۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

عوارض ترک حشیش چیست؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/14
امتیاز به نوشته:
5/5

حشیش یکی از مخدرهای اعتیاد‌آور و هم خانواده مخدرهایی مانند گل و ماریجوانا است. ماده روانگردان حشیش از صمغ گیاه شاهدانه به وجود آمده و رنگ آن قهوه‌ای مایل به سبز است. از آنجایی که حشیش جزو مخدرهای قوی به حساب می‌آید، روند ترک اعتیاد آن هم مختص به خودش است. اگر ترک اعتیاد به حشیش اصولی نباشد فرد مبتلا به سوء‌مصرف حشیش دچار عوارض ترک حشیش شده و حتی گاهی این عوارض جبران‌ناپذیر می‌شود. به همین دلیل در این مقاله از کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی تصمیم گرفتیم تا مخدر حشیش، روش های ترک اعتیاد حشیش و عوارض ترک ناگهانی حشیش را بشناسیم.

اعتیاد به حشیش و اثرات مصرف حشیش بر بدن

حشیش نوعی مخدر است که عموماً بعد از مصرف احساس سرخوشی و سبکی موقت به افراد دست می‌دهد. اما میزان اثر مخدر حشیش به عوامل زیادی مانند مدت زمان مصرف، نحوه مصرف و موارد این چنینی بستگی دارد و برای همه افراد یکسان نیست. همانطور که علائم مصرف حشیش بعد از مدتی در افراد مصرف‌کننده پدیدار می‌شود، عوارض ترک حشیش نیز بعد از ترک نمایان می‌شود.

عوارض ترک حشیش

مصرف کوتاه مدت حشیش عوارضی به همراه دارد که این عوارض مصرف حشیش عبارت است از:

  • اختلال در حواس بینایی، شنوایی و لامسه
  • اختلال تعادل و مهارت‌های حركتی
  • اختلال خواب و فعالیت جنسی تا چند روز یا چند هفته پس از مصرف
  • اختلال در حافظه، یادگیری و قدرت درک
  • اختلال در قدرت تجزیه و تحلیل مغز

عوارض حشیش بر مغز

مصرف طولانی مدت حشیش عوارض جبران‌ناپذیری بر روی سلول‌های مغزی ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به اختلالات مغزی، تحلیل بافت مغز، توهم، اختلالات روانی و کوچک شدن مغز شود. اعتیاد به حشیش به مرور زمان باعث از دست دادن کنترل حافظه و کاهش مهارت یادگیری می‌شود. اعتیاد به حشیش علاوه بر عوارض جسمی، سلول‌های مغزی را از بین می‌برد و اصطلاحاً مغز را پوک می‌کند.

ترک ناگهانی حشیش چه عوارضی دارد؟

ترک اعتیاد هر ماده مخدری حتی ترک قرص ب2 و ترامادول که گاهی خودشان برای ترک اعتیاد تجویز می‌شوند، نیاز به طی کردن مراحل اصولی دارد. به دلیل وابستگی روانی این ماده اعتیاد‌آور، بعضی از مصرف‌کنندگان نمی‌‌توانند مصرف را کنار بگذارند؛ برخی از افراد هم ترس از عوارض ترک و دوره خماری دارند.

عوارض حشیش بر مغز

اما جالب است بدانید که وابستگی به مصرف حشیش، روانی و غیرجسمانی است؛ به همین دلیل دوره خماری و درد ندارد. اما اگر ترک حشیش ناگهانی، بدون مشورت با پزشک انجام شود می تواند عوارضی از جمله موارد زیر را در پی داشته باشد.

  • بی‌‌خوابی
  • بی‌‌اشتهایی
  • تهوع خفیف
  • بی‌‌قراری
  • افزایش تحریك‌‌پذیری و پرخاشگری‌های غیر‌طبیعی
  • افسردگی

چگونه حشیش را ترک کنیم تا دچار عوارض ترک ناگهانی حشیش نشویم؟

بهترین روش ترک اعتیاد به حشیش، ماریجوانا و دیگر مشتقات گیاه شاهدانه، مراجعه به کلینیک ترک ماری جوانا و تحت نظر قرار گرفتن پزشک است. امروزه برای ترک اعتیاد به هر ماده مخدری با توجه به شرایط فرد مبتلا به اعتیاد، مدت زمان اعتیاد و دوز مخدر مصرفی، روش‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود. از روش‌های جدید ترک اعتیاد، ترکیب سم‌زدایی و روش‌های روان‌درمانی است. اگر این مراحل به طور دقیق در کنار هم و تحت نظر پزشک متخصص انجام شود، بیمار می‌تواند یک ترک اعتیاد بدون عوارض و بازگشت را تجربه کند.

کلینیک‌های تخصصی ترک اعتیاد، علاوه بر مهیا کردن شرایط مناسب برای بیماران بستری می‌توانند با تعیین دوز داروهای کمکی روند ترک اعتیاد را برای بیماران آسان‌تر کنند. در حالی که ترک اعتیاد ناگهانی، خصوصاً اگر بیمار مدت زیادی مبتلا به سوءمصرف مواد مخدر باشد عوارض به شدت جبران‌ناپذیری را به همراه دارد.

عوارض ترک ناگهانی حشیش

آیا ترک حشیش با متادون امکان‌پذیر است؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که به راحتی با مصرف دارو‌هایی مانند متادون یا قرص ب2 می‌توانند اقدام به ترک اعتیاد حشیش کنند. این در صورتی است که مصرف خودسرانه متادون می‌تواند به خودی خود باعث ایجاد اعتیاد شود. پس باید توجه داشت که هیچ دارویی برای ترک ماده مخدر حشیش وجود ندارد. برخی متخصصین روانپزشکی برای کنترل علائم ترک حشیش از داروهای ضد افسردگی و اضطراب استفاده می‌کنند. اما خوردن هیچ دارویی بدون تجویز پزشک، برای کاهش عوارض حشیش توصیه نمی‌شود.

بهترین روش ترک اعتیاد حشیش چیست؟

مراجعه به کلینیک‌ها و مراکز متخصص در ترک حشیش یکی از بهترین راه‌ها برای ترک این مواد مخدر است. در این مراکز، تیم‌های متخصص و کارآزموده افراد را در این فرآیند یاری می‌دهند. این مراکز ارائه مشاوره‌های فردی و گروهی، تشخصی دقیق و شخصی‌سازی برنامه‌های ترک، و در صورت لزوم، استفاده از درمان‌های دارویی و مداخلات روان‌شناختی را فراهم می‌کنند. ارتباط مستمر با متخصصان و گروه‌های حمایتی در زمان ترک و پس از آن، از دیگر مزایای مراجعه به کلینیک‌های تخصصی است که به فرد در این مسیر کمک کرده و اطمینان از موفقیت در ترک حشیش را افزایش می‌دهد.

اعتیاد به حشیش یک اعتیاد ذهنی و روانی است که فرد صرفاً از لحاظ ذهنی تمایل به مصرف دوباره پیدا می‌کند. به همین دلیل یکی دیگر از بهترین روش‌های ترک اعتیاد به حشیش، شرکت در جلسات گروه درمانی اعتیاد و استفاده از روش‌های روان‌درمانی است. متخصصین با تجربه در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی تلاش می‌کنند تا بهترین روش برای ترک اعتیاد حشیش و هر ماده مخدر دیگر را به بیماران پیشنهاد بدهند.

 

1402/11/14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − یازده =