ترک فنتانیل

فنتانیل مسکن مخدر قدرتمندی است که به اشکال گوناگون عرضه می‌شود. گونه‌های در دسترس فنتانیل عامل نرخ بالای اعتیاد به این مسکن قوی هستند.
درمان اعتیاد به فنتانیل با سم زدایی شروع می‌شود و سپس جلسات مشاوره با هدف کمک به ترک اعتیاد و پاک ماندن بیمار در درازمدت برگزار می‌گردد. درمانی که حداقل یک سال طول بکشد، به بیماران کمک می‌کند تا مقاومتشان را در برابر میل مبرم به سوءمصرف این مخدر قوی افزایش دهند.

فنتانیل چیست؟

فنتانیل یک ماده مخدر صنعتی است که حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ برابر قویتر از مورفین و بسیار اعتیادآور است. افرادی که فنتانیل را مصرف یا سوءمصرف می‌کنند یا در حال ترک فنتانیل هستند، با نشانه‌ها و علائم مختلفی روبه‌رو می‌شوند.

فنتانیل مسکن مخدری است که خطر سوءمصرف آن بالا است. فنتانیل معمولاً پس از جراحی برای تسکین درد شدید مصرف می‌شود و ماده اصلی موجود در داروهایی با نام‌های تجاری مختلف است. این مخدر صنعتی در اشکال گوناگونی مانند قرص، پچ، اسپری و قرص مکیدنی عرضه می‌شود. فنتانیل در هر شکلی قوی و اعتیادآور است و اوردوز آن مرگبار است.

عوارض جانبی سوءمصرف فنتانیل

یکی از بزرگترین گروه‌هایی که سوءمصرف فنتانیل در آن‌ها شایع است، بیمارانی هستند که فنتانیل را برای تسکین درد مصرف می‌کنند. مصرف کنندگان به تدریج دارو را بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف می‌کنند، به این امید که اثر دارو بیشتر شود و دردشان آرام شود، غافل از این که با این کار دچار مشکل اعتیاد به فنتانیل می‌شوند و سلامتی‌شان را بیشتر به خطر می‌اندازند.

داروهای مسکن مخدر بر اساس آمار موجود عامل اعتیاد نیمی از بیمارانی هستند که داروها را به دلایل غیردرمانی مصرف می‌کنند. بسیاری از بیماران با علائمی مانند افسردگی تنفسی، کما و بی‌حسی روبه‌رو شده می‌شوند. بسیاری از بیماران نیز جانشان به دلیل اوردوز مسکن‌های تجویزی به خطر می‌افتد.

قطع مصرف فنتانیل

چنانچه فردی در دام اعتیاد به فنتانیل گرفتار شده باشد، در اثر قطع مصرف دارو با علائم ناراحت کننده‌ای روبه‌رو می‌شود. علائم ترک فنتانیل یا خماری زمانی بروز می‌یابد که مصرف کننده دچار وابستگی جسمی به دارو شده باشد و سپس مصرف فنتانیل را قطع کند؛ در این حالت بدن برای بهبود یافتن از عوارض دارو و اصلاح عملکردهای خود در غیاب دارو به زمان نیاز دارد.

هرچه اعتیاد به فنتانیل شدیدتر باشد، علائم ترک آن نیز شدیدتر است.

علائم اولیه ترک فنتانیل به شرح زیر است:

• آشفتگی
  • اضطراب
  • درد استخوانی و عضلانی
  • آبریزش بینی
  • اختلالات خواب
  • بی‌قراری
  • تعریق

علائم زیر در مراحل بعد تجربه می‌شود:

• دل درد
  • اتساع مردمک‌ها
  • لرز و دون دون شدن پوست
  • تکان خوردن غیرارادی پا

ترک اعتیاد فنتانیل

بیماران دارای سابقه اعتیاد به فنتانیل، وابستگی شدیدی به این مخدر قدرتمند دارند و به همین دلیل با علائم ترک مرگباری مانند تشنج و غیرعادی شدن ضربان قلب مواجه می‌شوند. چنانچه علائم ترک فنتانیل شدید باشد، بیماران در دوران سم زدایی تحت نظر گرفته می‌شوند تا متخصص درد و شدت علائم را مدیریت کند. در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی سم زدایی دارویی تحت نظر پزشک متخصص انجام می‌شود. پزشک فرآیند سم زدایی و ترک را با تجویز داروهای مناسب قابل تحمل و درد بیماران را کاهش می‌دهد.

سم زدایی اعتیاد را درمان نمی‌کند و پس از اتمام سم زدایی باید روش‌های درمان مختلفی برای مدیریت موثر اعتیاد به فنتانیل مانند روان درمانی به کار برده شود. مدت زمان ترک به شرایط بیمار، تناوب مصرف و میزان مصرف بستگی دارد.

بهترین روش ترک فنتانیل

اعتیاد به فنتانیل موقعیت بسیار دشواری را برای بیماران به وجود می‌آورد. اعتیاد کنترل زندگی بیمار را از دستش خارج می‌کند و بیمار معتاد مسائلی را که روزی برایش مهم بود، نادیده می‌گیرد. اعتیاد به فنتانیل روابط خانوادگی، شغلی و دوستانه بیمار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و عملکرد شغلی یا تحصیلی‌اش را ضعیف می‌کند. خوشبختانه غلبه بر اعتیاد غیرممکن نیست.

در کلینیک دکتر جوادی بیماران با بهره‌گیری از درمان مناسب می‌توانند خود را از چنگ اعتیاد به مواد مخدری مانند فنتانیل نجات دهند. در این مرکز برنامه‌های درمانی متعددی برای کمک به بیماران دچار اعتیاد وجود دارد، البته با توجه به تنوع روش‌های درمانی موجود ممکن است تشخیص بهترین روش درمان برایتان دشوار باشد، اما نگران نباشید، چون ما همواره برای کمک کردن به شما آماده‌ایم.

خدمات مرتبط