۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

برای ترک هروئین چه بخوریم

برای ترک هروئین چه بخوریم
آخرین تاریخ آپدیت: 1403/04/10
امتیاز به نوشته:
5/5

برخورداری از تغذیه سالم و متعادل برای بهبود علائم ترک اعتیاد و تسهیل سم زدایی امری ضروری است. مصرف آب، میوه و سبزیجات به اندازه کافی تاثیر بسزایی در فرایند ترک دارد. اگر تصمیم گرفته‌اید که این گام مهم را برای رسیدن به سلامتی بردارید، لازم است که از اهمیت روش تغذیه در سرعت بخشیدن به مراحل ترک هروئین غافل نشوید! در این مقاله به مهم‌ترین سوالات شما در این زمینه می‌پردازیم که عبارت است از:

  • غذاهای سالم برای ترک هروئین
  • غذاهای ممنوع در طول سم زدایی هروئین
  • ترک کردن هروئین در کلینیک چگونه انجام می‌شود؟

غذاهای سالم برای ترک هروئین

افراد معتاد به هروئین به دلیل تاثیرات عمیق این ماده بر بدن، مشکلات شدیدی را در رابطه با اشتها و وضعیت گوارشی تجربه می کنند. به همین دلیل، مهم‌ترین عامل برای موفقیت بیماران در طی کردن مراحل سم زدایی هروئین و ادامه مراحل درمان، بهبود شرایط جسمی و روانی بیماران است.

مهم‌ترین منابع غذایی برای تامین کمبودهای مواد مغذی بدن در حین سم زدایی هروئین عبارتند از:

آب

با این که آب جزو مواد غذایی به حساب نمی‌آید، اما نقش موثری در حفظ تعادل بدن در طول سم زدایی دارد. آبرسانی نقش موثری در دفع سموم بدن دارد و شرایط لازم برای جذب مواد غذایی مورد نیاز بدن را فراهم می‌آورد. متخصصان بر این باورند که مصرف روزانه 9 لیوان آب، برای تامین مایعات مورد نیاز بدن لازم و ضروری است.

برای ترک هروئین چه بخوریم

میوه و سبزیجات

مصرف میوه و سبزیجات تازه و سالم برای تامین ویتامین‌ها، فیتونوترینت‌ها و آنتی اکسیدان‌های لازم برای حفظ تعادل بدن اهمیت بسزایی دارد. خوشبختانه میوه‌های متنوعی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز وجود دارد، که می‌توانند جایگزین یکدیگر شوند.

به عنوان نمونه، اگر یک بیمار موز را دوست ندارد می‌تواند سیب را امتحان کند و یا اگر فردی با مصرف اسفناج مشکل دارد می‌تواند از خیار یا گوجه فرنگی به عنوان جایگزین استفاده کند. براساس توصیه متخصصان، مصرف پنج فنجان میوه در روز، نقش موثری در بهبود وضعیت سلامتی بیمارانی است که در حال ترک هستند. رنگارنگ کردن وعده‌های غذایی با استفاده از میوه‌ها و سبزیجاتی مانند کلم پیچ، آووکادو، کلم، توت آکای، نارگیل، بروکلی و اسفناج برای افزایش اشتهای بیماران موثر است.

پروتئین

پروتئین مهم‌ترین بخش تشکیل دهنده عضلات بدن است، بنابراین مصرف پروتئین کافی در طول سم زدایی نقش موثری در ترمیم بافت‌ها و سلول‌های بدن دارد. بهترین منابع برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن در طول سم زدایی عبارتند از ماهی سالمون، تخم مرغ آب پز، پنیر، ماست هستند.

براساس تحقیقات متخصصان مصرف غذاهای حاوی پروتئین در حین سم زدایی نقش موثری در کاهش هوس و تمایل به مصرف مجدد مواد مخدر است.

چربی های سالم

اهمیت مصرف چربی‌های سالم مانند (امگا 3) را نمی‌توان در طول دوره سم زدایی نادیده گرفت. مصرف چربی‌های سالم برای برخورداری از رژیم غذایی متعادل و کاهش علائم ترک ضروری است.

برخی از مهم‌ترین منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 شامل انواع مختلفی از ماهی‌ها به خصوص قزل آلا، شاه ماهی و صدف است. اگر به ماهی علاقه ندارید، می‌توانید این چربی‌های سالم را از دانه‌های کتان، دانه‌های چیا، روغن زیتون، آجیل، محصولات لبنی و گردو نیز تامین کنید.

بهترین غذاهای ترک هروئین

شکلات بخورید!

اگر از آن دسته افرادی هستید که از طعم شکلات لذت می‌برید، خبر خوش این است که مصرف شکلات بهترین «میان‌وعده» در فرایند ترک هروئین است. تحقیقات متخصصان نشان داده است که مصرف شکلات سبب افزایش هورمون اندروفین می‌شود که نقش موثری در ایجاد احساس خوب دارد. بی‌شک مصرف شکلات در طول دوره سم زدایی هروئین، نقش موثری در بهبود شرایط روانی بیماران و کاهش علائم ترک دارد.

غذاهای ممنوع در طول سم زدایی هروئین

در کنار مواد غذایی سالم و مغذی، غذاهای ناسالمی نیز وجود دارند که نباید در طول سم زدایی مورد استفاده قرار گیرند، چرا که سبب تشدید علائم ترک در طی سم زدایی بیماران می‌شوند. از آنجایی که بدن افراد معتاد دچار کمبودهای تغذیه ای شدید است، بیشتر این افراد در طول سم زدایی به غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی نیاز دارند.

معمولاً غذاهای ناسالم مملو از چربی و قندهای ناسالم هستند، که با ایجاد مشکلات گوارشی سبب افزایش میزان قند خون نیز می‌شوند. غذاهای تند نیز یکی از نامناسب‌ترین غذاها برای بیمارانی است که در حال طی مراحل سم زدایی هستند، زیرا طعم تند با تاثیرات نامطلوبی بر اشتهای بیماران همراه است.

ترک کردن هروئین در کلینیک چگونه انجام می‌شود؟

مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی یکی از معتبرترین مراکز ترک اعتیاد در کشور است که با گردآوری بهترین متخصصان حوزه ترک اعتیاد و امکانات کلینیکی و پاراکلینیکی پیشرفته در حال خدمت رسانی به بیماران است.

این مرکز در کنار خدمات دارو درمانی و روان درمانی، توجه ویژه‌ای نسبت به تغذیه بیماران دارد، بنابراین برنامه غذایی کلیه بیماران، براساس شرایط منحصر به فرد بیماران و نظارت متخصصان تغذیه تنظیم می‌شود. نقش تغذیه در بهبود عملکرد عاطفی، ذهنی و اجتماعی بیماران در هنگام ترک اعتیاد انکار ناپذیر است. بنابراین اگر برای ترک  به دریافت راهنمایی و کمک‌های تخصصی نیاز دارید، با همکاران ما در واحد مشاوره دکتر جوادی تماس حاصل فرمایید.

1403/04/10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 14 =