۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

تاثیر اعتیاد به مواد مخدر بر سلامت دهان و دندان

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/14
امتیاز به نوشته:
5/5

بحث تاثیر اعتیاد به مواد مخدر بر سلامت دهان و دهان، از جنبه‌ها و وجوه گوناگونی همچون زیبایی (پوسیده شدن دندان‌ها و همچنین تغییر رنگ آن‌ها) و نیز زمان‌بر بودن پروسه درمان در معتادان قابل بحث است. تضعیف سیستم گردش خون در بدن انسان، یکی از مهم‌ترین تاثیرات اعتیاد به مواد مخدر بوده که نتیجه آن تحلیل رفتن لثه در فرد معتاد است. تحلیل رفتن لثه که عموما با تخریب مینای دندان در این افراد همراه است می‌تواند بالکل شیوه درمان فرد و مدت زمان بهبودی کامل او را تحت تاثیر قرار دهد.

در ادامه این مقاله قصد داریم که با نگاه جزئی‌تری تاثیرات منفی اعتیاد به انواع مواد مخدر بر زیبایی و سلامت دهان و دندان را مورد بررسی خود قرار دهیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

مصرف مواد مخدر و خشکی دهان

در بین انواع مختلف مواد مخدر،مصرف مت‌آمفتامین که تحت عنوان شیشه نیز شناخته می‌شود، می‌تواند ترشح بزاق را تحت تاثیر خود قرار دهد و میزان آن را به صورت محسوسی کاهش دهد. کاهش ترشح بزاق نیز منجر به خشک شدن دهان و ایجاد مشکلاتی همچون خلل در عملکرد سیستم گوارش، پوسیدگی دندان‌ها، خشک شدن گلو، ترک برداشتن لب‌ها و همچنین بوی بد دهان می‌شود. لازم به ذکر است که کاهش ترشح بزاق به عنوان یک ماده ضد میکروبی در دهان، منجر به ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها می‌شود. پوسیدگی که به مرور زمان می‌تواند منجر به تغیر رنگ دندان‌ها و همچنین شکسته شدن دندان‌ها شود.

 

تاثیر مواد مخدر بر روی لثه‌ها

همان‌طور که گفته شد، تحلیل رفتن لثه‌ها بر اثر تضعیف سیستم گردش خون یکی از مهم‌ترین تاثیرات اعتیاد به مواد مخدر بر سلامت دهان و دندان است. مواد مخدر به واسطه آن که قدرت اسیدیته بسیار قوی دارند می‌تواند در گردش خون اختلال ایجاد کنند و منجر به کاهش خون‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن ازجمله لثه شوند.

اولین نتیجه کاهش خون‌رسانی به لثه، تحلیل رفتن آن است. بر اثرتحلیل­رفتن لثه، بستر صورتی‌رنگی که ریشه دندان‌ها را دربرگرفته به مرور زمان از بین می‌رود. اتفاقی که منجر به نمایان شدن ریشه دندان‌ها می‌شود و نمای بسیار بدی را ایجاد می‌کند.

 

مواد مخدری که بر سلامت دهان و دندان تاثیر می‌گذارند

حالا که تا حد زیادی با تاثیر اعتیاد به مواد مخدر بر سلامت دهان و دندان آشنا شده‌ایم بهتر است در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین مواد مخدری که سلامت دهان و دندان‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند آشنا شویم.

تاثیر الکل بر دهان و دندان

مشروبات الکلی به واسطه قدرت اسیدی بسیار بالایی که دارند می‌تواند باعث خشکی دهان و یا به عبارت بهتر کاهش ترشح بزاق شوند. همان‌طور که در قسمت‌های پیشین مقاله نیز به آن اشاره شد، کاهش ترشح بزاق نیز منجر بروز مشکلاتی همچون بروز پوسیدگی و عفونت در دندان می‌گردد.

در همینه زمینه بخوانید: روش های ترک الکل

تاثیر هروئین بر دهان و دندان

مصرف هروئین می‌تواند میزان تمایل فرد برای خوردن غذاهای شیرین را به صورت چشمگیری افزایش دهد. اتفاقی که اگر با رعایت کامل مسائل بهداشتی از سوی فرد همراه نباشد می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی همچون بروز عفونت در دهان و دندان شود. مصرف هروئین همچنین می‌تواند باعث دندان قروچه در فرد شود.لازم به ذکر است که هروئین نیز همچون سایر مواد اعتیادآور (شیشه، الکل و …) می‌تواند در بروز خشکی دهان نیز داشته باشد.

تاثیر شیشه بر دهان و دندان

ترکیبات و ناخالصی‌های موجود در این ماده مخدر پس از ورود به دهان فرد می‌توانند منجر به ایجاد مشکلاتی همچون سوختگی دهان شوند. نحوه استفاده خاص از این ماده مخدر (حرارت دادن آن) نیز می‌تواند باعث تحریک شدن قسمت‌های مختلف داخل دهان شود.  در ادامه به تعدادی از تاثیرات شیشه بر سلامت دهان و دندان به صورت موردی اشاره شده است:

  • ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها
  • کاهش ترشح بزاق و خشک شدن دهان
  • آسیب به لثه‌ها و خونریزی خودبه‌خودی و بی دلیل آن‌ها

تاثیر سیگار و تنباکو بر دهان و دندان

بهتر است تاثیر سیگار و تنباکو بر سلامت دهان و دندان را  به دو صورت مجزای تاثیر بر لثه و تاثیر بر دندان، مورد بررسی خود قرار دهیم.

تاثیر سیگار و تنباکو بر سلامت لثه

  • حساس شدن لثه‌ها
  • قرمز شدن لثه‌ها
  • تحلیل رفتن لثه
  • احساس درد در لثه به ویژه به هنگام جویدن مواد غذایی و خوراکی‌ها
  • خونریزی‌های بی‌دلیل و خودبه‌خودی لثه‌ به ویژه به هنگام مسواک زدن و استفاده از نخ دندان

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با لثه در افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری، چیزی حدود 64.2 درصد بیشتر است.

تاثیر سیگار و تنباکو بر سلامت دهان

  • بدبو شدن دهان
  • خشک شدن دهان
  • ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها
  • تخریب لثه و نمایان شدن ریشه دندان
  • تغییر رنگ دندان‌ها (زرد و یا قهوه‌ای شدن آن‌ها)
  • سخت شدن پلاک دندان بر اثر تولید بیش از حد کاکولوس

اگر هنوز هم تاثیر اعتیاد به استفاده از سیگار بر سلامت دهان و دندان، برایتان احساس ناخوشایندی ایجاد نمی‌کند به شما توصیه می‌کنیم نتیجه یکی از مطالعات بالینی که در ادامه آورده شده است را با دقت مطالعه کنید:

” در یک دوره 10 ساله اعتیاد به مصرف سیگار، هر مرد و زن سیگاری به صورت متوسط 9.2 و 1.5 عدد دندان خود را از دست می‌دهد.” یک بار دیگر نتیجه این مطالعه بالینی را با صدای بلند با خودتان تکرار کنید، شاید وقت آن رسیده است که برای ترک سیگار، اقدامات جدی لازم را انجام دهید.

 

 

تاثیر ماریجوانا بر دهان و دندان

ماریجوانا که تحت عناوین دیگری همچون گل، وید و یا شاهدانه نیز شناخته می‌شود، نرخ ابتلا به بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان دهان را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد. شایان ذکر است که استفاده از این ماده مخدر همچنین می‌تواند منجر به خشک شدن دهان شود. بروز بیماری‌های لثه نیز از دیگر تاثیرات استفاده از ماریجوانا بر سلامت دهان و دندان است.

تاثیر کوکائین بر دهان و دندان

کوکائین یا کوک به واسطه شیوه استفاده خاصی که دارد، می‌تواند اثرات جبران‌نشدنی را بر سلامت دهان و دندان افراد داشته باشد.

  • برای استفاده از این ماده، عده‌ای مقداری از آن را با فشار بر روی لثه‌های خود می‌مالند. بر اثر مالیده شدن کوک بر لثه، خود لثه و بخشی از استخوانی که در زیر آن قرار دارد زخم می‌شود. بنابراین، اولین نتیجه استفاده از چنین ماده مخدری، زخم شدن لثه و نواحی اطراف آن است.
  • کوکائین پس از وارد شدن به فضای داخل دهان، درون مایع بزاق حل می‌شود و یک محول با قدرت اسیدی بسیار بالا را تشکیل می‌دهد. این محلول اسیدی می‌تواند، مینای دندان‌ها را مورد حمله خود قرار دهد و به مرور زمان منجر به فرسایش و از بین رفتن آن‌ شود. فرسوده شدن مینای دندان نیز، سد مقاومتی در برابر ورود باکتری‌ها را از بین می‌برد و نتیجه چنین چیزی، تخریب کامل تاج دندان است.
  • لازم به ذکر است که مصرف کوکائین همچون دیگر مخدرهای موجود در بازار، منجر به خشکی دهان و پوسیدگی دندان‌ها و شکسته شدن آن‌ها می‌شود.
  • استفاده از این ماده مخدر خطرناک همچنین می‌تواند بستر مناسبی را برای ایجاد عفونت‌های دندانی ایجاد کند.
  • دندان قروچه نیز ازجمله دیگر اثرات استفاده مدام از کوک یا کوکائین بر سلامت دهان و دندان است.

در همینه زمینه بخوانید: روش های ترک کوکائین

برای حفظ سلامت دهان و دندان نکات زیر را رعایت کنید

پیش از پرداختن به نکات بهداشتی مراقبت از دهان و دندان بهتر است یکبار دیگر تک تک بخش‌های این مقاله تحت عنوان ” تاثیر اعتیاد به مواد مخدر بر سلامت دهان و دندان” را مجددا مورد مطالعه خود قرار دهیم. مطالبی که مرور هریک از آن‌ها شاید بتواند به ایجاد انگیزه‌ای برای ترک جدی و فوری استفاده از هرگونه ماده مخدری منجر شود. انگیزه‌ای که می‌تواند دلیل محکمی برای داشتن زندگی بهتر و سالم‌تری در افراد تبدیل شود.

در ادامه قصد داریم به بیان نکاتی بپردازیم که به همه ما برای حفظ سلامتی دهان و دندان کمک می‌کنند پس کماکان تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مسواک زدن

اگر علی‌رغم توصیه‌های فراوان، هنوزهم مسواک زدن را در روتین روزانه خود نگنجانده‌اید به شما توصیه می‌کنیم بخشی از فواید مسواک زدن که در ادامه به صورت فهرست وار آورده شده است،را مطالعه کنید:

  • از بین بردن مواد خوراکی و همچنین باکتری‌های مضر چسبیده شده به دندان
  • جلوگیری از بروز پوسیدگی دندان و به تبع آن دندان درد
  • جلوگیری از بروز عفونت در لثه و نیز دندان‌ها
  • جلوگیری از ایجاد التهاب در لثه
  • جلوگیری از تورم لثه
  • و …

سلامت دهان و دندان

 

استفاده از نخ دندان، راهی برای خداحافظی همیشگی با پوسیدگی دندان

استفاده از نخ دندان را جدی بگیرید. لازم است که بعد از هر بار مصرف غذایی، با استفاده از نخ دندان، به جان مواد تجمع پیداکرده مابین دندان‌هایتان بی‌افتید و آن‌ها را از گوشه‌وکنار دندان‌هایتان خارج کنید. تجمع مواد غذایی لابه‌لای دندان‌ها یکی از دلایل اصلی پوسیدگی آن‌هاست.

اصلاح رژیم غذایی

استفاده از نوشابه و دیگر نوشیدنی‌های گازدار را به حداقل مقدار ممکن برسانید. همچنین تلاش کنید که میزان مصرف خوراکی‌های شیرین را کاهش دهید. درنظرگیری این موارد در رژیم غذایی  تا حد بسیار زیادی به شما در جلوگیری از بروز عفونت دندانی کمک می‌کند.

استفاده از ترکیبات فلورایددار را از یاد نبرید

استفاده از دهانشویه را به لایف استایل خود اضافه کنید. دهانشویه در فرمولاسیون خود دارای فلوراید است. فلوراید ماده‌ای مهم برای افزایش استحکام دندان‌هاست که در جلوگیری از بروز عفونت دندانی نیز نقش بسیار چشمگیری دارد. برای دریافت این ماده ضروری همچنین می‌توانید از قرص‌های حاوی آن استفاده کنید.

استفاده از آدامس‌های بدون قند

شما  می‌توانید برای افزایش بیشتر ترشح بزاق در دهان از آدامس‌های بدون قند استفاده کنید.

تلاش برای خداحافظی همیشگی با کلیه مواد مخدر

استفاده از هرگونه ماده مخدر از قبیل سیگار، تنباکو، الکل، کوکائین، شیشه و … را به حداقل مقدار ممکن برسانید. همچنین تلاش کنید که تا حد امکان تصمیم جدی برای ترک همیشگی آن‌ها بگیرید و اقدامات لازم برای پیاده‌سازی تصمیم خود را انجام دهید.

چک آپ سالیانه را جدی بگیرید

مراجعه به پزشک و انجام چک آپ‌های سالیانه را همیشه به یاد داشته باشید. البته بهتر است که هر شش ماه یکبار جهت چک آپ دندان‌های خود به دندان پزشک مراجعه کنید.

 

اگر خود یا یکی از اطرافیانتان در دام اعتیاد گرفتار شده‌اید، حتماً به مراکز درمان اعتیادی مراجعه کنید که تخصص دارند با این حال اگر از متخصصین ماهر و با تجربه کلینیک شبانه‌روزی ترک اعتیاد دکتر جوادی کمک بگیرید، می توانید بر این مشکل نیز غلبه کنید و زندگی پرباری را بدون وابستگی به مواد مخدر در پیش بگیرید.

 

1402/11/14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =