگاه را به بدکاری مرفین و دائمی سوق خواهد داد که نتیجه آن در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی شخص منعکس خواهد شد، مرفین بر دستگاه عصبی اثری پیچیده گذاشته و بعضی نقاط را تحریک و برخی دیگر را متوقف می‌کند.

مردمک چشم تحت کنترل اعصاب مرکزی در روشنایی زیاد، تنگ و در تاریکی گشاد می‌شود و به فرد در دیدن بهتر محیط کمک می‌کند. مرفین باعث تنگ شدن مردمک چشم در هر نوبت استفاده از مرفین می‌شود.

با توجه به این مطالب می‌توان نتیجه گرفت که حتی بعد از ترک اعتیاد موضوع رسیدگی به سلامت چشم‌ها بسیار مهم است و باید همراه با سایر برنامه‌های درمانی، به یک چشم پزشک نیز مراجعه شود تا از بروز اتفاقات و عوارض بد جلوگیری شود.

سخن پایانی

اگر خود یا یکی از عزیزانتان به درمان نیاز دارید، همکاران ما در کلینیک دکتر جوادی آماده‌اند تا به شما کمک کنند. برای اطلاع از روش‌های درمانی روانپزشکان این مرکز می‌توانید با کلینیک ما تماس بگیرید، مشاوران ما اطلاعات لازم را درباره کادر درمانی و نحوه ارائه خدمات به شما خواهند داد تا با آگاهی کامل برای درمان خود و یا عزیزانتان اقدام کنید. از اینکه تا انتهای مقاله از  سایت کلینیک دکتر جوادی همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

1402/11/14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − دو =