۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

عوارض مصرف ریتالین در دوران بارداری چیست؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/15
امتیاز به نوشته:
5/5

قرص ریتالین یکی از قرص های رایج در زمینه درمانی است که استفاده از آن در کشور ما رواج یافته است. موارد مصرف ریتالین در پزشکی به دلایل مختلف از جمله درمان بیش فعالی تجویز می‌شود. با توجه به شیوع اختلال بیش فعالی در میان نوزادان تازه به دنیا آمده و همچنین مادران باردار، اختلاف بر سر مصرف ریتالین در دوران بارداری وجود دارد. عده‌ای مصرف این دارو را با توجه به شرایط خاص برای مادران توصیه می‌کنند و برخی پزشکان دیگر با این موضوع مخالفند. در این مطلب قرار است داروی Concerta و عوارض مصرف ریتالین در دوران بارداری صحبت کنیم.

ریتالین یا متیل فنیدات چیست؟

قرص ریتالین یا همان متیل فنیدات یکی از داروهای تجویزی برای درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه است. مصرف ریتالین بدون تجویز پزشک امکان پذیر نیست و خاصیت اعتیاد آوری دارد. قرص ریتالین جزو گروه داروهای محرک است که به افزایش توانایی، بالا بردن قدرت تمرکز و کنترل مشکلات رفتاری کمک می‌کند. دیگر موارد مصرف ریتالین و متیل فنیدات برای درمان اختلال خواب است.

جایگزین قرص ریتالین در بارداری

میزان اعتیادآوری این دارو تا حدی است که فرد مبتلا به سوء مصرف ریتالین باید در کلینیک ترک اعتیاد تخصصی اقدام به ترک آن کند. به همین دلیل نه تنها خانم های باردار بلکه همه افراد باید اکیداً از مصرف خودسرانه این دارو خودداری کنند.

آیا خانم های باردار می توانند قرص ریتالین مصرف کنند؟

بارداری یکی از مهم ترین دوره های زندگی زنان است که اگر مراقبت های لازم به خوبی انجام شود تبدیل به شیرین‌ترین دوره زندگی می‌شود. بسیاری از خانم‌ها قبل از بارداری عادت به مصرف قرص ریتالین دارند. اما در دوره بارداری به دلیل حساسیت‌هایی که برای سلامت جنین وجود دارد، تنها در صورتی ریتالین استفاده می‌شود که مصرف آن کاملاً ضروری و با تجویز پزشک باشد.

در دوره بارداری میزان مصرف قرص ریتالین بر اساس شرایط بیماری و نوع واکنش بدن به دارو تعیین می‌شود. بطور کلی یکی از جدی‌ترین هشدارها در مورد مصرف داروی ریتالین آن است که به هیچ عنوان نباید به طور ناگهانی مصرف آن قطع شود. پس حتی اگر تصمیم  به بارداری گرفته اید بهتر است ابتدا درباره نحوه مصرف یا چگونگی ترک ریتالین با پزشک خود مشورت کنید و سپس اقدام به بارداری کنید.

کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی بهترین مرکز ترک ریتالین زیر نظر پزشکان متخصص در طول درمان همراه شماست.

شماره تماس: ۰۲۱۷۹۴۴۱

 

 

در مورد مضرات مصرف ریتالین در بارداری چه می دانید؟

تحقیقات اخیر کنکاش های زیادی در رابطه با تاثیر مصرف داروی ریتالین در زمان بارداری و ایجاد مشکلات قلبی برای جنین دارد. ضمن آنکه سازمان FDA آمریکا مصرف ریتالین در بارداری را در داروهای رده C قرار داده است. بنابر مطالعات انجام شده محققان دریافتند که استفاده از ریتالین با افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی رابطه مستقیمی دارد. به دلیل انتقال سریع حالات روحی و جسمی از مادر به جنین حتی اگر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در جنین پایین باشد، باز هم مصرف ریتالین و دیگر قرص های گروه c بدون تجویز پزشک ممنوع است.

به طور کلی مصرف هرگونه مواد مخدر و محرک و حتی مصرف الکل در بارداری می تواند عوارض بدی برای جنین و مادر داشته باشد. به همین دلیل تمامی این موارد باید تحت نظر پزشک و با تشخیص او صورت پذیرد.

عوارض مصرف قرص ریتالین در  3 ماهه اول بارداری چیست؟

بنابر تحقیقات انجام شده ۱.۸ میلیون بارداری در آمریکا و ۲.۵ میلیون بارداری در پنج کشور شمال اروپا، مصرف متیل فنیدات یا ریتالین در سه ماهه اول بارداری با ۲۸ درصد افزایش ریسک نقایص قلبی مرتبط است. همچنین توجه کنید که ریتالین از دسته داروهای محرک و اعتیاد آور بوده و به همین جهت عوارض مصرف ریتالین در بارداری بسیار شبیه به عوارض مصرف مواد محرک در دوران حاملگی است.

مصرف ریتالین در بارداری برای جنین ضرر دارد؟

از طرفی ممکن است مشکلات در برخی مادران باردار به حدی باشد که پزشک مصرف ریتالین با دوز مشخص را تجویز کند. در صورتی که منافع استفاده از ریتالین برای زنان باردار از مضرات آن بیشتر باشد، احتمال تجویز آن توسط  تشخیص پزشک وجود دارد.

مصرف ریتالین در دوران شیردهی مجاز است؟

مصرف داروی ریتالین نه تنها در دوران بارداری بلکه در دوران شیردهی نیز وارد شیر مادر می‌شود. به همین دلیل به راحتی به بدن کودک منتقل می‌شود. بنابراین در مورد مصرف ریتالین در زمان شیردهی باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

مضرات مصرف ریتالین در بارداری

با توجه به حساس بودن وضعیت مادران و جنین در بارداری یکی از بهترین مراقبت‌ها در دوران بارداری استفاده از جلسات مشاوره و روانشناسی در دوران بارداری است. در این زمان مصرف هیچ دارویی حتی برای درمان افسردگی بدون مشورت با پزشک توصیه نمی‌شود. بنابراین اگر شما قصد باردار شدن دارید بهتر است ابتدا وضعیت سلامت و داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک خود درمیان بگذارید سپس اقدام به یک بارداری سالم و کم ریسک نمایید. در صورت نیاز به مشاوره های اختصاصی می‌توانید با شماره تلفن 22222241-021 تماس حاصل فرمایید.

1402/11/15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =