علائم ترک سیگار

مدت زمان باقی ماندن گل در بدن بستگی به میزان مصرف و درگیری فرد دارد. مدت زمان ترک گل برای ترک وابستگی شخص باید زیر نظر متخصص ترک اعتیاد انجام پذیرد.

گل، علیرغم احساس مثبت و سرخوشی اولیه، دارای عوارض بوده و یکی از بدترین عوارض مصرف گل، وابستگی و اعتیاد است. حال تصور کنید که در این شرایط بخواهید مصرف گل را قطع کنید، در اینصورت دچار علائم ترک ماری جوانا خواهید شد. در حقیقت برای ترک ماری جوانا اولین گام موثر انجام سم زدایی است که منجر به خروج فیزیکی گل از بدن می‌گردد. در طول این دوره و گاهی بعد از آن افراد علائم ترک ماری جوانا را تجربه می‌کنند.

علائم رایج ترک گل عبارت است از:

• خشم
  • اضطراب
  • بیخوابی
  • نوسانات خلقی
  • کاهش اشتها
  • پرخاشگری
  • تهوع
  • دل درد
  • تحریک پذیری
  • بیقراری
  • لرزش

اگر بخواهیم یک پاسخ واضح، به سوال” مدت زمان باقی ماندن گل در بدن ” دهیم. باید بگوییم که درمان اعتیاد به گل بطور فیزیکی حدود 2 هفته زمان می‌برد. با این وجود، باید توجه داشته باشید که مدت زمان ترک گل می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و به عوامل مختلفی ارتباط دارد.

عوامل موثر بر مدت زمان ترک گل

از آنجاییکه هر فرد شرایط خاص خودش را دارد، مدت زمان ترک گل نیز می‌تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد. عوامل موثر بر این بازه زمانی عبارت است از:

• شرایط جسمی فرد
  • شرایط روحی فرد
  • نوع سم زدایی ترک گل
  • میزان و شدت اعتیاد به گل
  • آیا فرد علاوه بر گل، دچار اعتیاد به ماده دیگری است یا خیر؟
  • آیا فرد سابقه ترک گل داشته است یا خیر؟

با توجه به عوامل مذکور مدت زمان ترک گل می‌تواند متفاوت باشد.

ترک گل چقدر زمان می برد؟

متخصصین مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی، برای پاسخی جامع به سوال “ترک ماری جوانا چقدر طول میکشد؟” یک جدول زمانی طراحی کرده‌اند که مدت زمان کامل ترک گل را نشان می‌دهد:

• 1 تا 3 روز

علائم ترک گل بین 1 تا 3 روز پس از آخرین استفاده فرد شروع می شود. به طور معمول، علائم اولیه ترک ماری جوانا عبارتند از:

تحریک پذیری

احساس عصبانیت

در این مدت، ریه ها شروع به بهبود می کنند. با این حال، ریه ها برای چندین سال به بهبودی خود ادامه می دهند تا زمانی که به حالت عادی برگردند. بسته به دفعات و مدت زمانی که فرد گل کشیده است، ممکن است آسیب غیرقابل برگشت ریه مشاهده شود.

• 2 روز تا 1 هفته

علائم ترک ماری جوانا بین 2 روز تا 1 هفته پس از آخرین مصرف به اوج خود می‌رسد. به طور معمول، ناراحتی فیزیکی، نوسانات خلقی، اضطراب و افسردگی شدیدترین علائم  این دوره زمانی هستند.

بین 2 روز تا 1 هفته، گیرنده های مغز در سیستم عصبی مرکزی (CNS) که مسئول لذت، انگیزه و عملکرد شناختی هستند، شروع به بازگشت به عملکرد طبیعی می‌کنند.

• 2 هفته

پس از 2 هفته، اکثر افراد دیگر علائم ترک را تجربه نمی‌کنند. با این حال، اختلالات خواب مانند بی خوابی و کابوس های واضح ممکن است ادامه داشته باشند.

• 4 هفته تا چند ماه

پس از یک ماه یا بیشتر، سیستم عصبی مرکزی به عملکرد طبیعی خود باز می‌گردد.

متأسفانه، برخی افراد گزارش می‌دهند که پس از ترک مصرف ماری جوانا، یک سال بی‌خوابی را تجربه کرده‌اند. علاوه بر این، ممکن است هوس و میل به ماری جوانا را تجربه کنند. به همین دلیل است که افراد باید طبق برنامه درمانی منحصربفرد پیش بروند

ترک گل و ماری جوانا  در کلینیک دکترجوادی

در این مطلب به بررسی همه جانبه پرسش ” ترک اعتیاد به گل چند روز طول میکشد؟” پرداخیتم. حالا می‌دانیم که ترک ماری جوانا برای اکثر افراد چیزی حدود 7 روز تا 14 روز به طول می‌انجامد. البته به بسته عواملی مانند شرایط فیزیکی و روانی و شدت اعتیاد،  این دوره زمانی می‌تواند کوتاه تر یا بلندتر باشد. برخی از افراد ممکن است میل به گل و همچنین بیخوابی را تا ماه ها بعد از ترک گل داشته باشند. به همین دلایل است که متخصصین ترک اعتیاد، برای جلوگیری از عود، توصیه می‌کنند تا تحت درمان حرفه‌ای قرار بگیرید.

باید بدانید کنترل علائم ترک گل و درد وخماری حاصله از سم زدایی ماری جوانا برای بسیاری از افراد مقدور نیست. در در جه اول خود را سرزنش نکنید و این را نشان از ضعف خود ندانید. تصور کنید که دچار هر بیماری دیگری می‌شوید، آبا برای درمان به پزشک مراجعه نمی‌کنید؟! در خصوص درمان اعتیاد نیز باید به مراکز ترک اعتیاد رجوع کرد. اگر می‌خواهید ازبرنامه جامع درمانی اعتیاد که برای شخص شما تنظیم شده باشد بهره مند شوید و مدت زمان ترک گل را کاهش دهید، می‌توانید با متخصصین مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی تماس بگیرید. ما با برخورداری از دانش به روز اعتیاد و ارائه روش هایی با کمترین درد و خماری شما را به سمت زندگی سالم هدایت می‌کنیم.