۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

ترک هروئین با متادون

ترک هروئین با متادون
آخرین تاریخ آپدیت: 1402/09/01
امتیاز به نوشته:
5/5

ترک هروئین با متادون، یکی از راه‌های درمان اعتیاد به این ماده است. در حقیقت متادون یک ماده شبه افیونی است که می‌تواند اثراتی مشابه با هروئین را بوجود آورد. در بسیاری از مراکز ترک اعتیاد از رویکرد داروهای جایگزین برای ترک هروئین استفاده می‌شود، اما در کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی این رویکرد بکار گرفته نمی‌شود و دلیل آن هم اعتیادآور بودن متادون است. در این مطلب قصد داریم تا در مورد ترک هروئین با متادون صحبت کنیم، اگر قصد ترک اعتیاد به هروئین را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به خواندن ادامه دهید.

ترک هروئین با متادون است؟

متادون به عنوان یک داروی ترک هروئین، نوسانات درد و شدت علائم ترک هروئین را کاهش می‌دهد. ترک هروئین با متادون می‌تواند طولانی‌مدت (ماه‌ها یا سال‌ها)، برای کمک به افراد در کاهش خطرات و عوارض مصرف هروئین، یا کوتاه‌مدت (دو هفته یا کمتر)، برای کمک به ترک هروئین بصورت ایمن باشد.

متادون ارزان‌تر از هروئین است و برای مدت طولانی‌تری از هروئین در بدن فعال می‌ماند. اثرات متادون در بدن، حدود 24 ساعت است و حداکثر اثرات آن 4 تا 8 ساعت پس از مصرف احساس می‌شود. این بدان معناست که تنها یک دوز متادون بصورت روزانه مورد نیاز است.

در مراکز ترک اعتیاد، ترک هروئین با متادون بصورت کوتاه مدت انجام می‌شود. در این فرایند متادون که یک ماده شبه افیونی است، به گیرنده‌های مواد افیونی در مغز متصل می‌شود و می‌توان گفت جایگزین هروئین خواهد شد.  برخلاف هروئین، متادون به افراد حس سرخوشی نمی‌دهد، اما اثرات آن در بسیاری از موارد مشابه هروئین است.

همچنین متادون کاهش دهنده علائم ترک هروئین است و می‌تواند منجر به بهبود آن‌ها شود. از جمله اثرات متادون عبارتند از:

  • تسکین دهنده درد ناشی از ترک هروئین است.
  • کاهش دهنده فشار خون می‌باشد.
  • ضربان قلب کندتر می‌شود.
  • موجب کاهش دمای بدن خواهد شد.

متادون در کنار مزایای خود برای ترک هروئین، دارای عوارض نیز می‌باشد.

ترک هروئین با متادون است؟

عوارض جانبی ترک هروئین با متادون

از خطرات متادون می‌توان به مصرف همزمان متادون با سایر داروها اشاره کرد. بطور کلی متادون نباید با موادی مانند الکل، هروئین و سایر مواد افیونی، آرام بخش ها و مسکن هایی مانند دکستروپروپوکسی فن و داروی صرع مصرف شود. تداخل این مواد با هم منجر به عوارض جانبی خطرناکی خواهد شد. برخی از افراد با تداخل این مواد، حتی جان خود را از دست داده‌اند.

عوارض جانبی ترک هروئین با متادون می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اگر دوز متادون شما خیلی کم باشد، شاهد بروز علائم ترک هروئین خواهید بود. علائم مذکور معمولا در روزهای 1 تا 3 شروع می‌شوند و در روز 6 به اوج خود می‌رسند. این علائم شامل مشکل در خواب، پرخاشگری، تحریک پذیری، گرفتگی عضلات شکم، لرزش، اسپاسم و میل به هروئین است.
  • علائمی مانند کاهش فشار خون، سرگیجه و تنفس کم عمق را تجربه خواهید کرد، اگر دوز هروئین شما بیش از حد بالا باشد.
  • پوسیدگی دندان – مانند هروئین و سایر مواد افیونی، متادون بزاق دهان را خشک می‌کند و در نتیجه باعث پوسیدگی دندان می‌شود. با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان این عارضه را به حداقل رساند.
  • تغییرات قاعدگی
  • تعریق
  • یبوست
  • اختلال عملکرد جنسی (میل جنسی کم)
  • خواب آلودگی
  • تپش قلب
  • سرگیجه
  • تهوع و استفراغ
  • بثورات پوستی و خارش.

با توجه به عوارض ترک هروئین با متادون، می‌توان گفت که استفاده از متادون برای همه مناسب نیست. یکی از بزرگترین عوارض ترک هروئین با متادون، احتمال ایجاد اعتیاد به متادون است. از اینرو در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی از این رویکرد به منظور درمان اعتیاد به هروئین استفاده نمی‌شود.

جالب است بدانید که علاوه بر کاربرد متادون برای ترک اعتیاد مواد افیونی، این ماده برای تسکین درد در مصارف پزشکی نیز کاربرد دارد.

در این مطلب به بررسی ترک هروئین با متادون پرداختیم. حالا میدانیم که از جمله مهم ترین معایب داروی جایگزین برای ترک هروئین، احتمال اعتیادآور بودن متادون است. ما در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دکتر جوادی، بطور معمول از این رویکرد برای ترک هروئین استفاده نمی‌کنیم. زیرا متادون پتانسیل اعتیاد دارد و ترک متادون قدم بعدی شماست. هدف ما ریشه کن کردن اعتیاد شماست، به همین دلیل متخصصین ما ابتدا به ارزیابی های جسمی و روانی شما می‌پردازند و سپس با توجه به آن‌ها برای شما برنامه درمانی تنظیم خواهند کرد. برنامه درمانی بطور کلی از سم زدایی هروئین، داروی ترک هروئین و روان درمانی تشکیل شده است تا درمان اعتیاد بطور کامل صورت گیرد. اما بوسیله رویکرد ترک هروئین با متادون بنظر می‌رسد، شما تنها قضیه اصلی را زیر فرش پنهان می‌کنید. در حالیکه هدف ما تبدیل اعتیاد شما به اعتیاد از نوع دیگری نیست.

ما می‌خواهیم اعتیاد به هروئین را برای همیشه درمان کنیم. اگر خواهان بهره گیری از روش های ترک هروئین اصولی هستید، همین امروز با متخصصین کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی تماس حاصل فرمایید. نیاز به نگرانی نیست، کادر درمانی ما از ابتدا تا انتهای مسیر را همراه شما خواهند بود.

1402/09/01

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − چهار =