۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

تاثیر rtms بر کنترل وسوسه بازگشت به اعتیاد

تاثیر rtms بر کنترل وسوسه بازگشت به اعتیاد
آخرین تاریخ آپدیت: 1403/04/10
امتیاز به نوشته:
5/5

اعتیاد به مواد مخدر یک اختلال عود کننده مخرب و مزمن است که می‌تواند پیامدهای اجتماعی، روانی و جسمی ناخوشایندی به همراه داشته باشد. پیدا کردن راه‌های درمانی ماندگارتر و بهینه‌تر برای درمان و ترک اعتیاد همیشه دغدغه بیماران و متخصصان این حوزه بوده‌است. تحریک مغناطیسی مکرر مغزی (rTMS) یکی از روش‌های نسبتاً جدید برای درمان اختلالات روانی، من‌جمله اعتیاد است که بدون نیاز به عمل جراحی، با تحریک مغز، حس نیاز فرد به مصرف مواد مخدر را از بین می‌برد.

در این مقاله قصد داریم به یکی از روش‌های نوین ترک اعتیاد  یهنی rTMS پرداخته و به سوالات شما در این خصوص پاسخ دهیم. بنابرین اگر می‌خواهید در مورد

  • قابلیت و پتانسیل rTMS در کاهش وسوسه مصرف مواد مخدر
  • مناطق مغزی هدف در rTMS
  • تاثیر فرکانس و تعداد جلسات rTMS  بر کارایی آن
  • انواع اعتیادهای قابل درمان با rTMS
  • میزان ماندگاری اثر درمانیrTMS

بدانید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آیا rTMS بر کاهش وسوسه و ولع مصرف مواد مخدر تاثیر دارد؟

مطالعات متعددی که روی rTMS انجام شده، از تاثیر آن بر کاهش میل به مصرف مواد مخدری چون کوکائین و نیکوتین و همچنین الکل حکایت دارد. در واقع، درمان rTMS با ایجاد تغییرات رفتاری قابل توجه و طولانی مدت، از جمله کاهش ولع و وسوسه مصرف مواد مخدر، می‌تواند به درمان و ترک اعتیاد منجر شود.

سازوکار rTMS  به این صورت است که بخش‌هایی از قشر مغز را تحریک کرده و با افزایش آزادسازی دوپامین، عوارض قطع مصرف مواد مخدر را در فرد مبتلا به اعتیاد کاهش داده و ترک اعتیاد را تسهیل می‌کند. مطابق آخرین تحقیقات و مطالعات، جلسات مکرر rTMS  بر کاهش میل به مصرف مواد مخدر و همچنین جلوگیری از عود اختلال و بازگشت فرد به اعتیاد تاثیر مثبت و به سزایی دارند.

جهت کنترل وسوسه و جلوگیری از بازگشت به اعتیاد، کدام مناطق مغز با استفاده از rTMS هدف قرار می‌گیرند؟

با تحریک مغز با استفاده از rTMS، فعالیت آن تعدیل شده و رفتارهای اعتیادآور که نامتعادل محسوب می‌شوند به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کنند. بر اساس آخرین تحقیقات، انجام rTMS با فرکانس بالا در قشر پیش‌پیشانی سمت چپ مغز، دوپامین بیشتری در مغز آزاد کرده و در درمان و ترک اعتیاد موثر و مفید است.

آیا rTMS بر کاهش وسوسه و ولع مصرف مواد مخدر تاثیر دارد؟

چگونه فرکانس و میزان جلسات rTMS بر کارایی آن تأثیر می‌گذارد؟

از آنجا که rTMS با تاثیر بر تحریک پذیری قشر مغز باعث افزایش آزادسازی دوپامین می‌شود، اعمال مکرر این تکنیک بر فرد مبتلا به اعتیاد به وی در کاهش عوارض ترک اعتیاد کمک کرده و روند درمان را تسهیل می‌کند. همچنین rTMS با تعدیل فعالیت عصبی مغز، رفتارهای نامتعادل و اعتیادآوری چون میل، ولع و وسوسه مصرف مواد مخدر را کاهش می‌دهد. برای تثبیت و ماندگاری اثر این روش درمانی، rTMS می‌بایست طی جلسات منظم و متعدد اعمال شود. جلسات متوالی rTMS سبب می‌شود اثر تعدیل کننده آن حتی پس از طی دوره درمان هم ادامه پیدا کند. تحقیقات نشان داده که rTMS برای آزادسازی دوپامین و تاثیرگذاری بیشتر می‌بایست با فرکانس بالای 5 هرتز روی بیمار انجام شود.

آیا نوع خاصی از اعتیاد وجود دارد که rTMS برای آن موثرتر باشد؟

تاثیر rTMS بر انواع اختلالات روانی و ترک اعتیاد من‌جمله ترک کراک بررسی شده است. مطالعات معتبر از این حکایت دارند که این تکنیک درمانی با کاهش ولع، تکانشگری و رفتارهای اعتیادآور و خطرآفرین، تاثیرات مفیدی و قابل توجهی بر ترک اعتیاد دارد. ازآنجا که یکی از کارکردهای rTMS آزادسازی دوپامین است، به خصوص در درمان و ترک اعتیاد مواد مخدری چون نیکوتین و ترک کوکائین مفید و موثر است.

آیا rTMS بر کاهش وسوسه و ولع مصرف مواد مخدر تاثیر دارد؟

آیا اثرات بلندمدتی از rTMS برای کاهش وسوسه و جلوگیری از بازگشت به اعتیاد وجود دارد؟

یکی از نقاط قوت روش تحریک مغناطیسی مکرر مغزی (rTMS) به نسبت سایر تکنیک‌ها، اثر درمانی قابل توجه، بلند مدت و ماندگارتر آن است. بدین ترتیب و با کاهش میل به مصرف مواد مخدر، rTMS از بازگشت و عود اعتیاد جلوگیری می‌کند و فرد نیز تسلط و خودآگاهی بیشتری روی کارهای خود پیدا می‌کند.

جمع بندی

تحریک مغناطیسی مکرر مغزی یکی از روش‌های درمانی نوین ترک اعتیاد است که طی آن، با تحریک قشرهای خاصی از مغز، دوپامین آزاد شده و میل به مصرف مواد مخدر کاهش پیدا می‌کند. به این منظور، می‌بایست این درمان طی جلسات متعدد و با فرکانس‌های خاص روی فرد مبتلا اعمال شود. این نوع درمان در کلینیک‌های کم‌شماری انجام می‌شود. کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی از جمله این مراکز است که با متخصصین باتجربه‌ای که دارد از روش‌های نوین درمان اعتیاد مانند درمان rTMS استفاده می‌کند.

مطالعات علمی متعدد از تاثیر مفید rTMS بر اختلالات مصرف مواد از طریق کاهش ولع، تکانشگری و رفتارهای مخاطره‌آمیز حکایت دارند و نشان می‌دهند که rTMS با اثرات ماندگاری که دارد به عنوان یک گزینه جدی برای ترک اعتیاد مطرح بوده و می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا کمک شایانی کند.

1403/04/10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 15 =