۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

اعتیاد به مواد محرک را چگونه می توان ترک کرد؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/07/17
امتیاز به نوشته:
5/5

ترک انواع مواد محرک باید همراه روان درمانی باشد زیرا آسیب مواد محرک بیشتر بر روی اعصاب و روان فرد بوده و این مواد غالبا تحریک کننده فعالیت روانی و افزایش عملکرد سیستم عصبی است به طوری که در بیشتر مواقع با کاهش خستگی و ضعف، هوشیاری و برانگیختگی را افزایش می دهند. اگر به دنبال آن هستید که اعتیاد به مواد محرک را چگونه می توان ترک کرد؟ این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

انواع مواد محرک اعتیاد آور کدام اند؟ و چه تاثیری دارند؟

از مواد محرک خطرناک می توان به شیشه، گل، ماریجوانا، حشیش، اکستازی، کوکائین، ریتالین و مت آمفتامین اشاره کرد که این مواد سبب تحریک سیستم عصبی مغز می شوند و معمولاً جهت بالا بردن میزان هوشیاری، بیدار ماندن طولانی، ایجاد احساس نشاط و کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما مصرف مداوم و طولانی مدت این مواد جنبه های منفی و عوارض بسیار شدیدی برای مصرف کننده دارد. با مصرف بلند مدت و اعتیاد به مواد محرک، بیماری های روانی نظیر افسردگی یا شخصیت دوقطبی بروز می کند. از سوی دیگر مصرف مداوم آن ها به سیستم عصبی افراد آسیب وارد می کند و سبب بروز برخی از اختلالات خلقی و روحی در فرد می شود.

ترک کوکائین در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی به همراه پرستاری 24 ساعته

علائم مصرف مواد محرک بر روی مصرف کننده کدام اند؟

از علائم مصرف مواد محرک که باعث تحریک روانی در فرد می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش انرژی دستگاه عصبی مرکزی به صورت احساس سرخوشی زیاد
  • توهمات دیداری
  • توهمات شنیداری
  • اعتماد به نفس کاذب
  • گشاد شدن مردمک چشم ها
  • حساسیت بالا به مسائل بین فردی

عوارض مصرف مواد محرک کدام اند؟

عوارض مصرف مواد محرک عبارتند از:

  • بیقراری
  • افسردگی
  • خشکی دهان
  • افزایش دمای بدن
  • افزایش فشار خون و ضربان قلب
  • ضعف حافظه و یادگیری

ترک مواد محرک چگونه است؟

در رابطه با چگونگی ترک اعتیاد به مواد محرک می توان گفت که با توجه اینکه تاثیرات مخرب مصرف این مواد بر سیستم عصبی و روان فرد مصرف کننده است، ترک دادن فرد عملی تخصصی است و باید زیر نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و روانشناس صورت پذیرد. مدت زمان ترک مواد محرک به عواملی نظیر؛ نوع ماده محرک، میزان مصرف فرد، مدت زمان مصرف و شرایط فیزیکی و روانی فرد بستگی دارد.

درمان اعتیاد به مواد محرک باید چگونه انجام شود؟

روش ترک اعتیاد به مواد محرک باید همراه روان درمانی توسط روانپزشک و روانشناس صورت بگیرد زیرا مواد محرک بیشتر اعصاب و روان فرد را تخریب می کنند، از این رو از داروی ایمپلنت نالتروکسان جهت ترک همیشگی و بدون بازگشت مواد اعتیاد آور در کنار کار روانشناختی استفاده می شود. برای درمان اعتیاد به مواد محرک ابتدا میبایست تحت درمان سم زدایی تدریجی قرار بگیرند و اینکار باید در کلینیک تخصصی روانپزشکی و ترک اعتیاد صورت گیرد که فرد در زمان ترک جسمی ، از نظر روحی و روانی نیز تحت درمان قرار بگیرد و عوارض‌های قطع مصرف مواد محرک در زمان بستری کنترل و درمان شوند که در زمان ترخیص بیمار نسبت به کنترل وسوسه خود آگاهی های لازم را کسب کنند.

داروی نالتروکسان چه تاثیری در روند ترک مواد محرک دارد؟

مصرف داروی نالتروکسان چنانچه با روان درمانی توأم شود، در پیشگیری از عود مصرف بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

علائم قطع مصرف یا ترک ماده محرک چیست؟

چنانچه مصرف ماده محرک به حدی باشد که وابستگی در فرد ایجاد کرده است، علائم ترک ماده پدید می آید لذا معمولاً فرد مصرف کننده جهت فرار از این علائم آزاردهنده، مجددا به مصرف ماده محرک روی می آورد. به طور معمول علائم ترک تحت نظر پزشک متخصص طی ۶ الی ۷ روز از بین خواهند رفت که این مدت زمان، با توجه به مدت مصرف، شدت وابستگی و مقادیر مصرف و نحوه مصرف ماده محرک متغیر است. همواره سلامت جسمی و روانی فرد، جهت عبور از این مرحله بسیار اهمیت دارد.

در مدت زمان ترک احساس لذت مصرف کم کم کاهش یافته و احساس ناخوشی و دل تنگی ناشی از عدم مصرف ماده به جای سرخوشی بروز می کند. این علائم در بعضی افراد پیش رفته و نیازمند درمان های بالینی است تا از عوارض های کوتاه مدت یا بلند مدت جلوگیری شود که در این مرحله فرد بسیار کند، کاهش اشتها و کم انرژی شده و میل جنسی او شدیداً کاهش خواهد یافت. در موارد مصرف مزمن مقادیر بالای مواد محرک، رهایی کامل از علائم مصرف طول خواهد کشید به طوری که اشتیاق مصرف مجدد بسیار بالا خواهد بود.

چرا باید از داروی نالتروکسان جهت ترک مواد محرک استفاده کرد؟

در بیشتر موارد شخص مصرف کننده مواد محرک در دوره ترک چون از مواد محرک قبلی زده می شود، سراغ مصرف مواد جدید خواهد رفت و این بار فرد به جز اعتیاد قبلی خود، مصرف کننده مواد جدید هم نیز خواهد شد، از این رو داروی نالتروکسان جهت کنترل وسوسه و لغزش هایی که باعث مصرف مجدد فرد می شود، تاثیر قطعی دارد. در واقع به کمک نالتروکسان می توان میل بازگشت مجدد به مصرف ماده محرک را کنترل و درمان کرد و از این طریق روند ترک اعتیاد را تسریع نمود.

همواره مدت زمان ترک مواد اعتیادآور مختلف، با توجه به نوع ماده، میزان مصرف، شرایط جسمی و روحی فرد با دیگر افراد متفاوت است. این‌که بتوان یک فرد مصرف کننده را از این مواد رهایی بخشید نیازمند همکاری بین فرد مصرف کننده و کادر درمان کلینیک های ترک اعتیاد است. پس از ترخیص و بهبودی مصرف کنندگان مواد محرک، همچنان روند درمان باید تحت نظر کادر درمان کلینیک ها ادامه داشته باشد تا وابستگی فرد به این مواد به طور کامل قطع شود.

علائم ترک ماده محرک کدام اند؟

در دوره ترک ماده محرک فرد مصرف کننده علائم زیرا را تجربه می کند:

  • خلق و خوی سرکوب گر و ملال انگیز
  • خستگی مفرط
  • رویا پردازی زنده و ناخوشایند
  • افزایش یا کاهش اشتها
  • خواب زیاد (و گاهی بی خوابی)
  • احساس از دست دادن لذت
  • وسوسه شدید به مصرف ماده

کدام کلینیک ترک اعتیاد برای رهایی از مواد محرک بهترین گزینه است؟

اگرچه کلینیک های متعددی ادعای درمان اعتیاد به مواد مختلف را تبلیغ می کنند اما نباید به هر مرکز ترک اعتیادی اعتماد کرد. تنها باید مراکزی را انتخاب کنید که ضمن داشتن امکانات و تجهیزات پیشرفته جهت سم زدایی بدن از مواد و خدمات پذیرش، بستری و همچنین کادر پزشکی مجرب، از روش ها و متدهای موثر و جدید جهت ترک همه جانبه مواد اعتیادآور استفاده می کنند. در مراکز معتبر ترک اعتیاد به کمک روش های روانشناختی در حین درمان و حتی پس از ترخیص فرد مصرف کننده همچنان فرد تحت درمان بوده و وضعیت بیمار کنترل و پایش می گردد تا بتوان از بازگشت مجدد فرد به مصرف مواد جلوگیری کرد ما در کلینیک دکتر جوادی با امکانات پزشکی ویژه و پیشرفته، کادر فنی مجرب و باتجربه و با بهره گیری از جدیدترین روش های ترک اعتیاد توانسته ایم جمع کثیری از بیماران مصرف کننده مواد مخدر را درمان نماییم.

درمان اعتیاد به مواد محرک در کلینیک دکتر جوادی چگونه انجام شود؟

برای درمان اعتیاد به مواد محرک در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی ابتدا به فرد مصرف کننده خدمات مشاوره بستری ارائه می شود و بعد از پذیرش و بستری شدن فرد، به صورت شبانه روزی خدمات کوتاه مدت و بلند مدت جهت ترک اعتیاد برای فرد در نظر گرفته می شود. همچنین در اتاق های خصوصی به بیمار و همراه بیمار خدمات ویژه ای ارائه می شود که درمان فرد مصرف کننده توسط گروهی از روانپزشکان، روانشناسان، پزشک و پرستار با نظارت و آنالیز وضعیت روان شناختی بیمار و ارائه مشاوره در زمان بستری و پس از ترخیص انجام می شود. در کلینیک دکتر جوادی به صورت کاملا اختصاصی ارائه برنامه های گروه درمانی، کادر درمانی، خانواده درمانی و… با ارائه مشاوره روانشانسی جهت درمان اعتیاد به مواد محرک در مصرف کنندگان انجام می شود‌.

1402/07/17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + چهارده =