۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

تاثیر rTMS در ترک کوکائین

تاثیر rTMS در ترک کوکائین
آخرین تاریخ آپدیت: 1403/04/10
امتیاز به نوشته:
5/5

از آنجایی که راهکارهای دارویی مختلف برای درمان اعتیاد بی‌نتیجه هستند، متخصصین روش جدیدی به اسم تحریک مغناطیسی مکرر مغزی (rTMS) را به عنوان یک ابزار جدید برای کاهش ولع مصرف در بین افراد مبتلا به اعتیاد معرفی کرده اند. در این مقاله به سوالات شما در خصوص روش ترک آر تی ام اس که شامل موارد زیر می‌شود، مطالبی را ارائه خواهیم داد:

  • تاثیر rTMS در ترک،
  • نحوه ترک با دستگاه rTMS،
  • مزایای ترک با rTMS،
  • تغییرات مغز با استفاده از rTMS در ترک
  • و مدت زمان درمان با روش rTMS

اگر به دنبال شیوه های مدر و مطمئن برای ترک اعتیاد هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با rTMS

در متد تحریک مغناطیسی مکرر مغزی (rTMS)، پالس‌های TMS به صورت پیاپی به ناحیه خاصی از مغز وارد می‌شود. به این منظور، یک محرک یا یک مولد پالس الکتریکی از طریق یک سیم‌پیچ مغناطیسی به پوست سر متصل می‌شود.

rTMS پیش‌تر به عنوان یک درمان بالقوه برای اختلالات روانی و عصبی متعدد مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و امتحان خود را پس داده و حالا در درمان اعتیاد نیز موثر ظاهر شده‌است.

اعتیاد به مواد مخدر و اختلالات مربوط به آن با پیامدهای اجتماعی، روانی و جسمی شدید و مخربی همراه هستند. به همین دلیل درمانگران و بیماران همواره در تلاش هستند به راه درمانی بهینه و مؤثرتری برای درمان اعتیاد دست پیدا کنند. تحریک مغناطیسی مکرر مغزی (rTMS) یک راه درمانی نسبتاً ایمن محسوب می‌شود و به عنوان یک ابزار درمانی جدید برای درمان اعتیاد به مواد مخدر از جمله ترک کوکائین وارد عرصه شده است.

آشنایی با rTMS

تاثیر rTMS در ترک کوکائین

کوکائین یک ماده محرک قوی است که از برگ‌ گیاه کوکا که بومی آمریکای جنوبی است به دست می‌آید. اغلب افراد کوکائین را به دلیل اثرات شادی‌آور و انرژی‌زا و به منظور تفریح مصرف می‌کنند. مصرف این ماده منجر به افزایش هوشیاری، احساس شادی شدید و افزایش انرژی می‌شود. کوکائین را می‌توان استنشاق، دود یا تزریق کرد. اثر کوکائین کوتاه مدت است؛ به همین دلیل، مصرف کننده برای تکرار و تمدید تاثیر کوکائین، به دام تکرار چرخه مصرف و به مرور، اعتیاد می‌افتد.

درمان‌های سنتی برای ترک اعتیاد به کوکائین، ترکیبی از رفتاردرمانی‌ها، گروه‌های حمایتی و داروها را شامل می‌شوند. با این حال، این درمان‌ها اغلب در درازمدت اثربخش نیستند و همین امر محققان را به کشف راه‌های درمانی جدیدتر و ماندگارتر سوق می‌دهد.

ترک کوکائین با دستگاه rTMS چگونه صورت می‌گیرد؟

اعتیاد به کوکائین یا اختلال مصرف کوکائین، یک عارضه مزمن و عود کننده است و مشخصه آن میل غیرقابل کنترل به مصرف این ماده، علیرغم اثرات زیان‌بارش است. این میل از تغییرات در سیستم پاداش مغز ناشی می‌شود که به هوس و ولع شدید به مصرف مواد مخدر می‌انجامد.

rTMS یک تکنیک غیرتهاجمی تحریک مغز است که بدون نیاز به عمل جراحی، با ایجاد تغییر در فعالیت مغز و متابولیسم، از میدان‌های مغناطیسی برای تحریک سلول‌های عصبی در مغز استفاده می‌کند. درمان rTMS بیشتر به عنوان راهی برای درمان افسردگی شناخته شده، اما مطالعات متعدد قابلیت آن را برای درمان اختلال مصرف کوکائین نیز قابل اعتنا، ایمن و مقرون به صرفه ارزیابی کرده‌اند.

rTMS با تعدیل شبکه‌های عصبی در سیستم پاداش مغز، در چرخه ولع مصرف، وقفه و اختلال ایجاد می‌کند. میل مصرف به مواد مخدر در افراد مبتلا به اعتیاد که با rTMS تحت درمان قرار می‌گیرند، به طور کامل از بین می‌رود؛ این موفقیت با سایر درمان های‌ توانبخشی به راحتی محقق نمی‌شود. از آنجایی که این روش ترک اعتیاد برای کوکائین یک شیوه جدید و مدرن هست شما به راحتی نمی توانید کلینیکی را پیدا کنید دارای دستگاه آر تی ام اس و تیم متخصص مسلط به این نوع روش ترک اعتیاد باشند. تنها کلینیکی که در ایران به صورت تخصصی از روش های نوین مثل ترک اعتیاد به کوکائین با  rTMS استفاده می کنند کلنیک دکتر جوادی است با مراجعه به این کلنیک می توانید تجربه خوبی را در طول درمان تر اعتیاد خود به دست بیاورید.

ترک ماده کوکائین با دستگاه rTMS چگونه صورت می‌گیرد؟

مزایای ترک کوکائین با rTMS

یکی از مزایای تحریک مغناطیسی مکرر مغزی (rTMS) این است که باعث تحریک قشر پیش‌پیشانی (PFC) می‌شود که در کنترل شناختی مهاری، تصمیم گیری و توجه نقش دارد.  TMS همچنین با ترشح دوپامین، ولع و نیاز به مصرف مواد مخدر را کاهش می‌دهد.

آزمایش‌ها روی کارآیی تحریک مغناطیسی مکرر مغز در درمان اعتیاد به کوکائین از این حکایت دارد که با وارد کردن پالس‌هایی با فرکانس بالا (حداقل 5 هرتز) روی قشر خلفی‌جانبی پیش‌پیشانی سمت چپ مغز، نتایج بهتری به دست می‌آید. افرادی که تحت این درمان قرار گرفتند، کاهش ولع مصرف کوکائین را تجربه کرده و در پاسخ به احساسات منفی شدید، تکانشگری کمتری از خود نشان دادند.

به طور کلی، یافته‌ها حاکی از این است که درمان با وارد کردن حداقل 5 هرتز بر قشر خلفی‌جانبی پیش‌پیشانی سمت چپ مغز طی چندین جلسه بیشترین تاثیر و کارایی را دارد.

مدت زمان درمان کوکائین با روش rTMS

مدت زمان ترک کوکائین بدون استفاده از rTMS متفاوت است. درمان اختلال مصرف کوکائین با rTMS باید طی چند جلسه صورت بگیرد. تحریک مغناطیسی مکرر مغزی در قسمت قشر پیش‌پیشانی چپ، اگر در چند جلسه تکرار شود، به تدریج ولع مصرف کوکائین را کاهش می‌دهد. مدت زمان ایده‌آل درمان rTMS بسته به نیاز هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. برای برخی ممکن است 30 جلسه درمان در طول شش هفته کافی باشد، در حالی که برای برخی دیگر، شاید 40 جلسه طی هفت تا هشت هفته لازم باشد. به طور کلی، حداقل دو هفته برای کاهش میل و ولع نسبت به مصرف کوکائین ضروری است. همچنین پس از خاتمه درمان اولیه، به منظور بازیابی اثر درمان، جلسات می‌بایست در فواصل زمانی طولانی‌تر تکرار شود.

میزان و پیچیدگی تبعات سوء‌مصرف کوکائین در شرایط فردی، اجتماعی و بهداشت عمومی، روش‌های درمانی جدیدی را برای رفع این اختلال می‌طلبد. تحریک مغناطیسی مکرر مغزی (rTMS) از سال 2003 برای بهبود شرایط افراد دارای اختلال سوءمصرف کوکائین مورد بررسی قرار گرفته و وارد میدان شده‌است. rTMS با سرکوب ولع و میل شدید به مصرف کوکائین، قوی‌ترین عامل عود این مشکل را از بین برده و یک پیشرفت بسیار مهم در درمان وابستگی به این ماده مخدر محسوب می‌شود.

1403/04/10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =