۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

ماری جوانا یا گل، نوعی ماده مخدر است که از فرآوری بخش‌های مختلف گیاه شاهدانه یا کانابیس به دست می‌آید. ترکیبات تتراهیدروکانابینول (THC) موجود در ماری جوانا، به عنوان مهم‌ترین عامل ایجاد اثرات ماری جوانا بر مغز شناخته می‌شوند.

بسیاری از مصرف‌کنندگان این ماده به دلیل ایجاد اثرات آرام‌بخش و شادی‌آور از  ماریجوانا استفاده می‌کنند. با اینکه خواص اعتیاد‌آور ماری جوانا به اندازه هروئین و کوکائین قدرتمند نیست، اما مصرف این ماده نیز سبب ایجاد وابستگی و اعتیاد در مصرف کننده می‌شود.

بنابراین در این مقاله تاثیر مصرف گل بر بدن را به صورت جامع مورد بررسی قرار داده ایم:

عوارض مصرف ماری جوانا

مصرف ماری‌جوانا با طیف گسترده ای از عوارض جسمی و روانی همراه است که برخی از مضرات ماری جوانا بلافاصله پس از مصرف و برخی دیگر پس از گذشت زمانی نسبتا طولانی ظاهر می‌شوند. در ادامه با عوارض کوتاه‌مدت مصرف گل و اثرات طولانی مدت مصرف ماری جوانا آَشنا خواهید شد:

عوارض مصرف ماری جوانا

اثرات کوتاه مدت مصرف ماری جوانا

مصرف کم گل نیز می‌تواند عوارض کوتاه مدت مصرف گل را در افراد مصرف‌کننده ایجاد کند که عبارت است از:

عوارض مصرف گل در شرایطی که به مقدار زیاد مورد مصرف قرار گیرد:

اثرات بلند مدت مصرف ماری جوانا

از آنجایی که عوارض بلند مدت مصرف گل بر بدن بسیار شدید است، بسیار از افراد معتاد به ماری جوانا از مشکلات جدی جسمی و روانی رنج می‌برند از جمله:

سرطان

ماری جوانا حاوی مواد شیمیایی سرطان‌زایی است که در دود تنباکو یافت می‌شوند.

مشکلات تنفسی

مصرف ماریجوانا سبب سرفه و خس خس سینه می‌شود و عوارض تنفسی آن به سیگار بسیار شبیه است.

ضعف سیستم ایمنی

THC موجود در ماری جوانا سبب کاهش توانایی سلول‌ها و بافت‌هایی در بدن می‌شوند که مسئولیت محافظت در برابر بیماری‌ها را برعهده دارند.

اختلال در عملکرد مغز

تحقیقات متخصصان نشان داده است که مصرف ماری جوانا به طور مستقیم بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد، به ویژه بخش هایی از مغز که مسئول حافظه، یادگیری، توجه، تصمیم گیری، هماهنگی، احساسات و زمان واکنش هستند.

افرادی که از دوران نوجوانی ماریجوانا استفاده کرده‌اند مشکلات بیشتری در حافظه، یادگیری و توانایی تحلیل دارند.

کاهش قدرت باروری

مصرف ماریجوانا سبب کاهش ترشح هورمون‌های تولید مثل می‌شود. در واقع مردانی که به صورت مکرر از این ماده استفاده می‌کنند به مرور زمان دچار عوارضی مانند کاهش ترشح تستوسترون، کاهش تعداد اسپرم و اختلال نعوظ می‌شود.

مهم‌ترین مشکلات زنانی که از ماریجوانا استفاده می‌کنند برهم خوردن نظم عادات ماهانه است.

یکی از مهم‌ترین ضرر‌های ماری جوانا برای زنان و مردان، کاهش توانایی باروری است اما براساس تحقیقات انجام شده مصرف این ماده منجر به ناباروری کامل نمی‌شود.

از سویی دیگر، احتمال بروز نقایص مادرزادی در نوزادانی که والدین آن‌ها از ماریجوانا استفاده کرده‌اند، به مراتب بیشتر است.

علائم اعتیاد به ماریجوانا

تاثیر ماری جوانا چه مدت در بدن باقی می ماند؟

روش‌های مختلفی برای استفاده از ماریجوانا وجود دارد که در هر مورد میزان تاثیر مصرف گل و مدت زمان باقی ماندن ماریجوانا در بدن متغیر است. چهار روش اصلی برای مصرف ماریجوانا وجود دارد:

دود کردن

اثرات مصرف ماریجوانا از طریق دودکردن، معمولاً در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه ظاهر می‌شوند. اثرات کامل دود کردن ماریجوانا پس از گدشت 30 دقیقه به اوج خود می‌رسد، با این حال ممکن است تا 6 ساعت پس از استفاده ادامه پیدا کنند و حتی برخی از عوارض باقیمانده تا 24 ساعت دوام خواهند داشت.

بلعیدن

بیشترین قسمت ماریجوانای بلعیده شده، توسط معده و کبد جذب می‌شوند. برای مشاهده اثرات ماریجوانای مصرف شده خوراکی به مدت زمان بیشتری ( 30 دقیقه تا 2 ساعت) نیاز است.

اثرات کامل مصرف ماریجوانا به روش خوراکی معمولاً در عرض 4 ساعت به اوج خود می رسد، اما گاهی تا 12 ساعت پس از استفاده باقی می‌ماند و برخی از ضررهای ماری جوانا باقیمانده تا 24 ساعت ادامه پیدا می‌کنند.

دهانی- مخاطی (زیر زبانی)

برخی از محصولات حاوی ماریجوانا به صورت اسپری زیر زبانی یا نوار زیر زبانی استفاده می‌شوند. ماریجوانای موجود در این محصولات از طریق مخاط دهان وارد جریان خون شده و ممکن است بین 15 دقیقه تا 2 ساعت طول کشیده تا به صورت کامل جذب شوند.

اثرات ماریجوانا در این روش 2 تا 6 ساعت باقی می‌ماند، اما برخی از عوارض باقیمانده گاهی تا 24 ساعت ادامه پیدا می‌کنند.

کر م های موضعی

برخی از کرم حاوی کانابینوئیدهای فعال که در ماریجوانا وجود دارند توسط پوست قابل جذب هستند. این کرم‌ها برای تسکین موضعی و کوتاه مدت درد و التهابات بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علائم اعتیاد به ماریجوانا

براساس تحقیقات انجام شده، از هر 10 نفری که ماری جوانا مصرف می‌کنند، 3 نفر به اختلال مصرف ماری جوانا مبتلا می‌شوند.

در این شرایط فرد علی رغم روبرویی با مشکلات همه جانبه ناشی از مصرف ماریجوانا، توانایی غلبه بر مصرف این ماده را ندارد.

علائم زیر رایج ترین علائم اعتیاد به ماریجوانا است:

بنابراین در صورت تجربه علائم فوق، لازم است هر چه سریع‌تر برای درمان و ترک اعتیاد به ماریجوانا اقدام کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای ترک ماری جوانا، مراجعه به مرکز تخصصی ترک اعتیاد و انجام مراحل درمان اعتیاد زیر نظر پزشکان باتجربه و متخصص است.

مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی، یکی از موفق‌ترین مراکز ترک اعتیاد در کشور است که با امکانات پیشرفته و تیم درمانی تخصصی آماده یاری رساندن به مراجعین گرامی است. برای رهایی از عوارض مصرف ماریجوانا و آغاز یک زندگی سالم، فرصت را از دست ندهید و به صورت شبانه روز با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.