۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

ترک شیره تریاک

ترک شیره تریاک
آخرین تاریخ آپدیت: 1403/06/19
امتیاز به نوشته:
5/5

متاسفانه امروزه افراد زیادی درگیر اعتیاد به شیره تریاک هستند. سهولت دسترسی و قیمت پایین این ماده باعث شده تا طیف وسیعی از جوانان و حتی بزرگسالان به شیره تریاک روی آورند. این ماده مخدر با نشستن بر روی ساقه مغز و نخاع منجر به اختلال در قدرت تصمیم‌گیری شده و زندگی فرد بیمار را مختل می‌کند. در این مواقع دریافت اطلاع درست و مراجعه به کیلینیک‌های تخصصی ترک اعتیاد می‌توانند به بهبودی و رهایی از دام اعتیاد و ترک شیره تریاک منجر شوند. در این مطلب به معرفی بهترین روش‌های ترک شیره تریاک، مزایا و معایب هرکدام خواهیم پرداخت.

روش‌های ترک شیره تریاک

تصورات مختلفی از روش‌های ترک شیره تریاک وجود دارند که هرکدام دارای مزایا و معایب مختلفی هستند. درنظر داشته باشید که روش‌های ترک غیراصولی و خودسرانه اغلب موجب شکست و سخت‌شدن ترک اعتیاد می‌شوند. در ادامه به روش‌های ترک شیره تریاک و خصوصیات هر یک از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

ترک تدریجی شیره تریاک

یکی از نکات مهمی که می‌توان درباره ترک شیره تریاک به آن اشاره کرد، قطع نکردن یکباره مصرف است. در روش ترک تدریجی فرد در ابتدا مصرف یکباره و زیاد را به مصرف چندباره و کم می‌رساند تا زمانی که دوز مصرفی بسیار کاهش پیدا کرده و ترک عوارض جدی‌ای نداشته باشد.
البته در طول دوره ترک تدریجی، بیمار به شدت نیازمند حمایت و روانشناسی ذهنی است تا انگیزه‌ی ترک اعتیاد خود را از دست نداده و روند درمان را ادامه دهد. بهترین راه برای استفاده از ترک تدریجی، مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد است. با مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد، پزشک متخصص برای بیمار دوزهای مصرفی مشخصی معیین کرده و با پایش مصرف، بیمار را در ترک اعتیاد خود کمک می‌کند.

ترک شیره تریاک با دارو درمانی

از دیگر روش‌های ترک شیره تریاک، استفاده از دارو درمانی است. در این روش از داروهایی مانند متادون، بوپرنورفین یا اکسی کادون استفاده می‌شود تا با اتصال به گیرنده‌های بدن، نشانه‌های ترک و درد را تسکین دهند. استفاده از این روش بدون نظارت پزشک متخصص می‌تواند به مراتب به اعتیادهای خطرناک‌تری منجر شود. به عنوان مثال داروی متادون با تاثیرگذاری بر گیرنده‌های اوپیوئیدی فرد بیمار، باعث از بین رفتن درد خماری شده و برای فرد بیمار وابستگی شدید و اعتیاد را به همراه خواهد داشت.

ترک شیره تریاک با سم‌زدایی

سم‌زدایی یا UROD از روش‌های مدرن و موثر برای ترک اعتیاد است. در این روش با استفاده از داروهایی همانند آنتاگونیست، فرآیند درمان بیمار آغاز می‌شود. شایان ذکر است که سم‌زدایی از روش‌های گران قیمت ترک اعتیاد است که معمولا در بخش ICU انجام شده و فرد بیمار تحت درمان دارویی قرار می‌گیرد.

ترک ناگهانی شیره تریاک

در روش ترک ناگهانی، فرد بدون هیچ جایگزینی مصرف تریاک را قطع می‌کند. استفاده از این روش تا حد زیادی به مدت زمان مصرف بستگی دارد. اگر شخص بیش از چندین ماه شیره تریاک مصرف کرده باشد، ترک ناگهانی موجب بروز عوارض شدیدی خواهد شد.
معمولا آمار ترک موفق و ماندگاری فرد در عدم مصرف شیره با این روش بسیار کم است. معمولا از این روش در ترک خانگی شیره تریاک استفاده می‌شود که تشدید مشکل اعتیاد و بروز مشکلات دیگر را نیز در پی دارد. شایان ذکر است ترک اعتیاد یک فرآیند درمانی است که در آن فرد بیمار بایستی طبق دستورالعمل متخصص و پشتیبانی عمل کند تا به ترک اعتیاد بدون بازگشت دست پیدا کند.

ترک شیره با داروی گیاهی

بنا بر تصور بعضی افراد ترک شیره تریاک با استفاده از داروهای گیاهی امکان پذیر است؛ اما بایستی به این نکته اشاره کرد که داروهای گیاهی تنها به روند درمان و ترک اعتیاد کمک می‌کنند و به خودی خود تاثیر چندانی ندارند. گیاهانی که می‌توان به کمک آنها به روند ترک اعتیاد کمک کرد عبارتند از: بابونه، جینکو، و قاصدک.
از دیگر روش‌های ترک شیره با داروهای گیاهی استفاده از دود اسپند و بلعیدن دانه‌های آن است. بر اساس نظر کارشناسان این عمل هیچ نتیجه‌ای برای ترک اعتیاد ندارد؛ اما می‌تواند به عنوان یک داروی کمک کننده استفاده شود. به‌عنوان مثال یکی از عوارض ترک شیره تریاک اسهال است که خوردن دانه‌های اسپند می‌تواند از این موضوع جلوگیری کند.

روش‌های ترک شیره تریاک

ترک شیره در کلینیک ترک اعتیاد

با توجه به روش‌های ذکر شده در بالا دریافتیم که هر فرد، وابسته به نیاز و مدت مصرف خود نیازمند نوع خاصی از درمان است. در کلینیک‌های ترک اعتیاد مجموعه‌ای از روش‌های درمانی و خدماتی برای افراد مختلف وجود دارد که با توجه به شرایط منحصر به فرد آنان تجویز می‌شوند.
در گذشته برای ترک اعتیاد از کمپ‌های ترک استفاده می‌شد که به دلیل بدرفتاری با بیمار و پایدار نبودن مدت پاکی افراد، کمپ‌ها جای خود را به کلینیک‌های درمانی دادند. از آنجایی که اعتیاد به شیره تریاک به‌عنوان یک بیماری شناخته شده است، در کلینیک‌های ترک اعتیاد تمام مراحل زیر نظر پزشک متخصص انجام می‌شوند. مهمترین مزایای مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد موارد زیر هستند:

  • تحت نظر داشتن بیمار توسط پزشک متخصص و پایش فرآیند پاکی
  • کنترل عوارض ناشی از ترک شیره تریاک و در دسترس بودن داروها برای مقابله با بروز عوارض شدید
  • روانشناسی ذهنی و بر طرف کردن ریشه‌ای مشکل اعتیاد برای فرد بیمار توسط رواندرمانگرها و مشاوران متخصص
  • عدم دسترسی به مواد مخدر و کاهش وسوسه مصرف

مراحل ترک شیره تریاک

در روز اول و پس از گذشت 24 ساعت از آخرین مصرف، اولین عوارض ترک شیره تریاک مانند خماری، مور مور شدن بدن و بی‌قراری ظاهر می‌شوند. مصرف دوز یا داروهای تجویزی به علت جذب شدن به گیرنده‌های بدن فرد بیمار تا حد زیادی می‌توانند این عوارض را کنترل کنند.
از آنجایی که شیره تریاک نوعی ماده مخدر بر پایه مورفین است، ترک شیره تریاک منجر به بدن درد، بی‌قراری و گزگز در پاها می‌شود. این عوارض که به دلیل عدم ترشح مورفین طبیعی در بدن به وجود می‌آیند پس از گذشت ده روز به آرامی از بین رفته و مرحله بازسازی بدنی فرد بیمار آغاز می‌شود.

ترک اعتیاد شیره تریاک چند روز طول می کشد؟

مدت زمان ترک شیره تریاک تا حد زیادی به میزان اعتیاد فرد بیمار بستگی دارد. این مدت زمان معمولا بین 1 الی 3 هفته است که با توجه به نظر متخصص و شرایط بیمار تعیین می‌‌شود. همچنین در نظر داشته باشید که مدت زمان طبیعی دفع شیره تریاک از بدن در روش تدریجی به تنهایی 12 روز زمان می‌برد که شدیدترین علائم ترک شیره تریاک بین روزهای اول تا پنجم اتفاق می‌افتند.

ترک اعتیاد شیره تریاک چند روز طول می کشد؟

آیا روشی برای ترک شیره تریاک بدون درد وجود دارد؟

برای ترک شیره تریاک بدون درد بایستی از تجویز دکتر و برخی داروها با توجه به شرایط منحصربه‌فرد بیمار به‌منظور کنترل درد استفاده کرد. بسیار مهم است که بدون مشورت پزشک از داروهای مختلف برای تسکین درد ترک استفاده نشود. بعضی از بیمارانی که در خانه با کمک داروهایی مانند متادون به سمت ترک شیره تریاک قدم برمی‌دارند، به اعتیاد به مورفین یا دیگر داروها نزدیک می‌شوند.

عوارض ترک شیره تریاک و راهکارهای آن

مصرف مداوم شیره تریاک باعث سازگاری بدن با مورفین خارجی می‌شود. بنابراین زمانی که مصرف شیره تریاک را متوقف کنید، طیف وسیعی از عوارض ترک شیره تریاک سراغ شما خواهند آمد. ترک مواد افیونی اغلب به عنوان یک بیماری شبه آنفولانزا مشخص می‌شوند که به طور ذهنی و بدنی شدید است. علائم و نشانه‌های ترک اعتیاد عبارتند از: بی‌خوابی، گشاد شدن مردمک‌ها، خمیازه کشیدن، دردهای عضلانی، ریزش اشک، تهوع، تب، تعریق بدن، استفراغ و اسهال.

این عوارض در صورت ترک ناگهانی به‌صورت شدیدی ظاهر می‌شوند و در بیمارانی که مدت مصرف بالایی دارند می‌تواند خطرناک باشد. به‌طور مثال استفراغ و اسهال مداوم در صورت عدم درمان ممکن است منجر به کم آبی بدن، افزایش سطح سدیم خون و نارسایی قلبی شود. بهترین راه برای جلوگیری از بروز عوارض شدید ترک شیره تریاک، مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد است. این کلینیک‌ها با بهره‌مندی از پزشکان و روانشناسان، از بروز عوارض شدید جسمی و ذهنی ترک اعتیاد جلوگیری می‌کنند.

عوارض ترک شیره تریاک و راهکارهای آن

جمع‌بندی

چنانچه از اعتیاد شیره تریاک رنج می‌برید، در مرحله اول باید اعتیاد را پذیرفته و به رهایی از آن بپردازید. اعتیاد یک بیماری است که جنبه‌های جسمی و روانی مختلفی دارد؛ بنابراین برخورد سطحی با آن می‌تواند عوامل به‌شدت مخرب‌تری برجای گذارد.
در این میان بهترین روش برای ترک شیره تریاک، مراجعه به کلینیک تخصصی ترک اعتیاد است. ما در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی با بهره‌مندی از روش‌های علمی و اصولی می‌توانیم فرآیند ترک اعتیاد بدون درد را به خوبی مدیریت کرده و فرد بیمار را به رهایی همیشگی برسانیم.

سوالات متداول درباره ترک شیره تریاک

  1. ترک شیره تریاک چه عوارضی دارد؟
    عوارض ترک شیره تریاک مانند خماری، مور مور شدن بدن و بی‌قراری، درد عضلانی و … است.
  2. مدت زمان سم‌زدایی بدن از شیره تریاک چقدر است؟
    مدت زمان سم‌زدایی بدن از شیره تریاک 12 روز است که شدیدترین علائم در روزهای اول تا پنجم خود را نشان می‌دهند.
  3. ترک اعتیاد شیره چقدر زمان می‌برد؟
    ترک اعتیاد جسمی ۲۱ روز و ترک اعتیاد روحی تا ماه‌ها ادامه دارد.
  4. آیا برای درمان ترک اعتیاد شیره نیاز به بستری در کلینیک است؟
    بله‌ برای درمان ترک اعتیاد شیره نیاز به بستری در کلینیک است زیرا بهترین راه به‌دلیل علائم شدید ترک و خماری شیره بستری شدن در کلینیک است.
  5. شیره تریاک چه مدت در خون می‌ماند؟
    مورفین موجود در شیره تا ۳ روز در خون باقی می‌ماند.

1403/06/19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + پنج =