۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

عوارض قرص متادون برای مردان

عوارض قرص متادون برای مردان
آخرین تاریخ آپدیت: 1403/06/19
امتیاز به نوشته:
5/5

عوارض قرص متادون برای مردان و آسیب‌هایی که این دارو بر روی سلامت آقایان می‌گذارد، معمولا در سه دسته عوارض جسمی، عوارض روانی و عوارض جنسی قرار دارند. متادون دارویی است که به عنوان یکی از عوامل مکمل در ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر مورد مصرف قرار می‌گیرد. متخصصان با تجویز قرص متادون در فرآیند ترک مواد مخدر، سعی می‌کنند تا عوارض ترک را کاهش داده و فرد را با دشواری‌های کمتری در این مسیر روبرو سازند.

اما زیاده‌روی در مصرف این دارو منجر به ایجاد اعتیاد نسبت به سوء مصرف آن می‌شود. زمانی که فردی بیش از اندازه تجویز شده و بدون نظارت متخصص و کارشناس ترک مواد مخدر اقدام به مصرف قرص متادون نماید، اعتیاد و وابستگی به مصرف آن در او ایجاد می‌شود. عوارض شربت متادون برای مردان عمدتا شامل تغییر وزن و کاهش اشتها و افسردگی و اضطراب است. در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با مهمترین عوارض قرص متادون بر روی مردان آشنا کنیم و نوع و شدت هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی همراه باشید.

عوارض قرص متادون برای مردان

امروزه یکی از روش‌های آسان و سریع ترک مواد مخدر افیونی، استفاده از قرص یا شربت متادون است. همانطور که به آن اشاره شد، در بسیاری از مراکز درمان اعتیاد به مواد مخدر و کلینیک‌های ترک اعتیاد، از این دارو به عنوان کاهش دهنده درد و سرکوب کننده میل به مصرف مجدد در دوره ترک استفاده می‌شود.

اهمیت استفاده از شربت و قرص متادون بر اساس تجویز پزشک و در دوزهای مشخص آنقدر زیاد است که کمی زیاده‌روی در مصرف آن منجر به اعتیاد دوباره و وابستگی شدید نسبت به مصرف آن می‌شود. زمانی که فردی نسبت به مصرف متادون اعتیاد پیدا می‌کند، شاهد ایجاد عوارض مختلفی بر روی جسم و روان خود خواهد بود. به طور کلی عوارض شربت متادون برای مردان علاوه بر عوارض جسمی و روانی، شامل عوارض جنسی نیز می‌شود.

با وابستگی فرد نسبت به مصرف دائمی و روتین متادون، مشکلات گوارشی زیادی از جمله تهوع و استفراغ و به دنبال آن کاهش وزن ایجاد می‌شود. به تبع آن با از دست دادن سلامت جسمانی، مشکلات روحی نظیر افسردگی و اضطراب نیز ایجاد می‌شود. عارضه شدیدتری که شربت یا قرص متادون برای مردان دارد، کاهش میل جنسی و اختلالات نعوظ و انزال است. متادون می‌تواند تعداد و کیفیت تولید اسپرم در مردان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه تمامی این عوارض را به صورت دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

عوارض قرص متادون برای مردان

عوارض جسمی قرص متادون برای مردان

مردانی که از متادون استفاده می‌کنند، همواره پس از مدتی با مشکلات جسمانی متعددی روبرو می‌شوند. شایع‌ترین این مشکلات، اختلالات گوارشی و ایجاد سوء هاضمه است. متادون می‌تواند تاثیرات مستقیمی بر روی عملکرد دستگاه گوارش بگذارد. متادون باعث می‌شود فعالیت سیستم عصبی مرکزی کاهش یابد و عملکرد عضلات به شدت محدود شود. ایجاد یبوست به دلیل همین تاثیرگذاری است. در زیر شما را با شرح عوارض جسمی قرص متادون برای مردان آشنا می‌کنیم:

  • یبوست:
    متادون به دلیل ساختار و ترکیباتی که دارد، سبب ایجاد کاهش حرکات روده‌ای می‌شود. این امر باعث کندی عملکرد دستگاه گوارش و ایجاد یبوست می‌شود.
  • تهوع و استفراغ:
    متادون موجب ایجاد تهوع و استفراغ در ابتدای مصرف می‌شود. در صورتی که میزان مصرف شربت متادون برای مردان بیشتر از حد معمول شود، فرد همواره احساس تهوع خواهد داشت.
  • خواب‌آلودگی:
    مصرف متادون فرد را به سمت خواب‌آلودگی و سستی سوق می‌دهد. به محض مصرف متادون توسط افراد، ایجاد خواب‌آلودگی و عدم تمرکز در او ایجاد می‌شود.
  • تعریق:
    متادون می‌تواند سیستم عصبی خود مختار را تحت تاثیر خود قرار دهد و سبب ایجاد تحریک بیش از حد غدد عرق شود. همین امر ترشح عرق از این غدد را به صورت غیر ارادی، شدت می‌بخشد.
  • کاهش اشتها:
    با تغییر عملکرد سیستم عصبی و هورمونی بدن، که بواسطه مصرف متادون ایجاد می‌شود، سیگنال‌های ارسالی از مغز که مرتبط با گرسنگی است، سرکوب می‌شود و اشتهای فرد محدود می‌شود.
  • سردرد:
    متادون سطح هورمون‌های بدن را تغییر می‌دهد و سبب ایجاد فشار خون در افراد می‌شود. همین امر سردردهای شدید و دنباله‌داری را در فرد ایجاد می‌کند.
  • سرگیجه:
    مصرف شربت متادون برای مردان معمولا سبب برهم خوردن تعادل سیستم عصبی می‌شود و فشار خون طبیعی را کند و یا شدید می‌کند که نتیجه آن سرگیجه و بر هم خوردن تعادل کلی بدن است.
  • درد عضلانی:
  • هنگامی که فردی متادون مصرف می‌کند، میزان فعالیت فیزیکی و بدنی او کاهش می‌یابد و به همین دلیل سطح الکترولیت‌های بدن او تغییر می‌کند. این امر منجر به گرفتگی عضلات شده و دردهای عضلانی را در پی خواهد داشت.
  • مشکلات تنفسی (در موارد مصرف بیش از حد):
    متادون سبب کند شدن سیستم تنفسی می‌شود و این امر در مواردی که متادون بیشتر از حد معمول مصرف شود، سبب توقف تنفس و خفگی خواهد شد.
  • کاهش فشار خون:
    متادون می‌تواند سبب کاهش سرعت فعالیت قلب و گشاد شدن غیر طبیعی رگ‌ها شود. این گشاد شدن رگ‌ها باعث افت فشار خون می‌شود، که سرگیجه یا ضعف عمومی بدن را در بر دارد.
  • افزایش ضربان قلب:
    گاهی مصرف قرص یا شربت متادون در مردان سبب افزایش ضربان قلب می‌شود.
  • مشکلات پوستی (مانند خارش و بثورات):
    در برخی از افراد، پس از مصرف متادون فرد شاهد خارش شدید پوست و ایجاد بثورات، به دلیل حساسیت یا واکنش‌های التهابی به دارو خواهد بود.

عوارض جسمی قرص متادون برای مردان

عوارض روانی قرص متادون برای مردان

عوارض روانی قرص متادون برای مردان عمدتا با اثر گذاری بر سیستم عصبی مرکزی ایجاد می‌شود. مصرف متادون می‌تواند علاوه بر عوارض جسمانی، تاثیرات مخربی بر روح و روان افراد داشته باشد. متادون باعث تغییرات رفتاری و روانی مخصوصا در مردان می‌شود. از جمله مهمترین عوارض قرص متادون برای مردان افسردگی، اضطراب و تحریک‌پذیری است. همچنین مصرف طولانی‌مدت و بی رویه متادون باعث اختلال در تنظیم ساعت خواب بدن، کاهش تمرکز فرد و بروز توهم در او دارد. داشتن اطلاعات و آگاهی کافی از این تأثیرات و آسیب‌های روانی سبب می‌شود فرد با آمادگی بیشتری تصمیم به ترک اعتیاد به متادون بگیرد. از شایع‌ترین عوارض روحی شربت و قرص متادون برای مردان، موارد زیر است:

  • افسردگی:
    متادون سبب تغییر در میزان و سطح مواد شیمیایی درون مغز، مانند سروتونین‌ها و دوپامین‌ها می‌شود. این دو ماده شیمیایی نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارند و نبود آنها میتواند منجر به افسردگی شود.
  • اضطراب:
    متادون سبب ایجاد و افزایش احساسات منفی نظیر اضطراب و نگرانی بخصوص در مردان می‌شود. این امر به دلیل تغییر در عملکرد سیستم عصبی مغز و هورمون‌های استرس بیش از اندازه ترشح شده است.
  • تحریک‌پذیری:
    قرص یا شربت متادون به صورت مستقیم بر روی تعادل شیمیایی مغز تاثیر می‌گذارد و سبب حساس‌تر شدن و تحریک‌پذیرتر شدن افراد حتی با کوچک‌ترین محرک‌ها می‌شود.
  • اختلالات خواب:
    مصرف بی رویه و اعتیادوارانه متادون چرخه خواب افراد را برهم می‌زند و باعث مشکلاتی مانند بی‌خوابی و یا خواب بی‌کیفیت می‌شود که نهایتا بر سلامت روان اثر می‌گذارد.
  • کاهش میل جنسی:
    زمانی که سطح تستوسترون افراد به دلیل مصرف متادون کاهش می‌یابد، اختلال در عملکرد هورمونی ایجاد می‌شود که این امر منجر به کاهش میل جنسی و تمایل به روابط جنسی در فرد خواهد شد.
  • مشکلات تمرکز:
    متادون فعالیت مغز را به شدت کند می‌کند و این امر سبب کاهش توانایی فرد برای تمرکز و پردازش اطلاعات می‌شود.
  • گیجی:
    از عوارض دیگر مصرف قرص متادون در مردان ایجاد گیجی و کاهش هوشیاری است. ناتوانی در تفکر و ماندن بر سر دوراهی از تبعات مصرف متادون در افراد است.
  • توهم (در موارد مصرف بیش از حد):
    مصرف بیش‌ازحد متادون سبب تحریک مراکز مختلف حسی مغز می‌شود و سبب بروز توهم و افکار غیر واقعی در ذهن افراد می‌شود. مصرف بیش از حد متادون همچنین باعث ایجاد توهم‌های دیداری یا شنیداری در افراد می‌شود.

عوارض روانی قرص متادون برای مردان

عوارض جنسی قرص متادون برای مردان

اشاره کردیم که از عوارض قرص متادون برای مردان، کاهش میل و توانمندی جنسی است. مصرف متادون روی عملکرد جنسی مردان تأثیر مستقیمی می‌گذارد. این دارو در همان اوایل شروع مصرف، سبب کاهش هورمون تستوسترون می‌شود که این امر میل جنسی را در مدت زمان کوتاهی کم کرده و یا از بین می‌برد. مردانی که از متادون به صورت مکرر استفاده می‌کنند، با مشکلات و معضلاتی از جمله اختلال در نعوظ، انزال زودرس و کاهش تولید اسپرم روبرو می‌شوند. این عوارض بر روی روابط زناشویی و همچنین کیفیت زندگی مشترک اثر منفی شدیدی دارد. در ادامه شما را با ماهیت عوارض جنسی قرص متادون برای مردان بیشتر آشنا می‌کنیم:

  • کاهش میل جنسی (لیبیدو):
    زمانی که مردان اقدام به مصرف دائمی متادون می‌کنند، سطح هورمون تستوسترون در بدن آن‌ها کاهش می‌یابد و همین امر منجر به کاهش میل جنسی که همان لیبیدو است، می‌شود. تستوسترون همان هورمون مهمی است که نقش اساسی در افزایش میل مردان نسبت به فعالیت جنسی دارد.
  • اختلال در نعوظ:
    متادون سبب کاهش میزان جریان خون در بدن می‌شود و همچنین روی سیستم عصبی به شدت تأثیر می‌گذارد. این عوامل سبب می‌شوند تا آقایان با مشکلات نعوظ روبرو شوند.
  • انزال زودرس:
    متادون می‌تواند سبب تغییر در بخش کنترل عصبی مردان و مختل شدن عملکرد جنسی آن‌ها شود. بروز انزال زودتر از زمان مناسب در زمان برقراری رابطه جنسی، سبب سرخوردگی و ناتوانی فرد در کنترل شرایط خواهد شد.
  • کاهش تولید اسپرم:
    همانطور که به آن اشاره کردیم، از عوارض شربت متادون برای مردان از بین رفتن و یا کاهش زیاد سطح تستوسترون در بدن آن‌ها است. این تغییر در عملکرد هورمونی بدن، سبب کاهش تعداد اسپرم‌ها شده و فرد را مستعد عقیم شدن و ناتوانی در تولید اسپرم می‌کند.

عوارض جنسی قرص متادون برای مردان

جمع‌بندی

در این مقاله، سعی کردیم با بررسی عوارض قرص متادون برای مردان تاثیرات مخرب این دارو را معرفی کنیم و متوجه شدیم که این دارو تأثیرات جسمی، روانی و جنسی زیادی به خصوص برای مردان دارد. مصرف متادون سبب یبوست، تهوع و سردرد، مشکلات روانی مثل افسردگی و اضطراب و همچنین کاهش میل جنسی و اختلال در نعوظ می‌شود.
اگر شما یا یکی از عزیزانتان با سوء مصرف متادون روبرو هستید و در صدد یافتن راه‌حل مناسبی برای ترک متادون می‌باشید، به شما توصیه می‌کنیم از خدمات کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی استفاده کنید. تیم متخصص و دلسوز ما همواره آماده است تا با مشاوره و درمان‌های تخصصی، با بهترین کیفیت و تضمین ترک و در سریعترین زمان ممکن، شما را در مسیر بهبودی همراهی و حمایت کند. همین الان با مشاورین امین و دلسوز ما تماس بگیرید تا با انتخاب بهترین روش ترک متادون و بهره‌مندی از حمایت‌های تخصصی و پزشکی تیم مشاوران ما، اولین قدم‌ها را به سوی زندگی بهتر بردارید.

سوالات متداول درباره عوارض قرص متادون برای مردان

  1. قرص متادون برای مردان چه عوارضی دارد؟
    عوارض قرص متادون برای مردان و آسیب‌هایی که این دارو بر روی سلامت آقایان می‌گذارد، معمولا در سه دسته عوارض جسمی، عوارض روانی و عوارض جنسی قرار دارند.
  2. قرص متادون چه عوارض جسمی برای مردان دارد؟
    مردانی که از متادون استفاده می‌کنند، همواره پس از مدتی با مشکلات جسمانی متعددی مثل ، اختلالات گوارشی و ایجاد سوء هاضمه، یبوست، تهوع و استفراغ، خواب‌آلودگی،تعریق، کاهش اشتها، سردرد و سرگیجه، مشکلات تنفسی، افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون و درد های عضلانی و… رو به رو می‌شوند.
  3. قرص متادون چه عوارض روانی برای مردان دارد؟
     مهمترین عوارض روانی قرص متادون برای مردان افسردگی، اضطراب و تحریک‌پذیری است. اختلال در خواب، کاهش میل جنسی، گیجی و توهم از دیگر عوارض روانی قرص متادون بر مردان است

1403/06/19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 3 =