۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

مراقبت بعد از ترک هروئین

مراقبت بعد از ترک هروئین
آخرین تاریخ آپدیت: 1402/08/30
امتیاز به نوشته:
5/5

هروئین نوعی ماده اعتیاد آور مصنوعی است که در آزمایشگاه ساخته شده و در بدن به مورفین تبدیل می‌شود. سالانه افراد بی‌شماری در سرتاسر جهان، به دلیل عوارض جسمی و روانی مصرف هروئین جان خود را از دست می‌دهند و همین عامل زمینه ساز تمایل بسیاری از بیماران به ترک هروئین است.

با این که سم زدایی و ترک هروئین امری چالش برانگیز است، اما مراقبت بعد از ترک هروئین نقش موثری در تضمین موفقیت درمان و بازگشت فرد به زندگی سالم و طبیعی دارد. بنابراین در این مقاله با روش های مراقبت بعد از ترک هروئین آشنا خواهید شد:

نکاتی برای مراقبت بعد از ترک هروئین

بسیاری از بیماران پس از ترک هروئین، به شدت حساس و آسیب پذیر می‌شوند و به دریافت مراقبت و پشتیبانی حرفه‌ای نیاز دارند. موثرترین نکات برای مراقبت بعد از ترک هروئین عبارتند از:

ادامه مصرف داروها براساس دستور پزشک

معمولاً بیماران پس از طی مراحل سم زدایی، باید به مصرف داروهای سرکوب کننده تمایل به مصرف هروئین ادامه دهند. لوفکسیدین یک داروی غیرمخدر و مورد تایید FDA است که برای کاهش شدت علائم ترک مواد مخدر تجویز می‌شود.

بوپرنورفین و متادون، نیز جرو موثرترین داروهایی هستند که با اتصال به گیرنده های مواد افیونی در مغز، سبب کاهش هوس و علائم ترک هروئین می‌شوند.

داروی نالترکسون نیز با اتصال به گیرنده‌های مواد افیونی، سبب سرکوب تمایل به مصرف هروئین می‌شود. در حال حاضر، استفاده از ایمپلنت نالتروکسان به عنوان یکی از موثرترین روش‌های نگهدارنده برای کاهش تمایل به مصرف مواد مخدر شناخته شده است. البته مصرف این داروها باید کاملا تحت نظارت پزشک انجام شود، در غیر این صورت ممکن است باعث بوجود آوردن عوارض نامطلوب دیگری در بیماران شود.

روان درمانی و دریافت پشتیبانی عاطفی

ترک هروئین باعث بوجود آمدن احساسات متناقض و نوسانات خلقی در مصرف کنندگان می‌شود. بنابراین بیشتر بیماران پس از ترک هروئین، برای غلبه بر نوسانات احساسی خود به دریافت حمایت و پشتیبانی عاطفی نیاز خواهند داشت. ادامه مراجعه به مراکز توانبخشی، امکان دسترسی به مشاوران و درمانگران حرفه‌ای را برای بیمار فراهم می‌سازد.

روان درمانگران حرفه‌ای با آموزش تکنیک‌های مقابله با احساسات ناراحت‌کننده بدون مصرف مواد مخدر به بیماران کمک می‌کنند که از مصرف مواد دور بمانند. از سویی دیگر، روان درمانی به بیماران کمک می‌کند که افکار خود را در مورد مصرف هروئین مورد بازبینی قرار دهند و بر الگوهای فکری مخربی که منجر به عود اعتیاد می‌شوند، غلبه پیدا کنند. برای دریافت خدمات روان درمانی توسط بهترین متخصصان می‌توانید به کلینیک ترک اعتیاد دکترجوادی مراجعه کنید.

پیوستن به گروه های پشتیبانی و حمایتی

بیمارانی که در حال بهبودی از اعتیاد به هروئین هستید، بیش از هر زمان دیگری به حمایت دوستان و خانواده خود نیاز دارند. حفظ روابط سالم با دوستان حامی و اقوام نزدیک از اهمیت زیادی در موفقیت برای ترک اعتیاد برخوردار است، اما ممکن است همه بیماران از این امکان برخوردار نباشند. در این شرایط، پیوستن به گروه‌های حمایتی ویژه‌ای که برای پشتیبانی از بیماران ترک اعتیاد تشکیل شده است، نقش موثری در موفقیت بیماران دارد.

آّبرسانی به بدن

کم شدن آب بدن در حین و پس از ترک مواد مخدر امری شایع است، در واقع برخی از علائم ترک هروئین مانند اسهال، باعث از دست دادن مایعات بدن می‌شود. بنابراین نوشیدن آب فراوان برای کمک به دفع سمومی و جلوگیری از بازگشت مجدد به علائم ترک هروئین از اهمیت بسزایی برخوردار است.

پیروی از تغذیه مناسب

برخورداری از برنامه غذایی متعادل و سالم در دوران نقاهت پس از ترک هروئین، یکی از مهم‌ترین نکات مراقبت بعد از ترک هروئین است. از آنجایی که بسیاری از افراد معتاد به هروئین، از کمبود ویتامین و مواد معدنی رنج می‌برند، پیروی از رژیم غذایی سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین برای جبران آسیب‌های ناشی از مصرف هروئین و بازیابی سلامتی ضروری است.

ورزش و فعالیت بدنی

ورزش کردن و انجام فعالیت‌های بدنی سالم، نقش موثری در بهبود عوارض ناشی از اعتیاد به هروئین دارد. در واقع، ورزش کردن سبب ترشح اندورفین در مغز شده و که نقش موثری در ایجاد احساس خوب در فرد دارد.

به این ترتیب ورزش کردن نقش موثری در کاهش اضطراب، استرس و بی قراری ناشی از ترک هروئین دارد. از سویی دیگر، پیروی از برنامه منظم ورزشی برای بهبود اختلالات خواب و درمان بی‌خوابی مرتبط با ترک هروئین مرتبط است. یکی دیگر از فواید دراز مدت ورزش کردن، ترمیم آسیب‌هایی است که هروئین به قلب و سیستم گردش خون وارد کرده است.

برقراری ارتباطات اجتماعی سالم

بسیاری از افراد معتاد به هروئین ممکن است به دلیل عذاب وجدان و احساس گناه، تمایلی به برقراری ارتباطات اجتماعی با سایرین نداشته باشند. در این شرایط بیماران به شدت در معرض افسردگی و انزوا قرار دارند که حتی ممکن است پس از ترک هروئین نیز ادامه پیدا کند.

بهترین راه برای خلاص شدن از این احساس، برقراری ارتباطات اجتماعی سالم با خانواده و دوستان صمیمی و سالم است. گفتگو با افراد قابل اعتماد در مورد مشکلات و چالش های ترک هروئین، نقش موثری در بهبود شرایط روانی و افزایش احساس امنیت بیماران دارد.

اما لازم است این نکته را به خاطر بسپارید که هرگز نباید پس از ترک هروئین به روابط سمی ای که باعث سوق دادن شما به مصرف هروئین می‌شود، باز گردید.( حتی اگر این افراد سمی جزو اعضای خانواده باشند)

ترک اعتیاد هروئین در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی

اگر شما نیز با مشکل اعتیاد به هروئین دست به گریبان هستید، بی‌‎شک متوجه شده‌اید که برای ترک این ماده مخدر به دریافت کمک‌های حرفه‌ای نیاز خواهید داشت. بهترین روش برای ترک هروئین، مراجعه به یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد و انجام مراحل درمان زیر نظر افراد متخصص و باتجربه است.

استفاده از روش‌های نوین ترک اعتیاد و به کار گیری روش‌های موثر برای مراقبت بعد از ترک هروئین، نقش موثری در موفقیت بیماران برای تکمیل مراحل درمان دارد. حضور بهترین متخصصان حوزه ترک اعتیاد کشور، ارائه خدمات بستری و سرپایی، پذیرش شبانه روزی بیماران، بخش های بستری جداگانه بانوان و آقایان، استفاده از رویکردهای درمانی پیچیده و ترکیبی، امکانات رفاهی و اقامتی VIP تنها بخش کوچکی از خدمات این مرکز به بیماران گرامی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد خدمات این مرکز، با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

1402/08/30

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =