۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

ارتباط مواد مخدر و سکته مغزی چیست؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/14
امتیاز به نوشته:
5/5

بهره‌گیری از روش‌های غیر علمی و غیر اصولی برای ترک اعتیاد به مصرف انواع مخدر در خانه، زمینه ساز ایجاد ارتباط بین مواد مخدر و سکته مغزی است. مطالعات علمی و عملی بسیار زیادی، گویای آن هستند که چنین افرادی، با احتمال بسیار بالایی در معرض فشار شدید مغزی قرار خواهند گرفت. فشار شدیدی که می‌تواند در ایجاد سکته مغزی و در برخی از مواقع، مرگ افراد، تاثیر چشمگیری داشته باشد.

بعد از اقدام به ترک مصرف مواد مخدر مانند ترک تریاک، فعالیت بخش‌هایی همچون آدرنرژیک در سیستم عصبی مرکز (مغز) به صورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی، لازم است فرد، تحت درمان‌های دارویی قرار گرفته شود. درمان‌های دارویی که می‌توانند تعادل را به فعالیت بخش‌های مختلف سیستم عصبی مرکزی (مغز) بازگردانند. در برنامه افرادی که تحت روش‌های غیرعلمی و غیر اصولی، در خانه اقدام به ترک مواد مخدر می‌کنند، بدون شک، مصرف چنین داروهایی، جایگاهی ندارد. انتخاب تلخ و غیرهوشمندانه‌ای که در برخی از مواقع، می‌تواند منجر به مرگ افراد شود.

بر اساس مطالعات بسیاری، مصرف تریاک نقش بسیار چشمگیری در افزایش مقدار فیبرینوژن موجود در پلاسما دارد. افزایش مقدار چنین ماده‌ای در بدن نیز خطر بروز عارضه آترواسکلروز را ارتقا می‌دهد. از این رو می‌توان از اعتیاد به مصرف مواد مخدری همچون تریاک، به عنوان یک عامل خطرناک مستقل و موثر در بروز عارضه‌های مختلفی همچون سکته، یاد کرد.

دقت داشته باشید که مواد مخدری همچون حشیش، آمفتامین، متیل آمفتامین، کوکائین، کانابینوئید و … در فاصله کوتاهی پس از مصرف، منجر به افزایش فشار خون می‌شوند. اتفاقی که می‌تواند ریسک بروز آسیب‌ها و عوارضی همچون سکته مغزی را به صورت چشمگیری افزایش دهد. در این بین نیز نباید از تاثیرات غیر قابل چشم‌پوشی مصرف نوشیدنی‌های الکل‌دار بر روی افزایش فشار خون بدن غافل ماند.

[bannershortcode image_src=”https://drjavadiclinic.com/wp-content/uploads/2020/10/banner-implant.jpg” image_width=”932″ image_height=”273″ image_alt=”ایمپلنت نالتروکسان” phone=”02179441″ title=”بهترین روش برای جلوگیری از بازگشت به اعتیاد با ایمپلنت نالتروکسان” phone_text=”02179441″ first_link=”https://drjavadiclinic.com/service/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%b1%d9%88%da%a9%d8%b3%d8%a7%d9%86/” first_link_title=”ایمپلنت نالتروکسان” second_link=”https://drjavadiclinic.com/contact-us/” second_link_title=”تماس با ما”]ایمپلنت نالتروکسان از جدیدترین متدهای روز دنیا برای تضمین عدم بازگشت به اعتیاد است.[/bannershortcode]

مصرف مواد مخدر چگونه در ارتباط برقرار کردن مغز اختلال ایجاد می‌کند؟

ایجاد تغییر در نحوه ارسال، دریافت و حتی پردازش اطلاعات توسط سلول‌های سیستم عصبی را می‌توان مهم‌ترین تاثیر مواد مخدر بر مغز دانست. ساختار موجود در برخی از مواد مخدر (موادی همچون هروئین و ماری جوانا) مشابه ساختار انتقال دهنده‌های عصبی است. شباهت ساختاری که مواد مخدر از آن برای فریب دادن گیرنده‌های مغزی استفاده می‌کنند تا به آن‌ها متصل شوند و در نتیجه، سلول‌های سیستم عصبی را فعال می‌کنند. جابه‌جا شدن پیام‌های غیرعادی و ایجاد مشکلاتی در مغز و سایر ارگان‌های بدن، نتیجه چنین اتفاقی است. اتفاقی که تحت عنوان تاثیر محرک مواد مخدر  بر سیستم عصبی از آن یاد می‌شود. از دیگر مواد مخدری که عملکرد سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد می‌توان به فن سیکلیدین اشاره کرد. این ماده به واسطه تاثیرات کاهنده‌ای که بر روی انتقال دهنده‌های عصبی بدن (نوراپی نفرین و اپی نفرین) دارد، می‌تواند میزان فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک را تشدید کند. در نتیجه ترک انواع مخدر مانند ترک هروئین، ترک ماری جوانا و… می تواند نقش بسیار مهمی در بازگشت سلامت فرد داشته باشد اما دقت داشته باشید که ترک باید حتما زیر نظر دکتر تریاک اعتیاد انجام شود.

مواد مخدر چه تاثیری بر روی مغز می‌گذارد؟

از طرف دیگر، مصرف مواد مخدر، منجر به ترشح دوپامین، در بدن می‌شود. هورمونی که از طریق تحت تاثیر قرار دادن مغز و ایجاد حس خوشی و نشئگی بعد از مصرف مواد، فرد را به سمت استفاده دوباره و چندباره از ماده مخدر مذکور، سوق می‌دهد.

تاثیر مواد مخدر روی مغز

برای ترک انواع مواد مخدر جهت جلوگیری از بروز سکته مغزی چه اقداماتی باید انجام داد؟

مراجعه به یک کلینیک و مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی، بهترین و مهم‌ترین کاری است که می‌توان برای جلوگیری از بروز سکته مغزی با مصرف مواد مخدر، انجام داد. کلینیک معتبری که در آن از روش‌های علمی به روزی برای ترک اعتیاد در افراد استفاده شود. در بین کلینک‌ها و مراکز تخصصی ترک اعتیاد در شهر تهران، کلینیک دکتر جوادی مرکزی است که بنابر دلایل مختلفی همچون:

  • برخورداری از یک مرکز مجهز سم زدایی
  • ارائه خدمات روان‌شناسی و روان‌پزشکی
  • بهره‌گیری از کادر درمانی مجرب و ماهر
  • ارائه خدمات و امکانات رفاهی لازم برای بیماران
  • امکان پذیرش 24 ساعته و شبانه روزی بیماران آقا و خانم
  • ارائه مشاوره‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون به بیماران و خانواده‌های آن‌ها
  • بهره‌گیری از روش‌های معتبر علمی جهت ترک اعتیاد در افراد (در بین این روش‌ها می‌توان به اپمپلنت نالتروکسان، به عنوان یک روش کار‌آ و موثر برای ترک اعتیاد به مصرف الکل و انواع مواد مخدر، در بدن اشاره کرد.)
  • پیگیری مداوم و منظم بیماران حتی بعد از بهبودی کامل آن‌ها (برگزاری جلسات روان‌درمانی، گروه‌درمانی و حتی خانواده‌درمانی به صورت ماهیانه)

می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

سخن پایانی

سوای از تاثیراتی که مصرف مواد مخدر بر روی نحوه انتقال، دریافت و همچنین پردازش اطلاعات در سیستم عصبی مرکزی دارد، قطع ناگهانی استفاده از آن می‌تواند منجر به ایجاد فشارهای شدید در مغز شود. فشارهایی که احتمال بروز سکته مغزی و حتی مرگ را در فرد، به صورت چشمگیری افزایش می‌دهند. برای به حداقل رساندن عوارض مصرف مواد مخدر بر مغز و همچنین عوارض ناشی از ترک یکباره این مواد، بهترین و هوشمندانه‌ترین کار ممکن، مراجعه به یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد است.

[phoneshortcode desc=”مشاورین ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.” phone=”02179441″ phone_text=”02179441″][/phoneshortcode]

1402/11/14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =