ترک متادون

ترک اعتیاد متادون - کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی

متادون نحوه واکنش مغز و سیستم عصبی شما به درد را تغییر و تسکین می‌دهد. اگر درد زیادی در اثر آسیب دیدگی، جراحی یا بیماری طولانی مدت دارید، ممکن است پزشک برای درمان درد شما، متادون تجویز کند. طی چند سال گذشته تعداد افرادی که برای متادون نسخه پزشک دریافت کرده‌اند، به طرز چشمگیری افزایش یافته است. این دارو نه تنها بسیار اعتیاد آور است، بلکه یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر ناشی از اوردوز با مواد افیونی است. در نتیجه پزشک باید هنگام تجویز داروی متادون، مراقب شما باشد، زیرا مصرف آن در طولانی مدت ممکن است منجر به اعتیاد و وابستگی بیمار شود که در اینصورت شخص باید سریعاً برای شروع دوره درمانی ترک متادون به مراکز تخصصی ترک اعتیاد مراجعه کند.

متادون

متادون یک شبه افیون مصنوعی است که در آزمایشگاه از مواد شیمیایی ساخته می‌شود. این ماده بصورت خالص یک پودر بلوری سفید است. غالباً متادون به عنوان یک داروی نگهدارنده برای کنترل علائم ترک اعتیاد کسانیکه مصرف بالای مواد مخدر داشته‌اند، به کار برده می‌شود. با این حال متادون عامل بیش از 30 درصد از مرگ‌های ناشی از سوء مصرف مواد همراه با مسکن می‌باشد. با این وجود، تجویزهای این دارو با نسخه‌های واقعی فقط حدود 2 درصد است. این آمار به تنهایی علت این امر را روشن می‌کند که چرا ترک متادون، ضروری‌تر از گذشته است.

علائم و نشانه‌های اعتیاد به متادون

متادون یک ماده مخدر با اثر طولانی مدت است، به این معنی که خیلی بیشتر از مواد مخدرهای با اثر کوتاه مدت، مواد مخدر طبیعی (هروئین) و مواد افیونی نیمه مصنوعی (اکسی کدون / هیدروکودون) در بدن می‌ماند. نیمه عمر متادون از 24 تا 55 ساعت است. در حالی که نیمه عمر هروئین تنها سه تا هشت دقیقه است. فرد مصرف‌کننده ممکن است بدون در نظر گرفتن اینکه هنوز ماده متادون در بدن اوست، ناخواسته دوز کشنده‌ای از متادون را مصرف کند. اثرات متادون بر روی بدن اغلب شبیه به هروئین است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• خواب آلودگی، ضعف و سستی بدن
  • کاهش حافظه و اختلال حواس
  • خشکی دهان و سردرد
  • ضربان قلب نامنظم
  • خارش بدن

خطرات سوء‌مصرف متادون

علی‌رغم هدف پزشکی، متادون پتانسیل بالایی برای سوءاستفاده دارد و ممکن است منجر به وابستگی شدید فرد مصرف‌کننده شود. اهمیت ترک متادون صرفاً در کمک به افراد و بهبود وضعیت کلی آنها نیست، بلکه می‌تواند زندگی فرد مصرف‌کننده (معتاد) را نجات دهد، زیرا سوء‌مصرف متادون خطرات مختلفی با خود به همراه دارد. سوء‌مصرف متادون چه به صورت خودسرانه باشد و یا برای ترک مواد مخدر دیگر در برنامه‌های جایگزینی ترک مواد مخدر توسط پزشک تجویز شده باشد، نیاز به درمان ترک قرص متادون در اسرع وقت دارد. به خاطر عوارض خطرناکی که متادون دارد سوء مصرف آن در هر بار استفاده می‌تواند منجر به اوردوز کشنده شود.

برخی از خطرات مصرف متادون:

• خطا به هیچ عنوان جایز نیست: مرز بین دوز “توصیه شده” متادون و دوز خطرناکش بسیار کم است. این بدان معناست افرادی که بدون نسخه پزشک یا بدون نظارت دارو را مصرف می‌کنند، ممکن است با داروی متادون اوردوز کنند، بدون اینکه متوجه باشند در چه وضعیت خطرناکی قرار دارند.
  • خطرات بیشتر: حالت سرخوشی متادون بسیار سریع‌تر از تأثیرات مخرب این ماده روی بدن از بین می‌رود. برای همین افرادی که به قرص یا شربت متادون اعتیاد پیدا می‌کنند برای رسیدن به حالت سرخوشی مجدد تعداد دفعات مصرف را افزایش می‌دهند و این کار باعث انباشت اثرات مخرب متادون می‌شود که می‌تواند منجر به مشکلات خطرناک تنفسی شود.
  • مشکلات ریتم قلبی: مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از این مخدر ممکن است الگوهای ریتم قلب را مختل کند. این بدان معنی است که بیماران در معرض ابتلا به آریتمی‌های بالقوه کشنده قرار دارند.
  • تداخل دارویی: استفاده از متادون به خودی خود به اندازه کافی خطرناک است، اما هنگامی که با سایر داروهای ضد افسردگی، آرامبخش‌ها یا مسکن‌های تجویزی ترکیب شود، خطر اوردوز به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

بهترین روش ترک مصرف متادون

پتانسیل اعتیاد‌آوری متادون همراه با نیمه عمر طولانی آن و همچنین استعداد بروز مشکلات سلامتی درازمدت، به خوبی این مطلب را روشن می‌کند که چرا مراجعه به کلینیک برای ترک اعتیاد متادون بسیار مهم است. در حالی که ممکن است یافتن مرکز تخصصی ترک واقعی متادون با امکان بستری شدن شبانه روزی، در نظر اول ایده آل به نظر نرسد! با این حال چنین مرکزی مزایای آشکاری به دنبال دارد.

اگر فرد درگیر اعتیاد بخواهد به تحولی پایدار دست یابد و زندگی سالمی داشته باشد، به بیش از یک دوره طولانی پاکی نیاز دارد. او باید درک کند که استرس، خوشحالی و سایر محرکها می‌تواند منجر به مصرف مجدد مواد مخدر شود. راههای دفع متادون از بدن به دو صورت سم زدایی تدریجی و سم زدایی سریع می باشد.

سم‌زدایی تدریجی بدن از متادون

علائم ترک متادون شدید است و شخصی که می‌خواهد مصرف متادون خود را قطع کند، باید با نظارت یک متخصص ترک اعتیاد روند درمان را مدیریت کند. هنگام سم‌زدایی تدریجی بدن از متادون، به افراد فرصت داده می‌شود که علاوه بر اعتیاد جسمی، بر اعتیاد روانی به متادون نیز غلبه کنند.

همچنین در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دکتر جوادی سم‌زدایی تدریجی متادون در مقایسه با برنامه‌های درمانی کوتاه مدت، همواره نتایج بهتری از خود نشان داده‌اند. این امر در درجه اول به این دلیل است که سم زدایی تدریجی بصورت بستری این امکان را به شخص مصرف‌کننده می‌دهد که به زندگی سالم در یک محیط امن عادت کنند.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنید، به یاد داشته باشید که برنامه‌های حرفه‌ای سم‌زدایی متادون کلینیک دکتر جوادی در دسترس هستند. در اسرع وقت با ما تماس بگیرید تا یک برنامه توانبخشی متادون را با توجه به شرایط جسمی و روحی هر فرد، به شما معرفی کنیم.

سم‌زدایی سریع بدن از متادون

ترک مصرف متادون با روش سم زدایی فوق سریع در کلینیک دکتر جوادی، پس از انجام معاینات پزشکی، آزمایشات اعتیاد و همچنین بر اساس دوز متادون و مدت زمان مصرف آن توسط پزشکان متخصص سم زدایی و تحت نظارت کامل کادر پزشکی با بهترین خدمات درمانی و هتلینگ برای بیماران انجام می‌گیرد. شرایط انجام سم زدایی سریع بدن از متادون با توجه به نتایج آزمایشات اعتیاد و شرایط جسمی بیمار مشخص می‌گردد.

در کلینیک دکتر جوادی هنگام سم زدایی بدن بیمار از متادون، ابتدا او را با داروهای روانپزشکی بیهوش کرده و سپس داروهایی که خاصیت ضد مخدری دارند را از طریق سرم به بیمار تزریق می‌کنند. تمام این داروهای ضد مخدر به گیرنده‌های مخدر مغز چسبیده و مواد مخدرهایی که روی گیرنده‌های مغز بیمار نشسته را پاک و از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌کنند.

علائم ترک اعتیاد متادون

فردی که از اعتیاد به متادون رنج می‌برد، ممکن است در هنگام قطع مصرف متادون: تمایل شدید به مصرف، تحریک پذیری، اضطراب، تپش قلب و سایر علائم ترک متادون را تجربه کند. علائم و نشانه‌های جسمی هنگام ترک قطعی متادون مشابه علائم ترک هروئین است و ممکن است شخص تمام علائم زیر را داشته باشد:

• مشکلات خواب
  • گیجی
  • مشکل در تنفس
  • تعریق شدید
  • درد عضلانی

هنگامی که فرد مصرف داروی متادون را متوقف می‌کند، بدن و ذهن او علائمی را تجربه می‌کنند و می‌خواهند دوباره متادون را به سیستم خود بازگردانند. علائم ترک متادون می‌تواند به اندازه‌ای شدید باشد که باعث عود و لغزش بیمار گردد و ممکن است برخی از علائم زیر را شامل شود:

• تمایل شدید به مصرف متادون
  • بی قراری و اضطراب
  • آبریزش بینی
  • لرز و گرگرفتگی
  • بی‌خوابی
  • چشمان اشک آور یا آبکی افزایش یافته است
  • درد عضلانی یا درد مفاصل

چه کسانی از متادون برای ترک اعتیاد استفاده می‌کنند؟

بیشتر افرادی که متادون برای آنها تجویز شده است به دلیل اعتیاد به داروهای افیونی تحت درمان قرار گرفته‌اند. این درمان شامل افرادی می‌شود که به مواد افیونی غیرقانونی اعتیاد دارند، مانند: هروئین و همچنین مواد مخدر از قبیل اکسی کدون، فنتانیل و هیدرومورفون. متادون همچنین گاهی اوقات به منظور تسکین درد برای افرادی که درد مزمن شدید دارند یا دچار علائم شدید ترک مواد افیونی هستند، تحت نظر پزشک برای بیمار تجویز می‌شود.

در خانم‌های باردار مصرف مواد افیونی خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش می‌دهد، به همین دلیل ممکن است پزشک در این دوران متادون را جایگزین کند. ترک اعتیاد با داروی متادون باید تحت نظر پزشک و در کلینیک ترک اعتیاد صورت گیرد، در غیر این صورت ممکن است فرد به جای اعتیاد به ماده ی اولیه به متادون هم اعتیاد پیدا کند.

مشکلات برنامه‌های جایگزینی متادون

افرادی که از شربت متادون و یا قرص متادون برای غلبه بر اعتیاد به هروئین یا تریاک استفاده می‌کنند، به دلیل سابقه قبلی وابستگی به مواد افیونی در معرض خطر سوء مصرف قرار دارند. سوء مصرف قرص یا شربت متادون ممکن است منجر به افزایش تحمل شود! به این معنی که فرد برای بدست آوردن نتایج مشابه به مواد مخدر، نیاز بیشتری به دوز بالای متادون دارد. آنچه بسیاری از مردم درک نمی‌کنند این است که یک قرص 10 میلی‌گرم متادون می‌تواند تا پنج روز در بدن باقی بماند.

کلینیک‌های مختلفی وجود دارد که سعی دارند از طریق تجویز متادون با وابستگی به مواد افیونی مبارزه کنند. ذهنیت پشت این رویه ساده است؛ در حالی که به مصرف‌کننده دارویی جایگزین داده می‌شود، همزمان مشاوره نیز دریافت می‌کند. با این حال اگرچه در اکثر اوقات مشاوره اعتیاد وجود دارد اما باید به این نکته مهم توجه داشت که در این رویه‌ها که دارو کماکان به بدن می‌رسد؛ ذهن و بدن هنوز وابسته به مواد باقی می‌ماند.

شخصی که از اختلال مصرف مواد مخدر رنج می‌برد، ممکن است بدون توجه به تأثیرات منفی آن بر زندگی خود، از متادون برای درمان اعتیاد خود استفاده کند. اما با توجه به همه خطرات ناشی از مصرف متادون و اینکه چقدر این ماده اعتیادآور است، قطعاً کسی نمی‌تواند استدلال محکمی مبنی بر مفید بودن روش‌ جایگزینی متادون با مواد مخدر داشته باشد.

روش درمان جایگزینیی با متادون قطعاً به افرادی که درگیر اعتیاد هستند، کمکی نمی‌کند؛ چون تنها نوع مواد مصرفی بیمار تغییر می‌کند! برنامه‌های جایگزینی متادون فقط اعتیاد فرد را از ماده‌ای به ماده مخدر دیگر تغییر می‌دهد و پس از آن فرد به توانبخشی از متادون نیاز پیدا می‌کند که خود آن درمانی طاقت‌فرساتر نیاز دارد.

خدمات مرتبط
چگونه متادون را ترک کنیم؟

بهترین روش ترک متادون مراجعه به مراکز روانپزشکی و ترک اعتیاد می‌باشد. به دلیل شبه مخدر بودن متادون تمام دوره درمان اعتیاد باید تحت نظر روانپزشک و روانشناس متخصص صورت گیرد، در غیر این صورت بیمار دچار لغزش گردیده و مجدد دچار اعتیاد می‌گردد.

ترک متادون چند روز طول میکشد؟

مدت زمان و طول دوره ترک اعتیاد متادون بستگی به مقدار مصرف متادون و شرایط روحی و جسمی بیمار دارد، یک هفته تا سه هفته طول می‌کشد.

ترک متادون چگونه است؟

ترک متادون در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی بصورت سم زدایی سریع و تدریجی با داروهای روانپزشکی توسط کادر مجرب صورت می‌گیرد.

آیا متادون برای ترک تریاک خوب است؟

خیر. متادون نوعی شبه مخدر است. در صورت استفاده از آن برای ترک اعتیاد تنها نوع مصرف بیمار تغییر میکند! همچنین شدت وابستگی بسیار بالایی دارد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

پارسا راد
1.07.1399

سلام وقت بخیر.تریاک مصرف میکردم حدودا 12سال.از شش ماه پیش متادون رو جایگزین کردم.تقریبا در روز بیشتر از 10cc استفاده داشتم.به مرور کم کردم تا دوماه پیش رسوندم به 1cc.5روزه که قطع کردم متادون رو.البته زیر نظر پزشک هم نبودم.ممنون میشم اگه بتونيد راهنماييم کنین برای ادامه کار.

سلام وقت بخیر
    پیشنهاد می‌کنیم که حتما برای درمان و قطع مصرف به پزشک متخصص مراجعه کنید. برای این دریافت اطلاع از روش‌های درمان می‌توانید با مشاوران ما در کلینیک دکتر جوادی تماس بگیرید.

پویا مولایی
3.07.1399

من بعداز شش ماه بامصرف روزی سه قرص بیست میلی گرمی گذاشتمش کنار الحمدلله

12.07.1399

سلام دوست عزیز
    ممنون که تجربیاتتون را با ما به اشتراک گذاشتید.
    سلامت و موفق باشید.

حمید مقدم
5.07.1399

درود و خسته نباشید…من دوهفته هست که با کمک قرص متادون تریاک رو ترک کردم و به پیشنهاد یکی از دوستان میخوام متادون رو کنار بزارم و به جای متادون از کلونیدین استفاده کنم..با توجه به اینکه متادون تا چند روز توی بدن موندگار هست من از چند ساعت بعد از آخرین میزان قرص متادونی که خوردم میتونم کاونیدین رو جایگزین کنم؟؟؟مثلا امروز و دیروز کلا یک چهارم قرص متادون پنج میلیگرم مصرف کردم..به نظر شما میتونم از فردا صبح کلونیدین دو دهم را شروع کنم و اختلال ایجاد نمیکنه؟؟؟

سلام وقت بخیر
    داروهایی مثل کلونیدین و متادون عوارض مختلفی دارند که مصرف آن ها با هم احتمال افزایش این عوارض را بالا می‌برد، حتما برای شروع درمان و ترک مصرف با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا پس از معاینه و بررسی وضعیت شما برنامه درمانی مناسب برای ترک با کمترین عوارض را به شما ارائه دهند.

احمد حسینی
12.07.1399

سلام خسته نباشید خیلی بیخوابی و دردمیکشم شب هنگام بخصوص وقتی بقیه خانوادم میخوابم الان یک راهکار خوب می‌خوام ممنونم

سلام دوست عزیز
    لطفاً برای مدیریت ترک متادون با پزشک مشورت کنید. برای اطلاع از نحوه درمان در کلینیک دکتر جوادی می‌توانید با شماره 41 22 22 22 – 021 تماس بگیرید، همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما خواهند بود.