۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

مراقبت های بعد از ترک شیشه

مراقبت های بعد از ترک شیشه
آخرین تاریخ آپدیت: 1402/10/17
امتیاز به نوشته:
5/5

افرادی که موفق به ترک شیشه می شوند برای ثابت قدم ماندن در مسیر ترک اعتیاد و پیشگیری از عود اعتیاد، به دریافت مراقبت‌های بعد از ترک شیشه نیاز دارند. اعتیاد به شیشه یکی از شدیدترین اشکال اختلال مصرف مواد است که باعث ایجاد تغییرات عمیق در مغز و سایر اندام های بدن می شود.درک نحوه عملکرد شیشه و پیروی از یک برنامه مراقبتی سودمند پس از ترک شیشه، موثرترین راهکار برای جلوگیری از اعتیاد مجدد به شیشه است.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله به بررسی مراقبت های بعد از ترک شیشه پرداخته ایم:

برنامه روان درمانی ترک اعتیاد پس از سم زدایی

ادامه برنامه درمانی پس از سم زدایی و ترخیص از مرکز ترک اعتیاد، یکی از مهم ترین اقدامات در جهت حفظ سلامت و دوری از بازگشت به مصرف شیشه است. با این که علائم فیزیکی ترک اعتیاد پس از دوره سم زدایی تا حد زیادی کاهش پیدا می کنند اما علائم روانی ناشی از درمان ترک شیشه همچنان ادامه خواهند داشت. به همین دلیل، ادامه برنامه روان درمانی پس از ترک شیشه مهم ترین گام در جهت حفظ ثبات و دوری از مصرف شیشه است.

روانشناسان و روانپزشکان از رویکردهای مختلف درمانی برای بیماران پس از ترک شیشه استفاده می کنند که مهم ترین آن شامل موارد زیر است:

  • درمان شناختی رفتاری CBT

این روش درمانی بر شناسایی الگوهای رفتاری خاصی که منجر به شکل گیری اعتیاد می شود متمرکز است. تکنیک های درمان شناختی رفتاری به بیماران کمک می کند تا با بکارگیری استراتژی های مناسب از عود مصرف شیشه پیشگیری کنند.در بیشتر مواقع جلسات درمانی شناختی- رفتاری، حول محور گفتگو درمانی و یادگیری تکنیک های مقابله با تمایل به مصرف شیشه می چرخد.

  • درمان تقویت انگیزشی MET

این روش درمانی نوعی از مشاوره کوتاه مدت است که بیماران را تشویق می کند تا دلایل خود را برای ترک اعتیاد شناسایی کرده و استراتژی های ترک شیشه را بیامورند. بیماران با استفاده از این روش درمانی، قادر به ایجاد تغییرات سودمند در سبک زندگی خود خواهند بود.

دریافت پیشتیانی عاطفی و روانی

بیماران پس از ترک شیشه از لحاظ روانی به حمایت و پشتیانی شبانه روزی نیاز دارند، در غیر این صورت ممکن است مجدداً در معرض عود اعتیاد قرار گیرند. معمولاً بیمارانی که در مراکز معتبر و حرفه ای اقدام به ترک اعتیاد می کنند، پس از ترک شیشه هم به صورت شبانه روزی از خدمات پشتیبانی مشاوران مجرب برخوردار خواهند بود.

مسلما در شرایطی که بیمار در شرایط بحرانی قرار گرفته است، بهترین اقدام تماس با یک مشاور دلسوز و قابل اعتماد برای دریافت راهنمایی های لازم است.از سویی دیگر، پیوستن به گروه ها و انجمن های حمایت از افراد معتاد، نیز یکی دیگر از اقدامات سودمند در جهت بهبود شرایط روانی بیماران است. در این شرایط بیماران در یک فضای امن و سرشار از حمایت، قادر به گفتگو و تبادل نظر پیرامون مشکل اعتیاد و روش های نوین ترک اعتیاد هستند.

برقراری ارتباط با خانواده و دوستان قابل اعتماد

افرادی که موفق به ترک شیشه شده اند، پس از ترک شیشه به شدت از لحاظ عاطفی به حمایت اعضای خانواده و دوستان قابل اعتماد خود نیاز دارند تا افراد عوارض ترک شیشه را به راحتی پشت سر گذارند. در واقع، نقش خانواده در تضمین بهبود شرایط بیماران پس از ترک اعتیاد بسیار پر رنگ است. بنابراین بهتر است که بیمار پس از ترک شیشه با فردی قابل اعتماد از اعضای خانواده و دوستان در مورد شرایط حساس خود گفتگو کند.

بی‌شک حمایت خانواده از بیماران، نقش موثری در عدم تزلزل فرد در هنگام روبرویی با شرایط بحرانی دارد.

برنامه روان درمانی ترک اعتیاد پس از سم زدایی

 اجتناب از عوامل محرک اعتیاد

برخی از افراد بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به اعتیاد قرار دارند و این موضوع تحت تاثیر عوامل محیطی (اماکن پرخطر، ارتباطات نامناسب و…) و درونی ( عوامل ژنتیکی، سن و…) است. در این شرایط، شناسایی عوامل تحریک کننده اعتیاد تاثیر زیادی در اجتناب آگاهانه از شرایط زمینه ساز بازگشت به اعتیاد دارد.

یادگیری تکنیک های خودمراقبتی

استفاده از تکنیک های خودمراقبتی برای افرادی که به تازگی از دام اعتیاد نجات پیدا کرده اند، تاثیر زیادی در تثبیت شرایط بیماران و بهبود کیفیت زندگی آنها دارد. در ادامه موثرترین تکنیک های خودمراقبتی بیان شده است:

برخورداری از خواب با کیفیت

استراحت کردن و خواب با کیفیت اقدامی ضروری برای ترمیم بدن پس از ترک شیشه است. در واقع بسیاری از افراد پس از ترک شیشه با اختلالات خواب دست به گریبان می شوند که برای جبران این مشکل بهتر است با یک متخصص خواب مشورت کنند.

انجام فعالیت های مورد علاقه

براساس تحقیقات انجام شده مبادرت به انجام کارهای آسان و لذت بخش، مانند تماشای تلویزیون یا بیرون رفتن با دوستان، نقش چشمگیری در تثبیت شرایط ذهنی و فیزیکی پس از ترک شیشه دارد. انجام فعالیت هایی که در شما احساس خوبی بوجود می آورد تاثیر مطلوبی در آزادسازی دوپامین و سروتونین در مغز دارد.

پیروی از تغذیه متعادل

بسیاری از بیماران پس از ترک شیشه دچار بی اشتهایی می شوند، بنابراین استفاده از ترفندهای مناسب برای افزایش اشتها از اهمیت زیادی در سلامتی بیماران برخوردار است. بنابراین استفاده از غذاهای غنی از مواد مغذی مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل در رژیم غذایی روزمره بهترین اقدام برای تقویت بدن است.

مصرف ویتامین B کمپلکس

بر اساس آمارهای موجود مصرف روزانه‌ی ویتامین بی کمپلکس پس از ترک شیشه تاثیر بسیار مطلوبی در افزایش سرعت ترمیم و بهبود شرایط جسمی و روانی بیماران دارد.

ورزش کردن

یکی از مهم ترین تاثیرات ورزش کردن، افزایش ضربان قلب و متعاقباً آزادسازی هورمون سروتونین است. این هورمون به عنوان یک فاکتور ضد استرس، تاثیر زیادی در بهبود شرایط جسمی و روانی بیماران پس از ترک شیشه دارد.

مصرف فراوان مایعات

آبرسانی به بدن در دوران بهبودی پس از ترک شیشه، نقش موثری در پاکسازی بدن و دفع سموم باقی مانده دارد. مصرف مایعات سالم مانند آب، اقدام موثری در جهت کاهش تمایل به مصرف شیشه و بازگشت بدن به حالت طبیعی دارد. بهترین روش برای آبرسانی به بدن گنجاندن حداقل 8 لیوان آب در رژیم غذایی روزمره و مصرف میوه های طبیعی، آبگوشت  و سوپ برای جبران کم آبی بدن است.

مهرورزی به خود

بسیاری از بیماران پس از ترک شیشه، همچنان با احساس شرم و ترس از قضاوت اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند. براساس تحقیقات انجام شده، روند بهبود بیمارانی که از احساس شرم رنج می برند کندتر از سایر بیماران است.

بهترین اقدام برای خروج از مارپیچ سرگیجه آور احساس شرم، تقویت احساس مهرورزی به خویشتن است. بسیاری از بیماران با استفاده از تکنیک های مهرورزی به خود، توانایی و اعتماد به نفس ایجاد تغییرات بسیار بزرگ در زندگی خود را بدست می آورند.به خاطر داشته باشید که مسیر رهایی از اعتیاد به شیشه برای هر فرد متفاوت است بنابراین هرگز توانایی های خود را با دیگران مقایسه نکنید و تنها به پیشرفت خود فکر کنید.

مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی، یکی از معتبرترین مراکز ترک اعتیاد کشور است که با استفاده از برنامه های درمانی جامع، اقدام به درمان بیماران مبتلا به اختلال مصرف مواد می کند.

برنامه های درمانی بیماران در این مرکز متناسب با نیازهای منحصر به فرد بیماران تنظیم می شود.

مشاوران این مرکز با ارائه خدمات پشتیبانی شبانه روزی حتی پس از ترک اعتیاد از بیماران حمایت به عمل می آورند.

کادر مجرب این مرکز با صبر، حمایت و تعهد تمام تلاش خود را در جهت بهبود شرایط بیماران به عمل می آورند.

1402/10/17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − یازده =