علائم ترک هروئین

آرام بخش‌ها از طریق آرام کردن سیستم عصبی بیمار عمل می‌کنند و بسیاری از اثرات آن‌ها مشابه الکل است. از آنجایی که این دسته از داروها در کاهش اضطراب بسیار موفق هستند، معمولاً از آن‌ها سوء استفاده می‌شود، که در اینصورت، قطع مصرف داروی آرام بخش می‌تواند منجر به بروز علائم ترک در فرد شود. اما این علائم شامل چه مواردی است؟

علائم ترک هروئین

نشانه های ترک هروئین زمانی رخ می‌دهد که شما از نظر جسمی به هروئین وابسته شده باشید و بخواهید مصرف هروئین را به طور ناگهانی قطع کنید و یا دوز مصرفی هروئین را کاهش دهید. در حقیقت علت بروزعلائم ترک هروئین، سازگاری جسمی و ذهنی بدن شما به حضور هروئین است. هنگامی که مصرف هروئین را متوقف کنید، بدن شما که به بودن آن عادت کرده است، در مقابل عدم حضور هروئین از خود واکنش نشان خواهد داد و این واکنش بصورت نشانه های ترک هروئین ظاهر می‌شود. برخی از این علائم بسیار ناخوشایند و ناراحت کننده هستند و مقابله با آن‌ها برای شخص شما می‌تواند چالش برانگیز باشد. اما آگاهی از چرایی بوجود آمدن آن‌ها و دریافت برنامه درمانی متناسب با شرایط فیزیکی و روانی شما به بهبود علائم مذکور کمک زیادی می‌کند.

عوامل موثر بر علائم ترک هروئین داروی آرام بخش

علائم ترک هروئین به این دلیل رخ می‌دهد که هروئین بر عملکرد بدن و مغز شما تاثیر گذاشته و آن را تغییر می‌دهد. هروئین یک تضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی( عملکرد مغز و بدن شما را کند می‌کند) است. مغز شما با مصرف هروئین، شروع به تکیه بر این ماده برای عملکرد طبیعی خود می کند. حال تصور کنید که برای ترک هروئین اقدام کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟!  مغز شما باید دوباره تنظیم شود و این فرایند می‌تواند منجر به نشانه های ترک هروئین ناراحت کننده شود.

عوامل متعددی وجود دارد که در بروز علائم ترک هروئین نقش دارند، از جمله:

• مدت زمانی که از هروئین استفاده کرده‌اید
  • مقدار هروئینی که معمولا مصرف می‌کنید
  • روش مصرف هروئین (تزریق، کشیدن، خرخره کردن)
  • سلامت جسمی و سلامت روان شما
  • این که آیا از مواد مخدر دیگری استفاده می‌کنید یا خیر

علائم ترک هروئین شامل چه چیزی است؟

علائم ترک اعتیاد به هروئین برای همه افراد یکسان نیست. این علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

1.  علائم شبیه آنفولانزا

بسیاری از افرادی که اقدام به ترک هروئین می‌کنند، احساس می‌کنند که به آنفولانزا مبتلا شده‌اند. این افراد دارای نشانه‌ های ترک هروئین شامل آبریزش بینی، تعریق، لرز و تب هستند. این علائم به این دلیل تاثیر دارو بر نحوه تنظیم دما توسط بدن بوجود می‌آید.

1.  مشکلات گوارشی

هروئین حرکت دستگاه گوارش را کند می‌کند و باعث یبوست و عملکرد غیر طبیعی معده می‌شود. به همین دلیل علائم ترک هروئین می‌تواند شامل مشکلات گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال باشد.

1.  اضطراب، تحریک پذیری و افسردگی

ترک هروئین باعث اضطراب و افسردگی می‌گردد. این به این دلیل است که هروئین بر نحوه تولید و تنظیم مواد شیمیایی تنظیم کننده خلق و خوی مغز شما تأثیر می‌گذارد. به همین علت امکان دارد احساس بی قراری، تحریک پذیری و عصبانیت کنید. همچنین ممکن است دچار اختلالات تمرکز یا خواب شوید.

1.  درد عضلانی

یکی دیگر از علائم رایج ترک هروئین، درد عضلانی است. درد در عضلات به این دلیل اتفاق می‌افتد که هروئین بر نحوه درک مغز شما از درد تأثیر می‌گذارد. هنگامی که مصرف هروئین را متوقف کنید، مغز شما دیگر درد را بی‌حس نمی کند.

1.  افزایش ضربان قلب

از علائم ترک هروئین، افزایش ضربان قلب است. علت بروز آن این است که هروئین ضربان قلب شما را کاهش می‌دهد و هنگامی که مصرف آن را قطع کنید، بدن شما باید دوباره تنظیم شود. تنظیم دوباره بدن و ایجاد سازگاری با شرایط عدم حضور هروئین، باعث تپش قلب شما خواهد شد و در صورت داشتن بیماری قلبی می‌تواند کاملا خطرناک باشد.

علائم بعد از  ترک هروئین

پس از پایان سم زدایی هروئین از بدن و گذراندن علائم ترک هروئین، برخی از بیماران ممکن است سندرم ترک پس از حاد (PAWS) را تجربه کنند. مدت ماندگاری علائم بعد از ترک هروئین بین هفته‌ها تا ماه‌ها است. در حقیقت علائم مذکور، به شدت گرفتن نشانه های ترک هروئین در بین دوره های ثبات نسبی گفته می‌شود.

علائم ترک یکباره هروئین

یکی دیگر از عوامل موثر بر شدت علائم ترک هروئین، انتخاب روش ترک هروئین است. اگر شما روش بوقلمون سرد(قطع یکباره هروئین) را برای ترک این ماده انتخاب کنید، علائم شدیدتری را تجربه خواهید کرد. اما اگر از قطع تدریجی هروئین( سم زدایی تدریجی هروئین از بدن) استفاده کنید، از شدت علائم ترک هروئین کاسته خواهد شد.

نشانه های مذکور، تنها برخی از رایج ترین علائم ترک هروئین بودند. نکته قابل توجه این است که باید بدانید که هرکسی فرایند متفاوتی را در ترک هروئین تجربه می‌کند، برخی از افراد ممکن است تمام نشانه های ترک هروئین را تجربه کنند، در حالیکه برخی دیگر امکان دارد برخی از نشانه ها را تجربه کنند. با توجه به این موارد توصیه متخصصین اعتیاد این است که هرگز به تنهایی برای ترک هروئین اقدام نکنید. ما در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی با بهره گیری از روش های نوین درمان اعتیاد و همچنین برخورداری از کادر درمانی مجرب کاری می‌کنیم تا شما کمترین درد و خماری را تجربه کنید. کافیست با ما تماس بگیرید.