۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

داروی ترک شیشه

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/10/17
امتیاز به نوشته:
5/5

یکی از راه‌های ترک شیشه، استفاده از داروی ترک شیشه است. در این مطلب قصد داریم تا بطور خاص در مورد رویکرد دارودرمانی برای ترک شیشه صحبت کنیم.

متاسفانه در سال‌های اخیر، مرگ و میر ناشی از سوءمصرف شیشه به شدت افزایش پیدا کرده و به حد بحران رسیده است، بنابراین درمان اعتیاد به آن و مراجعه به یک مرکز ترک شیشه خوب مانند کلینیک دکتر جوادی از ضروریات است! اما ابتدا بیایید تا ببینیم اصلا شیشه چیست؟ شیشه یا همان مت آمفتامین در حقیقت یک ماده محرک قوی است که اوایل قرن 20 در آزمایشگاه تولید شد. این محرک موجب احساس سرخوشی و افزایش انرژی می‌شود. در مقایسه با آمفتامین، مقدار بیشتری از مت آمفتامین (در دوز برابر) به مغز می‌رسد، مدت اثر طولانی‌تری دارد و بطور قابل توجهی به سیستم عصبی مرکزی آسیب می‌زند.

روش‌های ترک شیشه متفاوت است؛ از جمله سم زدایی، کاربرد داروهای ترک شیشه و روان درمانی. در اینجا بهترین دارو برای ترک شیشه بررسی خواهد شد، اگر می‌خواهید مت آمفتامین را ترک کنید، این مطلب را بخوانید.

داروی ترک شیشه چیست؟

داروهای ترک شیشه، باید به ترک شیشه کمک کنند! اما نکته قابل توجه این است که هیچ دارویی برای اختلال مصرف مت آمفتامین وجود ندارد. یعنی دارویی که موجب کاهش سرعت سوءمصرف مت آمفتامین و جلوگیری از مرگ و میرهای ناشی از آن شود، در حال حاضر ابداع نشده است. اما داروهایی وجود دارند که جایگزین شیشه می‌شوند و یا اینکه علائم ترک را کاهش می‌دهند! در بخش بعدی به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

انواع داروهای ترک شیشه

در حال حاضر، داروهایی که برای اختلال مصرف مواد افیونی (از جمله شیشه) استفاده می‌شوند، عبارتند از :

  • متادون
  • بوپروپیون
  • نالتروکسان

داروی ترک شیشه نالتروکسان

این دارو از عملکرد شیشه و سایر مواد افیونی در مغز جلوگیری می‌کند و از آن برای درمان اختلال مصرف مواد افیونی و همچنین اختلال مصرف الکل استفاده می‌شود. در حقیقت نالتروکسان با مسدودکردن گیرنده‌های مواد افیونی در مغز، مانع اثرگذاری شیشه روی مغز می‌شود و از این طریق منجر به کاهش میل به این محرک خواهد شد. موفقیت نالتروکسان در این زمینه آن را به داروی ترک شیشه تضمینی تبدیل کرده است.

گفتنی است در بهترین مرکز ترک اعتیاد کشور یعتی کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی از این دارو برای درمان ترک شیشه استفاده می‌شود. نالتروکسان بصورت قرص، آمپول و ایمپلنت وجود دارد که هر سه شکل آن در مرکز دکتر جوادی کاربرد دارند. اگر شما فردی باشید که بصورت سهوی یا عمدی مصرف قرص نالتروکسان (که بصورت روازنه است) را فراموش می‌کنید، آمپول آن یا کاشت ایمپلنت نالتروکسان برای شما مناسب‌تر خواهد بود. تجویز آمپول این داروی ترک شیشه بصورت ماهیانه است و کاشت ایمپلنت نالتروکسان تنها یکبار انجام می‌شود و برای 3 تا 6 ماه بیمار از مزایای دارو برخوردار خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد روش نوین ترک اعتیاد “کاشت ایمپلنت نالتروکسان” به مطلب آن مراجعه کنید.

انواع داروهای ترک شیشه

داروی ترک شیشه بوپروپیون

نام دیگر این داروی ترک شیشه، ولبان است. این دارو خاصیت ضدافسردگی دارد و می‌توان گفت دارای خواصی مشابه مت آمفتامین است. در حقیقت بوپروپیون، با تحت تاثیر قرار دادن نوراپی نفرین و دوپامین (دو پیام رسان مغز که مرتبط با اعتیاد هستند)، موجب کاهش علائم ترک شیشه شده و در نتیجه میل به شیشه را کاهش می‌دهد یا جلوی سوءمصرف آن را می‌گیرد.

داروی ترک شیشه متادون

متاسفانه در بسیاری از  کمپ‌های ترک اعتیاد و در برخی مراکز اعتیاد، از این داروی شبه افیونی به عنوان داروی ترک شیشه استفاده می‌شود. متخصصین کلینیک دکتر جوادی به هیچ عنوان از متادون برای درمان اعتیاد استفاده نمی‌کنند. زیرا متادون خودش اعتیادآور است. متادون به گیرنده‌های مواد افیونی در مغز متصل شده و جایگزین شیشه می‌شود، فکر می‌کنید در نتیجه این امر چه اتفاقی می‌افتد؟ بله! در صورت تجویز ناصحیح این دارو یا سوءمصرف آن، فرد درگیر اعتیاد می‌شود. در حقیقت اعتیاد به متادون، جایگزین اعتیاد به شیشه می‌شود! بنابراین مشکل اصلی که اعتیاد است برطرف نخواهد شد.

بهترین دارو برای ترک شیشه

با توجه به مطالب گفته شده، حالا باید بدانید بهترین داروی ترک شیشه کدام است! بله نالتروکسان را می‌توان بهترین دارو برای درمان اختلال مصرف مت آمفتامین عنوان کرد. همانگونه که گفتیم این دارو مانند داروهای شبه افیونی عمل نمی‌کند و به گیرنده‌های مواد افیونی در مغز متصل نمی‌شود، بلکه آن‌ها را بطور کلی مسدود می‌کند و از این طریق می‌تواند میل به شیشه را کاهش دهد.

استفاده از دارو برای ترک شیشه کافی است؟

استفاده از داروها برای ترک ماده مخدر شیشه تنها نقشی جزئی در فرآیند ترک ندارد و کافی نیست. داروها تنها یک ابزار در ترک اعتیاد به شیشه هستند و باید در کنار مداخلات دیگر مثل مشاوره روانشناختی، حمایت گروهی، تغییر سبک زندگی، و تمرینات مدیریت استرس استفاده شوند. این داروها معمولاً برای کاهش علائم و آشفتگی‌های ذهنی که در فرآیند ترک ممکن است ایجاد شود، تجویز می‌شوند. اما اصولی‌ترین راه برای ترک، تصمیم قاطع به ترک، پشتیبانی خانواده و اطرافیان، و مشاوره حرفه‌ای است. در کل، استفاده از داروها باید تحت نظر پزشک و به ترکیب با سایر اقدامات ترکیبی انجام شود تا فرآیند ترک موفقیت‌آمیزتر و دائمی‌تر باشد.

باید توجه داشته باشید که دارودرمانی تنها بخشی از برنامه جامع درمان است. اگر فقط دارو درمانی (استفاده از داروی ترک شیشه) کنید و از سم زدایی و روان درمانی غافل شوید، نمی‌توان گفت بطور تضمینی ترک کرده‌اید! اما داروی ترک شیشه می‌تواند فرایند درمان اعتیاد را ایمن‌تر و آسان‌تر کند و از شدت علائم ترک تا حد زیادی بکاهد. اما برنامه جامع درمانی را چگونه می‌توان دریافت کرد؟

دریافت کمک حرفه ای برای ترک شیشه

برای دریافت برنامه جامع درمانی که متناسب با نیازهای بدن شما باشد، توصیه می‌شود تا به یک مرکز ترک اعتیاد خوب در تهران، مانند کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی مراجعه کنید. متخصصین این مرکز با بهره‌گیری از روش‌های نوین درمان اعتیاد و ارزیابی جسمی و روانی شما به درمان اعتیادتان خواهند پرداخت. می‌خواهید شیشه را ترک کنید؟! کافیست همین حالا با ما تماس بگیرید و از خدمات درمانی مرکز دکتر جوادی بهره ببرید.

1402/10/17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 6 =