۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

ترک اعتیاد شیشه با طب سوزنی

ترک اعتیاد شیشه با طب سوزنی
آخرین تاریخ آپدیت: 1402/10/17
امتیاز به نوشته:
5/5

اعتیاد به شیشه یکی از مشکلات رایج در سرتاسر جهان است که تاکنون تحقیقات زیادی برای درمان این مشکل انجام شده است. ترک شیشه با طب سوزنی یکی از موثرترین روش های سنتی استفاده شده در مراکز تخصصی ترک اعتیاد است.

براساس آمارهای موجود، استفاده از طب سوزنی نقش چشمگیری در کاهش علائم سندرم ترک شیشه دارد. در این مقاله به بررسی اثر بخشی ترک اعتیاد شیشه با طب سوزنی پرداخته ایم

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یک روش درمانی در طب سنتی چین است که از هزاران سال قبل برای درمان انواع بیماری های جسمی و روانی مورد استفاده قرار گرفته است. برخلاف روش‌های نوین ترک اعتیاد این روش درمانی برای اولین بار- از اوایل دهه 1970 در کشور چین، برای کمک به درمان اعتیاد و سرکوب علائم ترک استفاده شد.

روش کار در طب سوزنی به این صورت است که سوزن های بسیار نازک (به ضخامت یک مو) که به صورت کامل استریل شده اند، از طریق پوست به نقاط استراتژیک بدن وارد می شود. براساس طب سنتی چینی، انرژی حیاتی چی Chee در بدن از طریق مسیرهای خاصی به نام مریدین جریان پیدا می کند که وارد شدن این سوزن ها در نقاط خاصی از بدن، نقش موثری در متعادل سازی جریان چی و رفع انسداد های انرژی در کل بدن دارد.

براساس تحقیقات انجام شده، وارد شدن سوزن ها به نقاط خاصی از بدن سبب تحریک اعصاب و انتقال سیگنال هایی به مغز می شوند.

این سیگنال ها، منجر به آزادسازی مواد بیو شیمیایی و هورمون هایی می شود که درد، التهاب و استرس را در بدن کاهش می دهند. از سویی دیگر، تحریکات ناشی از ورود سوزن به بدن، سبب افزایش گردش خون در منطقه مورد نظر و سرعت بخشی به روند بهبود بیماری ها می شود. همچنین، تاثیر طب سوزنی در متعادل سازی ترشح هورمون های بدن و تقویت ترشح مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین، به اثبات رسیده است.

کاربرد طب سوزنی در درمان بیماری ها

طب سوزنی عمدتاً برای تسکین علائم و ناراحتی های مرتبط با بیماری های زیر استفاده می شود، از جمله:

  • دردهای عضلانی
  • بیخوابی
  • آرتروز
  • درد زایمان
  • سردرد و میگرن
  • استرس و اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی
  • گرفتگی های قاعدگی
  • مسائل گوارشی
  • اختلالات تنفسی، مانند آلرژی فصلی
  • علائم ترک مواد مخدر و الکل

روش ترک شیشه با استفاده از طب سوزنی توسط بسیاری از مراجع پزشکی و بهداشتی جهانی به رسمیت شناخته شده است.

کاربرد طب سوزنی در درمان بیماری ها

نقش طب سوزنی در درمان اعتیاد

با اینکه تحقیقات در مورد اثربخشی طب سوزنی در درمان اعتیاد همچنان در مراحل اولیه است اما متخصصان دریافته اند که طب سوزنی نقش موثری در کاهش کورتیزول و متعادل کردن سطح دوپامین در طی مراحل سم زدایی مواد مخدر دارد.

ترک اعتیاد با طب سوزنی، یک پروتکل خاص طب سوزنی است که برای کاهش علائم سم زدایی الکل و مواد مخدر به کار می رود.

نقش طب سوزنی در درمان اعتیاد شامل موارد زیر است:

  • کاهش علائم ترک مواد مخدر و الکل
  • افزایش شانس تکمیل برنامه های ترک اعتیاد
  • افزایش شانس هوشیاری پس از درمان اعتیاد
  • بهبود کیفیت زندگی
  • افزایش سطح انرژی

با توجه به تاثیرگذاری طب سوزنی بر کاهش علائم ترک اعتیاد، استفاده از این روش در کنار سایر روش های درمانی مورد توجه متخصصان و بیماران قرار گرفته است.

 ترک اعتیاد شیشه با طب سوزنی

طب سوزنی با تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی، سبب سرکوب میل به مصرف شیشه، برطرف کردن بی خوابی، بهبود درد های عضلانی، کاهش اضطراب و کاهش مشکلات گوارشی می شود.  بیماران که در طی مراحل ترک اعتیاد به شیشه، تحت درمان با طب سوزنی قرار گرفته اند احساس آرامش و تندرستی بیشتری را تجربه می کنند.

بیمارانی که با استفاده از طب سوزنی علائم ترک کمتری را تجربه می کنند، توانایی بیشتری برای تمرکز بر ادامه درمان و پیشگیری از عود اعتیاد دارند. بیماران در طی یک جلسه درمان با طب سوزنی، پس از ورود سوزن ها به بخش های خاصی از بدن ،حداقل 20 تا 30 ثانیه بی حرکت و بی صدا می نشینند. یکی از موثرترین روش های طب سوزنی برای درمان ترک شیشه، ورود سوزن به پنج ناحیه روی گوش بیمار است که احتمالا با سومصرف مواد مرتبط هستند.

براساس آمارهای موجود، بیماران پس از جلسات طب سوزنی، احساس انرژی و شادابی بیشتری داشته و تمایل زیادی به ادامه درمان نشان می دهند. البته، متخصصان توصیه می کنند که بهتر است از طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی مکمل در کنار سایر روش درمانی استفاده شود. در واقع، استفاده از طب سوزنی برای ترک اعتیاد، در کنار سایر روش های درمانی مانند دارو درمانی و روان درمانی( مشاوره فردی، خانواده درمانی، گروه درمانی و…) نقش موثری در بهبود شرایط بیماران دارد.

ترک اعتیاد به شیشه در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی

مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی با استفاده از رویکردهای جامع برای درمان انواع اعتیاد، آماده ارائه خدمات تخصصی به بیماران و مراجعین گرامی است. افرادی که سعی می کنند به تنهایی و بدون کمک متخصصان مواد مخدر و الکل را کنار بگذارند، احتمالاً عود می کنند زیرا می خواهند علائم ترک فیزیکی یا روانی را که می تواند با آن همراه باشد، متوقف کنند.

مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی، با ارائه خدمات بستری و سرپایی، امکانات رفاهی مانند هتلینگ و اتاق های  VIP و  بخش های بستری جداگانه برای خانم ها و آقایان به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمت به بیماران گرامی است.

1402/10/17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + ده =