علائم ترک سیگار

ترک سیگار علائم بسیاری دارد. باید بدانید که ترک سیگار سخت است، اما هر مساله‌ای راه حل خود را دارد. با آگاهی از اینکه در طول فرایند و بعد از ترک سیگار چه اتفاقی می‌افتد؟ می‌توانید در مقابل علائم ترک سیگار مقاومت کنید. همچنین بد نیست بدانید که اگر از اراده کافی برای درمان اعتیاد به سیگار برخوردار نیستید، می‌توانید از متخصصین مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی کمک بگیرید.

بسیاری از افراد از متخصصین مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی می‌پرسند: “ترک سیگار سخت تره یا ترک تریاک؟” باید بگوییم که هنگامی که تصمیم به ترک سیگار می‌گیرید، دانستن اینکه در طول فرآیند درمان باید انتظار چه علائم و اتفاقاتی را داشته باشید و بعد از ترک سیگار چه می‌شود، می‌تواند به روند درمان شما کمک شایانی بکند. برخی از افراد در هنگام ترک سیگار علائم خفیفی دارند، اما برخی دیگر علائم ترک سیگار شدیدی را تجربه خواهند کرد.

واقعیت این است که ترک سیگار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اگر به علائم ترک به عنوان نشانه هایی نگاه کنید که بدن شما در حال بهبودی از آسیبی است که سیگار ایجاد کرده است، می تواند به مقاومت شما در مقابل آن‌ها کمک کند.

برای بسیاری از افراد، علائم ترک به طور کامل پس از دو تا چهار هفته ناپدید می شوند، اگرچه برای برخی افراد ممکن است طولانی تر شوند. به یاد داشته باشید، علائم ترک سیگار می گذرد و اگر ایستادگی کنید و برای همیشه آن را کنار بگذارید، احساس بهتری خواهید داشت.

ترک سیگار چه علائمی دارد؟

علائم رایجی که ممکن است در طول بهبودی اعتیاد به سیگار تجربه کنید، عبارتند از:

• هوس : هوس و میل به سیگار ممکن است در ابتدا قوی باشد، اما معمولا فقط چند دقیقه طول می‌کشد. اگر در مقابل این هوس ها مقاومت کنید، به مرور زمان قدرت کمتری خواهند داشت.
  • بی قراری و مشکل در تمرکز یا خواب – این مشکلات زمانی که بدن شما به سیگار نکشیدن عادت می‌کند، برطرف می‌شود. در این راستا آرامش و تنفس عمیق می‌تواند کمک کننده باشد.
  • تحریک پذیری، عصبانیت، اضطراب، خلق افسرده – همه اینها طبیعی است: وحشت نکنید. فقط بپذیرید که برای مدتی احساساتی می‌شوید و این موضوع می‌گذرد.
  • افزایش اشتها و افزایش وزن – چاقی بعد از ترک سیگار ممکن است چند هفته طول بکشد. اما برنامه ریزی غذایی از قبل می‌تواند کمک کننده باشد.

علائم کمتر رایجی که ممکن است تجربه کنید –این علائم نیز برطرف می‌شوند – عبارتند از:

• علائم سرماخوردگی مانند سرفه و عطسه
  • یبوست بعد از ترک سیگار
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • زخمهای دهان.

با گذشت زمان، متوجه می‌شوید که علائم ترک سیگار ضعیف تر می‌شوند و کمتر به سیگار کشیدن فکر می‌کنید. اگر علائم شدید یا طولانی مدت دارید، بهتر است با روانشناس حاضر در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی صحبت کنید. مشاورین کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی استفاده از درمان‌های جایگزین نیکوتین را پیشنهاد می‌کنند، همچنین کادر درمانی مرکز دکتر جوادی، ممکن است قرص ترک سیگار تجویز کنند.

حالات بعد از ترک سیگار

از جمله حالات بعد از ترک سیگار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• در عرض یک ساعت بعد از ترک سیگار تا شش ساعت بعد از آن ، ضربان قلب شما کاهش می‌یابد و فشار خون شما پایدارتر می‌شود. بنابراین رابطه مستقیمی بین ترک سیگار و ضربان قلب وجود دارد.
  • در عرض 12 ساعت پس از ترک سیگار، جریان خون شما تقریباً بدون نیکوتین می شود، سطح مونوکسید کربن در خون شما کاهش می یابد و اکسیژن راحت تر به قلب و ماهیچه های شما می‌رسد.
  • ظرف یک روز بعد از ترک سیگار، خطر ابتلا به حملات قلبی کاهش می‌یابد.
  • 48 ساعت بعد از ترک سیگار فرد متوجه بهبود در حس بویایی و چشایی خود می‌شود.
  • 72 ساعت بعد از ترک سیگار سطح نیکوتین در بدن کاهش می‌یابد.
  • ظرف یک هفته از ترک سیگار، حس چشایی و بویایی شما بطور کامل بهبود می‌یابد.
  • یک ماه بعد از ترک سیگار ریه ها شروع به بهبود می‌کنند. از اینرو ترک سیگار پس از یک ماه منجر به سرفه و تنگی نفس کمتر خواهد شد.
  • در عرض سه ماه بعد از ترک سیگار، کمتر سرفه و خس خس خواهید کرد، عملکرد سیستم ایمنی و گردش خون در دست ها و پاهای شما بهبود می‌یابد و عملکرد ریه‌های شما در از بین بردن مخاط، قطران و گرد و غبار بهتر خواهد شد.
  • 6 ماه بعد از ترک سیگار، سطح استرس شما به احتمال زیاد کاهش می‌یابد، و احتمال کمتری دارد که خلط بعد از ترک سیگار را داشته باشید.
  • پس از یک سال، ریه‌های شما سالم‌تر می‌شوند و تنفس راحت‌تر از زمانی است که به سیگار کشیدن ادامه می‌دادید.
  • در عرض دو تا پنج سال خطر ابتلا به بیماری قلبی شما به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد (و این روند در طول زمان ادامه خواهد داشت). در عرض پنج سال، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان به اندازه‌ای خواهد بود که انگار هرگز سیگار نکشیده باشد.
  • بعد از 10 تا 15 سال خطر ابتلا به سرطان ریه نصف فرد هم سن و سالی خواهد بود که به سیگار کشیدن ادامه می‌دهد.
  • پس از 20 سال خطر حمله قلبی و سکته مغزی مشابه خطر ابتلا به کسی است که هرگز سیگار نکشیده است.

تغییرات چهره بعد از ترک سیگار

سیگار می‌تواند منجر به خرابی لثه و دندان، چروک شدن پوست دور دهان و چشم، ریزش مو ، لکه های پیری و… شود. اما با ترک سیگار نه تنها سلامت روحی و روانی شما بهبود می‌یابد، بلکه تغییرات فاحشی در چهره تان نیز آشکار می‌گردد. این تغییرات عبارتند از:

• سیاهی دور چشم برطرف می‌شود
  • بهبود پوست فرد
  • سلامت دهان و دندان

در این مطلب به پاسخ پرسش ترک سیگار چه علائمی دارد؟ پرداختیم. حالا می‌دانیم که با ترک سیگار تغییرات زیادی در موقعیت جسمی و روانی شما ایجاد می‌شود. بنابراین معطل نکنید همین امروز برای ترک سیگار اقدام کنید و از خدمات درمانی مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی بهره بگیرید. کلینیک دکتر جوادی با فراهم کردن محیطی آرامشبخش و امکانات رفاهی و هتلینگ و همچنین روش های نوین ترک اعتیاد آماده ترک سیگار شما عزیزان می‌باشد.