ترک متادون

ترک اعتیاد متادون - کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی

متادون نحوه واکنش مغز و سیستم عصبی شما به درد را تغییر و تسکین می‌دهد. اگر درد زیادی در اثر آسیب دیدگی، جراحی یا بیماری طولانی مدت دارید، ممکن است پزشک برای درمان درد شما، متادون تجویز کند. طی چند سال گذشته تعداد افرادی که برای متادون نسخه پزشک دریافت کرده‌اند، به طرز چشمگیری افزایش یافته است. این دارو نه تنها بسیار اعتیاد آور است، بلکه یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر ناشی از اوردوز با مواد افیونی است. در نتیجه پزشک باید هنگام تجویز داروی متادون، مراقب شما باشد، زیرا مصرف آن در طولانی مدت ممکن است منجر به اعتیاد و وابستگی بیمار شود که در اینصورت شخص باید سریعاً برای شروع دوره درمانی ترک متادون به مراکز تخصصی ترک اعتیاد مراجعه کند.

متادون

متادون یک شبه افیون مصنوعی است که در آزمایشگاه از مواد شیمیایی ساخته می‌شود. این ماده بصورت خالص یک پودر بلوری سفید است. غالباً از متادون به عنوان یک داروی نگهدارنده برای کنترل علائم ترک اعتیاد کسانیکه مصرف بالای مواد مخدر داشته‌اند، به کار برده می‌شود. با این حال متادون عامل بیش از 30 درصد از مرگ‌های ناشی از سوء مصرف مواد همراه با مسکن می‌باشد. با این وجود، تجویزهای این دارو با نسخه‌های واقعی فقط حدود 2 درصد است. این آمار به تنهایی علت این امر را روشن می‌کند که چرا ترک متادون، ضروری تر از گذشته است.

علائم و نشانه‌های اعتیاد به متادون

متادون یک ماده مخدر طولانی مدت است، به این معنی که خیلی بیشتر از مواد مخدر کوتاه مدت، مواد مخدر طبیعی (هروئین) و مواد افیونی نیمه مصنوعی (اکسی کدون / هیدروکودون) در بدن می‌ماند. نیمه عمر متادون از 24 تا 55 ساعت است. در حالی که نیمه عمر هروئین تنها سه تا هشت دقیقه است. فرد مصرف کننده ممکن است بدون در نظر گرفتن اینکه هنوز ماده متادون در بدن اوست، ناخواسته دوز کشنده‌ای از متادون را مصرف کند. اثرات متادون بر روی بدن اغلب شبیه به هروئین است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• خواب آلودگی، ضعف و سستی بدن
  • کاهش حافظه و اختلال حواس
  • خشکی دهان و سردرد
  • ضربان قلب نامنظم
  • خارش بدن

خطرات سوء مصرف متادون

علی رغم هدف پزشکی، متادون پتانسیل بالایی برای سوءاستفاده دارد و ممکن است منجر به وابستگی شدید فرد مصرف کننده شود. اهمیت ترک متادون صرفاً در کمک به افراد و بهبود وضعیت کلی آنها نیست، بلکه می‌تواند زندگی فرد مصرف کننده (معتاد) را نجات دهد، زیرا سوء مصرف متادون خطرات مختلفی با خود به همراه دارد. سوء مصرف متادون چه به صورت خودسرانه باشد و یا به خاطر تجویز پزشک در برنامه های جایگزینی برای ترک مواد مخدر دیگر، نیاز به درمان ترک قرص متادون در اسرع وقت دارد. به خاطر عوارض خطرناکی که متادون دارد سوء مصرف آن در هر بار استفاده می‌تواند منجر به اوردوز کشنده شود.

برخی از خطرات مصرف متادون:

• خطا به هیچ عنوان جایز نیست: مرز بین دوز “توصیه شده” متادون و دوز خطرناکش بسیار کم است. این بدان معناست افرادی که بدون نسخه پزشک یا بدون نظارت دارو را سوء مصرف می‌کنند، ممکن است روی داروی متادون اوردوز کنند، بدون اینکه متوجه باشند در چه وضعیت خطرناکی قرار دارند.
  • خطرات بیشتر: از آنجایی که حالت سرخوشی متادون بسیار سریعتر از تأثیرات کامل این ماده روی بدن، از بین می‌روند، افرادی که به قرص یا شربت متادون اعتیاد پیدا می‌کنند، به انباشت مقادیر در سیستم بدن خود ادامه می‌دهند و اگر فرد بیمار بیش از سه بار در روز متادون مصرف کند، آخرین دوز از سیستم بدن آنها پاک نمی‌شود، حتی اگر حالت سرخوشی ناشی از مصرف آن دیگر وجود نداشته باشد و این امر می‌تواند به مشکلات خطرناک تنفسی منجر شود.
  • مشکلات ریتم قلبی: مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از این مخدر ممکن است الگوهای ریتم قلب را مختل کند. این بدان معنی است که بیماران در معرض ابتلا به آریتمی‌های بالقوه کشنده قرار دارند.
  • تداخل دارویی: استفاده از متادون به خودی خود به اندازه کافی خطرناک است، اما هنگامی که با سایر داروهای ضد افسردگی، آرامبخش‌ها یا مسکن‌های تجویزی ترکیب شود خطر اوردوز به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

بهترین روش ترک مصرف متادون

پتانسیل اعتیاد آوری متادون همراه با نیمه عمر طولانی آن و همچنین استعداد بروز مشکلات سلامتی درازمدت به خوبی این مطلب را روشن می‌کند که چرا مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد متادون بسیار مهم است. در حالی که یافتن مرکز تخصصی ترک واقعی متادون با امکان بستری شدن شبانه روزی، در نظر اول ایده آل به نظر نرسد! با این حال چنین مرکزی مزایای آشکاری به دنبال دارد. اگر فردی بخواهد به تحولی پایدار دست یابد و زندگی سالمی داشته باشد، به بیش از یک دوره طولانی پاکی نیاز دارد. او باید درک کند که استرس، خوشحالی و سایر محرکها می‌تواند منجر به مصرف مجدد مواد مخدر شود. راههای دفع متادون از بدن به دو صورت سم زدایی تدریجی و سم زدایی سریع می باشد. که

سم زدایی تدریجی بدن از متادون

علائم ترک متادون شدید است و شخصی که از می‌خواهد مصرف متادون خود را قطع کند، باید با نظارت یک متخصص ترک اعتیاد سعی در مدیریت روند درمان  کند. هنگام سم زدایی تدریجی بدن از متادون، به افراد فرصتی داده می‌شود که علاوه بر اعتیاد جسمی، بر اعتیاد روانی به متادون نیز غلبه کنند. همچنین در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دکتر جوادی سم زدایی تدریجی متادون در مقایسه با برنامه‌های درمانی کوتاه مدت، همواره نتایج بهتری از خود نشان داده‌اند. این امر در درجه اول به این دلیل است که سم زدایی تدریجی بصورت بستری این امکان را به شخص مصرف کننده می‌دهد که به زندگی سالم در یک محیط امن عادت کنند.

اگر شما یا از نزدیکان شما با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنید، به یاد داشته باشید که برنامه های حرفه ای سم زدایی متادون کلینیک دکتر جوادی در دسترس هستند. در اسرع وقت با ما تماس بگیرید تا یک برنامه توانبخشی متادون را با توجه به شرایط جسمی و روحی هر فرد، به شما معرفی کنیم.

سم زدایی سریع بدن از متادون

ترک مصرف متادون با روش سم زدایی فوق سریع در کلینیک دکتر جوادی، پس از انجام معاینات پزشکی، آزمایشات اعتیاد و همچنین بر اساس دوز متادون و مدت زمان مصرف آن توسط پزشکان متخصص سم زدایی و تحت نظارت کامل کادر پزشکی با بهترین خدمات درمانی و هتلینگ برای بیماران انجام می‌گیرد. شرایط انجام سم زدایی سریع بدن از متادون با توجه به نتایج آزمایشات اعتیاد و شرایط جسمی بیمار مشخص می‌گردد.

در کلینیک دکتر جوادی هنگام سم زدایی بدن بیمار از متادون، ابتدا او را با داروهای روانپزشکی بیهوش کرده و سپس داروهایی که خاصیت ضد مخدری دارند را از طریق سرم به بیمار تزریق می‌کنند. تمام این داروهای ضد مخدر به گیرنده‌های مخدر مغز چسبیده و مواد مخدرهایی که روی گیرنده‌های مغز بیمار نشسته را پاک و از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌کنند.

علائم ترک اعتیاد متادون

فردی که از اعتیاد به متادون رنج می‌برد، ممکن است در هنگام قطع مصرف متادون: تمایل شدید به مصرف، تحریک پذیری، اضطراب، تپش قلب و سایر علائم ترک متادون را تجربه کند. علائم و نشانه های جسمی هنگام ترک قطعی متادون مشابه علائم ترک هروئین است و ممکن است شخص تمام علائم زیر را داشته باشد:

• مشکلات خواب
  • گیجی
  • مشکل در تنفس
  • تعریق شدید
  • درد عضلانی

هنگامی که فرد مصرف داروی متادون را متوقف می‌کند، بدن و ذهن او علائمی را تجربه می‌کنند و می‌خواهند دوباره متادون را به سیستم خود بازگردانند. این عکس‌العمل بدن به عنوان ترک متادون شناخته می‌شود. برداشت متادون می‌تواند به اندازه‌ای شدید باشد که باعث عود و لغزش بیمار گردد و ممکن است برخی از علائم زیر را شامل شود:

• هوس متادون شدید
  • اضطراب، بی قراری و اضطراب
  • آبریزش بینی
  • لرز و گرگرفتگی
  • بی‌خوابی و اضطراب
  • چشمان اشک آور یا آبکی افزایش یافته است
  • درد عضلانی یا درد مفاصل

چه کسانی از متادون برای ترک اعتیاد استفاده می‌کنند؟

بیشتر افرادی که متادون برای آنها تجویز شده است به دلیل اعتیاد به داروهای افیونی تحت درمان قرار گرفته‌اند. این درمان شامل افرادی می‌شود که به مواد افیونی غیرقانونی اعتیاد دارند، مانند: هروئین و همچنین مواد مخدر از قبیل اکسی کدون ، فنتانیل و هیدرومورفون. متادون همچنین گاهی اوقات به منظور تسکین درد برای افرادی که درد مزمن شدید دارند یا دچار علائم شدید ترک مواد افیونی هستند، تحت نظر پزشک برای بیمار تجویز می‌شود.

زنانی که مرتباً از داروهای افیونی استفاده می‌کنند و باردار هستند، اغلب برای محافظت از جنین با متادون درمان می‌شوند. برداشت مواد افیونی خطر سقط جنین یا تولد زودرس را افزایش می‌دهد. ترک اعتیاد با داروی متادون باید تحت نظر پزشک و در کلینیک ترک اعتیاد صورت گیرد. در غیر این صورت ممکن است فرد به جای اعتیاد به ماده ی اولیه، به متادون هم اعتیاد پیدا کند.

مشکلات برنامه‌های جایگزینی متادون

افرادی که از شربت متادون و یا قرص متادون برای غلبه بر اعتیاد به هروئین یا تریاک استفاده می‌کنند، به دلیل سابقه قبلی وابستگی به مواد افیونی در معرض خطر سوء استفاده قرار دارند. سوء مصرف قرص یا شربت متادون ممکن است منجر به افزایش تحمل شود! به این معنی که فرد برای بدست آوردن نتایج مشابه به مواد مخدر، نیاز بیشتری به دوز بالای متادون دارد. آنچه بسیاری از مردم درک نمی‌کنند این است که یک قرص 10 میلی گرم متادون می‌تواند تا پنج روز در بدن باقی بماند.

کلینیک های مختلفی وجود دارد که سعی دارند از طریق تجویز متادون با وابستگی به مواد افیونی مبارزه کنند. ذهنیت پشت این رویه ساده است؛ در حالی که به مصرف کننده، دارویی جایگزین داده می‌شود، همزمان مشاوره نیز دریافت می‌کند. با این حال اگرچه در اکثر اوقات مشاوره اعتیاد وجود دارد اما باید به این نکته مهم توجه داشت که در این رویه‌ها که دارو کماکان به بدن می‌رسد؛ ذهن و بدن هنوز وابسته به مواد باقی می‌ماند.

شخصی که از اختلال مصرف مواد مخدر رنج می‌برد، ممکن است بدون توجه به تأثیرات منفی آن بر زندگی خود، از متادون برای درمان اعتیاد خود استفاده کند. اما با توجه به همه خطرات ناشی از مصرف متادون و اینکه چقدر این ماده اعتیادآور است، قطعا کسی نمی‌تواند استدلال محکمی مبنی بر مفید بودن این روش‌های جایگزینی متادون با مواد مخدر داشته باشد. این ایده بیشتر مناسب جایگزینی مواد غیرقانونی و سود رسانی به قاچاقچیان مواد مخدر با یک داروی قانونی است؛ این جایگزینی قطعا به افرادی که درگیر اعتیاد هستند، کمکی نمی‌کند! چون تنها نوع مواد مصرفی بیمار تغییر کرده است! برنامه های جایگزینی متادون فقط اعتیاد فرد را از ماده‌ای به ماده مخدر دیگر تغییر می‌دهد و پس از آن فرد به توانبخشی از متادون نیاز پیدا می‌کند.

خدمات مرتبط
چگونه متادون را ترک کنیم؟

بهترین روش ترک متادون مراجعه به مراکز روانپزشکی و ترک اعتیاد می‌باشد. به دلیل شبه مخدر بودن متادون تمام دوره درمان اعتیاد باید تحت نظر روانپزشک و روانشناس متخصص صورت گیرد، در غیر این صورت بیمار دچار لغزش گردیده و مجدد دچار اعتیاد می‌گردد.

ترک متادون چند روز طول میکشد؟

مدت زمان و طول دوره ترک اعتیاد متادون بستگی به مقدار مصرف متادون و شرایط روحی و جسمی بیمار دارد، یک هفته تا سه هفته طول می‌کشد.

ترک متادون چگونه است؟

ترک متادون در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی بصورت سم زدایی سریع و تدریجی با داروهای روانپزشکی توسط کادر مجرب صورت می‌گیرد.

ایا متادون برای ترک تریاک خوب است؟

خیر. متادون نوعی شبه مخدر است. در صورت استفاده از آن برای ترک اعتیاد تنها نوع مصرف بیمار تغییر میکند! همچنین شدت وابستگی بسیار بالایی دارد.