۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

آیا مصرف حشیش اعتیاد آور است؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/08/02
امتیاز به نوشته:
5/5

بسیاری از افراد تصور می‌کنند، حشیش اعتیادآور نیست! و با خیال راحت آن را مصرف می‌کنند. اما باید بگوییم که حشیش ماده‌ای است که مستقیما روی مغز و ذهن مصرف‌کننده تاثیر می‌گذارد. عوارض حشیش بر مغز بسیار زیاد بوده و موجب اختلال در یادگیری، حافظه و همچنین اختلالات روانی نظیر افسردگی، اضطراب، پارانویا و… می‌شود. از این رو زمانی که دچار سوءمصرف حشیش شوید یا به مدت طولانی آن را مصرف کنید، اعتیاد به حشیش بوجود می‌آید. در این مطلب قصد داریم بطور مفصل به بررسی این پرسش بپردازیم که” آیا حشیش اعتیادآور است؟” بنابراین اگر شما یا عزیزانتان حشیش مصرف می‌کنید، این مطلب برای شماست! برای یادگیری بیشتر همراه ما باشید.

اثرات مصرف حشیش

اثرات مصرف حشیش، بنا به روش مصرف و شرایط جسمی و روانی هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. برخی افراد ممکن است با مصرف حشیش دچار احساس سرخوشی، تغییر در ادراک حسی و زمان شوند و برخی دیگر دچار حس اضطراب و ترس گردند.

اما اگر به مدت طولانی و به مقدار زیاد حشیش مصرف کنید دچار اعتیاد به حشیش می‌شوید که این بر حافظه، تمرکز، تفکر، قدرت یادگیری و…تاثیر به سزایی می‌گذارد. در نوجوانان مصرف حشیش بر رشد مغز تاثیر می‌گذارد و در مادران باردار نیز، موجب بروز اختلالات زیادی در نوزادان آن‌ها می‌شود. از این رو ترک حشیش بسیار مهم است.

آیا ماده مخدر حشیش اعتیاد آور است؟

پاسخ صریح این است که بله! حشیش می‌تواند اعتیادآور باشد. از آنجایی بدن با بدن تفاوت دارد، ممکن است برخی افراد با مصرف چندباره حشیش معتاد نشوند، اما در صورت سوءمصرف آن وابستگی و اعتیاد به حشیش ایجاد خواهد شد.

فردی که به طور منظم حشیش مصرف می‌کند ممکن است دچار اختلال مصرف حشیش شود. اعتیاد به حشیش زمانی ایجاد می‌شود که مصرف حشیش غیرقابل کنترل شود و شروع به تأثیرگذاری بر عملکرد طبیعی بدن و عملکرد روزانه افراد بگذارد، بطور مثال فرد در انجام مسئولیت‌های خانه یا محل کار کوتاهی کند و یا اینکه دچار وابستگی فیزیکی و مشکلات سلامت روان مربوط به آن شود. اگر می‌خواهید ببینید که آیا دچار اعتیاد به حشیش شده‌اید یا خیر؟! کافیست مطلب علائم مصرف حشیش را بخوانید.

اختلال مصرف حشیش یک طیف گسترده از ضعیف تا شدید را دربرمی‌گیرد. نوع شدید اختلال مصرف حشیش اغلب به عنوان اعتیاد به حشیش شناخته می‌شود. در این حالت فرد به مصرف اجباری حشیش، علیرغم مشاهده تأثیرات منفی آن بر جنبه‌های زندگی، مانند روابط بین فردی در محیط  کار و مدرسه و همچنین عوارض مصرف حشیش بر سلامت روانی و جسمی، می‌پردازد.

آیا ماده مخدر حشیش اعتیاد آور است؟

چرا حشیش اعتیاد آور است؟

همانطور که گفتیم مصرف مزمن حشیش با تغییرات فیزیولوژیکی در مغز همراه است که این تغییرات موجب عادت مغز به وجود حشیش و طبعا استفاده مداوم از آن می‌شود. بنظر می‌رسد عامل اصلی اعتیاد به حشیش وجود ماده THC در آن است. در حقیقت THC نورون‌های مغزی را در بخش پاداش دهنده مغز تحریک می‌کند تا میزان دوپامین بیشتری از حالت طبیعی آزاد کنند. تغییرات در سیگنال دهی دوپامین یا سطوح دوپامین معمولاً با اعتیاد همراه است.

حشیش به عنوان یک ماده مخدر طبیعی، دارای خواص اعتیادآور است که می‌تواند باعث وابستگی فرد به آن شود. علت اعتیادآوری حشیش به وجود آمفتامین‌های طبیعی در آن بازمی‌گردد، که از جمله تتراهیدروکانابینول (THC) می‌باشد. THC به عنوان ماده مؤثر اصلی در حشیش شناخته می‌شود و با تأثیر بر مغز و سیستم عصبی، احساسات خوشایند و لذت را به فرد می‌رساند. این تأثیرات موجب می‌شود که افراد به تجربه لذت مرتبط با مصرف حشیش اعتیادپذیر شوند و تمایل به مصرف مکرر داشته باشند. همچنین، حشیش می‌تواند اثرات آرام‌بخش بر روحیه افراد داشته باشد که باعث افزایش مصرف و توسعه وابستگی می‌شود. این موارد همگام با تغییرات شیمیایی در مغز و تأثیرات مخرب طولانی‌مدت بر روی سلامتی و عملکرد اجرایی فرد، اعتیادآوری حشیش را تشدید می‌کنند.

کجا اعتیاد به حشیش را درمان کنیم؟

بسیاری از افراد چون علائم ترک حشیش را نمی‌دانند و از آن اگاهی ندارند، از انجام فرایند درمان و استفاده از روش های ترک حشیش اجتناب می‌کنند. علائم ترک حشیش، که نشانگر وابستگی فرد به حشیش است، معمولا زمانی بروز می‌کند که فرد بطور مداوم (مثلا روزانه) حشیش مصرف کند. معمولا این افراد برای جلوگیری از تجربه علائم ترک که عمدتا روانی است، به مصرف دوباره حشیش می‌پردازند. اما نگران نباشید، ما اینجا هستیم تا خیال شما را راحت کنیم، کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی با بهره گیری از امکانات رفاهی و هتلینگ و همچنین استفاده از کادر درمان متخصص و پیشرفته آماده پذیرش و درمان شماست. در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی ابتدا سم زدایی حشیش از بدن و سپس روان درمانی به منظور یادگیری راهکارهای مقابله ای مثبت با استرس و اضطراب انجام می‌شود تا درمان ریشه‌ای اعتیاد صورت گیرد. کافیست همین حالا گوشی را برداشته و ما تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان ما برخوردار شوید.

1402/08/02

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =