۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

آیا ترک شیشه با ریتالین امکان‌پذیر است؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/15
امتیاز به نوشته:
5/5

ترک اعتیاد شیشه یک فرآیند بسیار حساس و زمان‌بر است، در نتیجه نمی‌توانید با استفاده از روش‌های خانگی و به تنهایی این مشکل را حل کنید. در این زمان عده‌ای به مصرف مخدر‌هایی با دوز‌های پایین‌تر روی می‌آورند و تصور می‌کنند که ساده‌ترین روش را انتخاب کرده‌اند. یکی از رایج‌ترین قرص‌ها برای ترک اعتیاد شیشه، قرص ریتالین است که از لحاظ ساختاری به مخدر شیشه شباهت دارد. در این مقاله صحت ترک شیشه با قرص ریتالین را بررسی می‌‌کنیم.

ریتالین و شیشه

قرص ريتالين خواصی شبيه آمفتامين‌ها دارد. آمفتامين‌ها گروهی از داروها هستند كه از نظر ساختمانی با ناقل‌های عصبی مربوطند و آن‌ها را به نام محرک سيستم عصبی مركزی نيز می‌شناسند. شاید شنیده باشید که در بعضی از کلینیک‌های ترک اعتیاد از قرص ریتالین برای ترک شیشه استفاده می‌شود؛ اما باید بدانید که این دارو به خودی خود اعتیادآور بوده و مصرف خودسرانه آن نه تنها باعث ترک اعتیاد نمی‌شود بلکه می‌تواند مشکلات بیشتری را هم به وجود بیاورد.

ترک اعتیاد شیشه با قرص ریتالین امکان پذیر است؟

آیا ترک شیشه با ریتالین امکان‌پذیر است؟

با توجه به اینکه ریتالین و شیشه از نظر ساختار شباهت‌هایی به یکدیگر دارند می‌توان از آن به عنوان یک داروی جایگزین‌ استفاده کرد تا از بروز عوارض قطع مصرف شیشه جلوگیری کند. ترک شیشه با ریتالین برای همه افراد توصیه نمی‌شود، در واقع فقط پزشک متخصص می‌تواند تشخیص دهد که آیا استفاده از ریتالین برای ترک شیشه مفید است یا خیر. یعنی همه افراد نمی‌توانند برای ترک تدریجی اعتیاد شیشه از قرص ریتالین استفاده کنند.

مصرف خودسرانه قرص ریتالین برای ترک شیشه، مانند متادون و قرص ب2 می‌تواند آسیب‌های جدی را به همراه داشته باشد. در نتیجه مصرف قرص ریتالین و دوز مصرف آن حتماً باید با تجویز پزشک صورت گیرد.

ترک شیشه با ریتالین

چگونه شیشه را ترک کنیم؟

احتمالاً سوال شما این باشد که بهترین راه ترک شیشه چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم بخشی از فرآیند ترک اعتیاد شیشه طبق نظر پزشک با مصرف دارو صورت می‌گیرد، اما بهترین روش درمان سوءمصرف شیشه طی کردن مراحل زیر است:

  • درمیان گذاشتن صادقانه اطلاعات مورد نیاز با پزشک متخصص
  • یادگیری آموزش‌های لازم برای کاهش تمایل به مصرف مواد مخدر
  • یادگیری راه حل‌هایی برای مدیریت شرایطی که بر اثر تغییرات خلق و خو در دوره ترک اعتیاد به وجود می‌آید
  • یادگیری سبک صحیح زندگی سالم از رژیم غذایی تا فعالیت‌های بدنی
  • کمک به بهبود شرایط جسمانی بیمار
  • انتخاب بهترین روش سم‌زدایی
  • فراهم کردن شرایط مناسب برای ترک اعتیاد
  • به کار گرفتن روش‌های درمانی کمکی
  • حمایت خانواده و دوستان از فرد بیمار

اگر در مورد مدت زمان مورد نیاز برای ترک شیشه سوال دارید، به مقاله «ترک شیشه چند روز طول می‌کشد؟» مراجعه کنید.

تاثیر استفاده از روش‌های تدریجی در ترک اعتیاد شیشه

به خاطر داشته باشید که همیشه استفاده از روش‌های تدریجی برای ترک اعتیاد نتیجه‌های بهتری به همراه دارد. امروزه در بیشتر کلینیک‌های تخصصی معتبر از چند روش به طور همزمان برای درمان بیماران مبتلا به مصرف شیشه یا دیگر مواد مخدر استفاده می‌شود. به کار‌گیری روش‌هایی مانند گروه‌درمانی، آر‌تی‌ام‌اس و روان‌درمانی در کنار سم‌زدایی صحیح، فرآیند ترک اعتیاد بدون بازگشت را به مراتب برای بیماران آسان‌تر می‌کند.

قرص ریتالین برای ترک اعتیاد شیشه

ترک شیشه با ریتالین در دوران بارداری

بسیاری از خانم‌های مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر مانند شیشه قبل از بارداری اقدام به ترک اعتیاد می‌کنند. اما برخی از آن‌ها روش صحیحی برای ترک اعتیاد انتخاب نمی‌کنند. به عنوان مثال ترک اعتیاد شیشه با ریتالین می‌تواند به اندازه خود اعتیاد به شیشه به جنین آسیب برساند. ریتالین جزو داروهایی است که برای درمان افسردگی هم مصرف می‌شود. اگر شما باردار هستید به هیچ عنوان نباید قرص ریتالین را بدون تجویز پزشک مصرف کنید. بر اساس تحقیقات، مصرف ریتالین در بارداری موجب افزایش ریسک نقص قلبی در جنین می‌گردد.

برای مطالعه بیشتر درباره عوارض ریتالین در بارداری به صفحه «عوارض مصرف ریتالین در دوران بارداری» مراجعه کنید.

بهترین روش ترک اعتیاد شیشه با ریتالین

پزشکان درباره روش ترک شیشه با ریتالین چه می‌گویند؟

به خاطر داشته باشید که مصرف قرص ریتالین برای ترک شیشه، فقط بخشی از مسیر ترک است و حتماً باید در کنار روش‌های دیگر استفاده شود. خواست قلبی بیمار، همدلی خانواده و کمک‌های تخصصی همکاران ما در کلینیک دکتر جوادی، بخش دیگری از این مسیر روشن را تشکیل می‌دهد.

1402/11/15

4 پاسخ به “آیا ترک شیشه با ریتالین امکان‌پذیر است؟”

  1. بهرام گفت:

    سلام.
    ایا ترک شیشه با داروی گیاهی امکان پذیر است ؟لطفن توضیح دهید

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام
      متاسفانه امکانپذیر نمیباشد و هم چنین برای ترک قطعی شیشه حتما با یک روان شناس متخصص در زمینه اعتیاد در ارتباط باشید تا بتوانید بر مشکلات ذهنی و روحی که شیشه برای شما ایجاد کرده است نیز غلبه کنید.

  2. رویا طاهری گفت:

    سلام من ۱۳ ساله اعتیاد به شیشه دارم از خوددررمانی گرفته تا ترک تو ان ای و ترک تو کنگره ۶۰ و تحت نظر متخصص و دارو ومتادون درمانی و کمپ همه کاری کردم اما موفق نبوده چون همیشه بعد ترک اونقدر وحشی میشم که دکتر برام تجویز بیمارستان روانی و شوک رو انجام نیدن و من از ترس بستری نشدن و شوک نزدن و برای اروم شدن دوباره مصرف رو شروع میکنم خسته شدم از این وضعیت من یه مادر هستم که همسر ندارم و دخترم نوجوونه میترسم از ایندش کمکم کنید بگید چکار کتم

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام خانم طاهری عزیز
      به شما توصیه می‌کنیم هرچه زودتر به پزشک متخصص ترک اعتیاد و روانشناس مراجعه کنید. درمان شما تا الان صرفاً به صورت سم زدایی بوده و روان درمانی تخصصی روی شما انجام نشده است. جهت مشاوره با شماره 41 22 22 22 – 021 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =