۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

کلونازپام چیست؛عوارض قرص خواب کلونازپام و روش ترک آن

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/15
امتیاز به نوشته:
5/5

قرص کلونازپام از جمله داروهای اعتیاد‌آوری است که خاصیت آرام‌بخشی دارد و عوارض استفاده مکرر از آن با افسردگی، افزایش وزن و میل به خودکشی همراه است. استرس و تشویش از جمله موارد بسیار مهمی است که گاهی زندگی عادی و حتی سلامت افراد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

در این میان استفاده از قرص‌های آرام‌بخش و خواب‌آور به عنوان اولین راهکار، ذهن گروه عمده‌ای از افراد را به خود درگیر می‌کند و افراد بی‌خبر از اینکه بسیاری از این داروها اعتیاد‌آور است و عوارض جانبی فراوان دارد به استفاده مکرر از آن عادت می‌کنند.

واقعاً عوارض کلونازپام چیست؟ اگر شما هم دوست دارید در مورد عوارض کلونازپام اطلاعات کافی به دست بیاورید، در این مقاله همراه کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی باشید.

اعتیاد به مصرف، از مهم‌ترین عوارض کلونازپام

قرص کلونازپام یک داروی ضد اضطراب و حملات پنیک و آرام‌بخش است که خاصیت خواب‌آوری دارد. این دارو به علت ایجاد وابستگی در افراد می‌تواند خطرات متعددی را برای سلامتی به وجود آورد. مصرف این دارو بدون تجویز پزشک می‌تواند وابستگی ایجاد کند و از آنجایی که افراد با عوارض سوءمصرف این قرص آشنایی ندارند، تمایلی به ترک کلونازپام نیز پیدا نمی‌کنند و بدنشان بعد از مدتی به مصرف این دارو وابستگی شدید پیدا می‌کند. بنابراین استفاده خودسرانه و بدون مشورت با پزشک اصلا توصیه نمی‌شود.

 

عوارض قرص کلونازپام

خواب آلودگی، از شایع‌ترین عوارض جانبی قرص کلونازپام است که معمولاً گزارش می‌شود. از عوارض جانبی دیگر این دارو، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی‌، آتاکسی، افسردگی و سرگیجه را می‌توان نام برد.

عوارض کلونازپام در درازمدت

از عوارض کلونازپام در درازمدت می‌توان به اختلال حافظه، افسردگی و کاهش سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. همچنین استفاده طولانی‌مدت از قرص کلونازپام می‌تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر شود.

عوارض قرص کلونازپام

قرص کلونازپام و چاقی

آیا قرص کلونازپام باعث چاقی می‌شود؟ بله، افزایش وزن یکی از مهمترین عوارض مصرف داروهای اعتیادآوری از جمله کلونازپام است. معمولاً افرادی که داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند از این عارضه رنج می‌برند.

اگر مصرف کلونازپام باعث چاقی در شما شد، می‌توانید با پزشک خود این مشکل را درمیان بگذارید. پزشک با جایگزین کردن داروی دیگر از افزایش وزن در شما جلوگیری خواهد کرد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که واکنش‌های مربوط به داروهای ضدافسردگی متفاوت است و عارضه برخی افراد ممکن است بیشتر از بقیه افراد باشد.

کلونازپام و افسردگی

کلونازپام در دوز بالا ممکن است احتمال ایجاد افسردگی یا افکار خودکشی را افزایش دهد. از طرفی کلونازپام اکنون به طور فزاینده‌ای برای درمان اختلالات عاطفی استفاده می‌شود. کلونازپام برای افسردگی مقاوم در برابر درمان، افسردگی طولانی مدت و همچنین برای تسریع پاسخ به داروهای ضد‌افسردگی معمولی مفید است. در این زمان کلونازپام برای استفاده در ترکیب با SSRI ها (فلوکستین، فلووکسامین، سرترالین) به عنوان ضد‌افسردگی تجویز می‌شود.

قرص کلونازپام و چاقی

عوارض کلونازپام در بارداری که باید جدی گرفته شود

مصرف کلونازپام در دوران بارداری هم عوارض مخصوص به خودش را دارد، اما اگر نیاز به این دارو با تجویز پزشک ضروری باشد، استفاده از آن مانعی ندارد؛ به دلیل اینکه ممکن است تشنج‌های درمان نشده برای مادر و کودک در دوره بارداری خطراتی را به وجود آورد. در هر صورت عوارض قرص کلونازپام در بارداری قطعاً گریبان‌گیر جنین خواهد شد و به او آسیب می‌زند.

به غیر از کلونازپام، سایر داروهای اعتیاد‌آور مانند داروی متادون نیز برای مادر و جنین بسیار خطرناک است و عوارض متادون بدون دستور پزشک آسیب‌های جدی را برای خانم‌های باردار همراه دارد.

عوارض قرص کلونازپام در بارداری

عوارض مصرف کلونازپام در شیردهی را بشناسید

از مهم‌ترین عوارض قرص خواب کلونازپام در دوران شیردهی، انتقال کلونازپام به شیر مادر است که اثرات خطرناکی برای سلامت کودکان را به همراه دارد. در اثر استفاده از این دارو، کودک نیز ممکن است به آن اعتیاد پیدا ‌کند. به همین منظور اگر شما مادری هستید که سلامت فرزندتان در گرو ترک داروی کلونازپام است، پیشنهاد می‌کنیم تا هر چه سریعتر نسبت به بستری ترک اعتیاد و یا درمان سرپایی برای ترک کلونازپام اقدام کنید.

اکثر داروهای مصرفی کم و بیش در شیر مادر ترشح می‌شوند، ولی این موضوع به این معنا نیست که در زمان مصرف دارو شیردهی به کودک قطع شود. چرا که مزیت‌های شیر مادر برای کودک آنقدر زیاد است که توصیه می‌شود فقط در زمان مصرف این داروی خاص، شیردهی را قطع کرد و یا با مشورت پزشک در زمان‌های معینی به کودک شیر دهند.

یکی از عوارض جدی و قابل مشاهده در دوران شیردهی همزمان با مصرف کلونازپام در مادر، خوابیدن بیش از حد نوزاد است که در اکثر مواقع مانع از شیر خوردن او می‌شود. در مورد کودکان نیز تاثیرات جسمی، روحی و رفتاری دارو نامشخص است و شاید تا سال‌ها بعد از مصرف این دارو مشاهده نشود.

کلونازپام و دیابت

بسیاری از داروهای اضطراب و افسردگی بر سطح گلوکز تأثیر می گذارند. ارتباط خوبی بین افسردگی و دیابت وجود دارد و از آنجائیکه مصرف قرص کلونازپام در برخی موجب افسردگی می‌شود، در نتیجه کلونازپام و دیابت نیز با یکدیگر در ارتباط هستند. شیوع حداقل یکبار افسردگی در طول زندگی بیماران دیابتی بالاتر از جمعیت عمومی است و از کلونازپام برای درمان این عارضه استفاده می‌شود.

دانستن داروهایی که می‌توانند سطح گلوکز خون را تحت تأثیر قرار دهند، در مراقبت صحیح از بیماران دیابتی ضروری است. برخی از داروها قند خون را در بیماران افزایش می‌دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است سطح آنها را کاهش دهند. با این حال، همه داروها به طور یکسان بر بیماران تأثیر نمی گذارند.

آیا بیماران دیابتی می‌توانند کلونازپام مصرف کنند؟

تاکنون در درمان بیماران دیابتی، تغییر قابل توجه در مشخصات قند خون بیمارانی که کلونازپام و سرترالین مصرف می‌کردند، مشاهده نشده است. به نظر می‌رسد در مقایسه با قرص آلپرازولام،کلونازپام گزینه درمانی بهتری برای بیماران دیابتی بوده است. اما در هر صورت بیماران دیابتی بدلیل وجود خطرات احتمالی در درمان بایستی تحت نظر پزشک خود باشند.

مصرف بیش از حد کلونازپام

عوارض مصرف بیش از حد کلونازپام

برخی گزارش‌ها نشان داده است که مصرف بیش از حد کلونازپام ممکن است باعث مسمومیت یا افزایش افکار و میل به خودکشی در مصرف‌کننده شود. این تغییر حالات معمولا در هفته اول مصرف قرص کلونازپام دیده می‌شود. در صورت افزایش افسردگی، بروز افکار و میل به خودکشی در خود، حتما در اولین فرصت با پزشک خود این علائم را در میان بگذارید.

لازم به ذکر است گاهی پزشک با علم بر اینکه مزیت‌های کلونازپام بیشتر از خطرات و عوارض آن است، ممکن است این دارو را تجویز کند، ولی خیلی از افراد بدون هیچ عارضه جانبی این دارو را مصرف می‌کنند.

دوز کشنده کلونازپام چه عوارضی دارد؟

قرص کلونازپام معمولا برای درمان‌های کوتاه مدت تجویز می‌شود، اما با این حال افرادی هستند که به دلایل مختلف از مقدار تجویز شده پزشک، بسیار بیشتر مصرف می‌کنند. در صورت افزایش دوز کلونازپام، احتمال اوردوز و روبه‌رو شدن با عوارض خطرناک آن بسیار افزایش می‌یابد.

به ندرت پیش می‌آید که فردی با مصرف دوز بالای کلونازپام و دیگر بنزودیازپین‌ها جان خود را از دست بدهد. با این حال سوءمصرف کلونازپام با دیگر داروها و یا الکل، خطرات و عوارض آن را چندین برابر افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به مرگ شود.

اگر خود و یا فردی را می‌شناسید که مقدار زیادی کلونازپام مصرف کرده و دچار مشکل تنفسی شده است، هرچه سریعتر با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

از بین رفتن حافظه، عارضه‌ای جبران نشدنی در اثر مصرف کلونازپام

طبق تحقیقاتی که محققان انجام دادند به این نتیجه رسیدند که خانواده بنزودیازپین‌ها رابطه مستقیمی با فراموشی ذهن دارند. از دست دادن حافظه می‌تواند به دلیل داشتن تأثیرات آرامش‌بخشی که در کلونازپام وجود دارد، دامن‌گیر افراد شود. در واقع بنزودیازپین‌ها فعالیت برخی نقاط کلیدی مغز را مختل می‌کنند. لازم به ذکر است که از خانواده این دسته از داروهای آرام‌بخش برای بیهوشی بیماران در جراحی‌ها نیز استفاده می‌کنند.

از بین رفتن حافظه معمولا پس از قطع مصرف کلونازپام در یک دوره کوتاه مدت از بین می‌رود. اما مصرف طولانی مدت، بیش از حد و بدون تجویز پزشک می‌تواند باعث آسیب‌های مغزی غیرقابل بازگشت شود. جلوگیری از آسیب‌های مغزی و روانی ناشی از سوءمصرف کلونازپام و اقدام به ترک آن زیر نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد امری ضروری است.

آلزایمر اصلی ترین عارضه قرص کلونازپام

آیا می‌توان قرص کلونازپام را بدون اطلاع پزشک قطع کرد؟

همانطور که می‌دانید کلونازپام از دسته بنزودیازپین‌ها و از جمله داروهای ضد اضطراب و خواب‌آور است. توجه داشته باشید که دوز و میزان مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک و روانشناس باشد و مصرف خودسرانه آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

این دارو باید تحت نظر پزشک یا روانشناسی ترک اعتیاد با دوز‌های کم مصرف شود. ترک این دارو به صورت مرحله‌ای و از دوز زیاد به کم صورت می‌گیرد، البته در این پروسه حتماً نظر پزشک خود را برای قطع کامل این دارو مدنظر داشته باشید. چراکه روان‌پزشکان ترک اعتیاد معتقدند که قطع ناگهانی کلونازپام بدون نظر پزشک می‌تواند موجب بروز خطراتی برای سلامتی شود.

عوارض قطع ناگهانی کلونازپام

در صورت قطع ناگهانی کلونازپام، دچار علائم ترک این دارو خواهید شد، بخصوص اگر به طور منظم، طولانی مدت یا در دوز زیاد مصرف شده باشد. تغییرات خلق و خو، تشنج، مشکلات روحی، لرز و گرفتگی عضلات از جمله عوارض قطع ناگهانی کلونازپام هستند.

برای جلوگیری از بروز این علائم بعد از ترک، با پزشک متخصص مشورت کنید تا به تدریج و به صورت اصولی دوز مصرف را کاهش دهید و سپس قطع نمایید.

عوارض قطع ناگهانی کلونازپام

تداخلات دارویی کلونازپام

مصرف هم‌زمان داروهای دیگر با این دارو می‌تواند موجب تداخل دارویی کلونازپام شود. مصرف همزمان کلونازپام (بنزودیازپین‌ها) با مواد افیونی یا الکل ممکن است منجر به آرام‌بخشی عمیق، مشکلات تنفسی، اغما و حتی مرگ شود.

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان خودسرانه از داروهای دیگر به طور همزمان استفاده نکنید. بسیار مهم است که اگر از داروهای دیگر و حتی ویتامین‌ها و گیاهان دارویی استفاده می‌کنید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

داروهای رایج که ممکن است با کلونازپام تداخل داشته باشند عبارتند از:

  • داروهای ضد اضطراب از جمله سایر بنزودیازپین‌ها، مانند دیازپام و اگزازپام
  • داروهای ضدتشنج مانند فنی توئین
  • داروهای ضد افسردگی، مانند آمی تریپتیلین، ایمی پرامین، نورتریپتیلین
  • آنتی هیستامین‌هایی که باعث آرامش می شوند، مانند دیفن هیدرامین
  • دولوکستین
  • بازدارنده های مونوآمین اکسیداز مانند سلژیلین، ایزوکارباکسازید یا فنلزین
  • مسکن‌های افیونی مانند اکسی کدون و مورفین
  • شل‌کننده‌های عضلانی مانند سیکلوبنزاپرین
  • برخی از درمان‌های شیمی درمانی
  • برخی از داروها برای درمان بیماری‌های روانی استفاده می شود، مانند کلوزاپین و تیوریدازین

تداخل دارویی کلونازپام با کلردیازپوکساید

استفاده همزمان از کلردیازپوکساید و کلونازپام ممکن است عوارض جانبی مانند حالت خواب‌آلودگی، سرگیجه، پریشانی و مشکل در تمرکز را افزایش دهد.
در برخی افراد نیز ممکن است علائمی مانند عدم تمرکز، اختلال در تصمیم‌گیری و هماهنگی حرکتی بدن بروز یابد. در صورت مصرف حتما از فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند، مانند رانندگی یا کار با ماشین‌آلات خطرناک خودداری کنید.

تداخل دارویی کلونازپام و اکسی‌کدون

استفاده از داروهای ضد‌درد مخدر و یا ضد‌سرفه همراه با دارویی مثل کلونازپام که باعث کاهش عملکرد سیستم عصبی مرکزی می‌شود، می‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی جدی از جمله اختلالات تنفسی، کما و یا حتی مرگ شود.

تداخل دارویی کلونازپام و بوپرنورفین (قرص ب۲)

مصرف بوپرنورفین نیز به همراه دیگر داروهایی که عملکرد یکسانی مانند کلونازپام دارند، می‌تواند منجر به بروز عوارض خطرناکی شود. در صورت نیاز به مصرف حتما با پزشک متخصص برای تجویز جایگزین مناسب صحبت کنید.

مصرف همزمان کلونازپام و بوپرنورفین، خطر اوردوز ب۲ را افزایش می‌دهد و همچنین می‌تواند منجر به اختلال شدید تنفسی، کما و حتی مرگ شود. برخی مطالعات بالینی نشان داده است که کلونازپام می‌تواند حداکثر میزان اختلال تنفسی ناشی از مصرف بوپرنورفین را تا حد زیادی مانند مواد افیونی بالا ببرد و بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکلات جدی برای ترک قرص خواب اقدام نمایید.

تداخل دارویی کلونازپام و ترامادول

مصرف همزمان کلونازپام و ترامادول به شدت منع شده، چرا که می‌تواند منجر به افت شدید فشار خون، اختلالات تنفسی، کما و مرگ شود.

تداخل دارویی کلونازپام و زولپیدم

مصرف همزمان کلونازپام و قرص خواب‌آور زولپیدم می‌تواند باعث افزایش عوارض جانبی مانند سرگیجه، خواب آلودگی شدید و مشکل در تمرکز شود. در برخی افراد به ویژه افراد مسن اختلال در تفکر، تصمیم‌گیری و هماهنگی حرکتی نیز بروز می‌یابد.

درمان اعتیاد به قرص کلونازپام

در این مقاله با مضرات و عوارض قرص کلونازپام آشنا شدیم، به همین منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر به استفاده و مصرف مکرر این دارو عادت دارید، نسبت به ترک و قطع این دارو با مراجعه به بهترین کلینیک ترک اعتیاد اقدام کنید. چرا‌که قطع ناگهانی این دارو اگر به طور خودسر و بدون مشورت با پزشک باشد مشکلات بیشتری را به وجود خواهد آورد.

لطفا تجربیات خود را درباره عوارض کلونازپام با ما به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی‌های بیشتر برای ترک انواع مخدرها و محرک‌ها با شماره تلفن ۴۱ ۲۲ ۲۲ ۲۲- ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید. کارشناسان و مشاوران کلینیک دکتر جوادی آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می‌باشند.

1402/11/15

5 پاسخ به “کلونازپام چیست؛عوارض قرص خواب کلونازپام و روش ترک آن”

  1. محسن اشرف گفت:

    با سلام من روزی یکی کلونازپام ۲ و یک الپرازلام ۱ لورازپام دومیخورم تریاک مصرف میکنم کدوم یکی ازاین قرصها تداخل دارم واگرمیشه کمکم کنین بهم بگین کدوموترک کنم بهتراست درحال حاضرممنون از لطف شما اگرپاسخگوی من باشید

    • hdmteam گفت:

      هر سه قرصی که شما مصرف میکنید به نوع خود اعتیادآور هستند و همراه با مواد مخدر(تریاک) کاملا خطرناک است. لطفاً برای سلامتی خود ارزش قائل باشید.

  2. امامی گفت:

    با سلام .من روزی ۲کلوزاپین و۲والپرات استفاده میکنم.نزدیک ۳ماه قبلابع مدت ۴سال مرتب لیتیم کلوزاپین میخوردم.الان همه نوع عوارضی گرفتم تکررادار.بزاق ذهن سرگیجه خستگی گاهی فراموش کردن.چه کنم ایالازمه کم کم داروها را ترک کنم.وامتحان کردم گاهی برای ترک داروها لرزشم زیاد میشه و عرق سردی میکنم لطفارهنمایی بفرمائید.ممنونم

    • hdmteam گفت:

      ترک یکباره قرص ها باید تحت نظر روانپزشک با برنامه ترک مختص با شرایط جسمی و روحی بیمار باشد. برای جلوگیری از آسیب‌های مغزی و روانی ناشی از سوءمصرف کلونازپام و اقدام به ترک آن زیر نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد امری ضروری است.

  3. سلام وقتتون بخیر من یک سال و نیم پیش کرونا گرفتم بستری شدم با درگیری هفتاد درصد ریه و شب بیماران دیگ که ناله میکردن اذیت میشدم بعد تصمیم گرفتم کلونازپام بخورم تا خوابم ببره و کم کم بهش وابسته شدم . چندجا رفتم برای درمان اما باز داروی خواب دیکه ای میدادن در صورتیکه من برای ترک قرص خواب رفته بودم
    از روش کاشت ایمپلنت استفاده کردم واقعا تاثیر داشت با جلسات مشاوره روانشناس هم مشکل خوابم بدون دارو برطرف شده. تشکر از کلینیک شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − پانزده =